Alt om løb og løbetræning

Runcoach løbeprogrammer og træningsforløb
Udvikling af hjemmesider

Det handler om motivation

DHS skilte synlighed

Det kan være svært at holde sig motiveret, til at udføre de mål man har sat sig. Alt håb er ikke ude, for der er flere måder, hvorpå motivationen kan opretholdes.

Kalenderen har stille og roligt sneget sig op på maj, og fem måneder af det nye år, er derved snart passeret. Derfor er det uden tvivl tid til, at revidere det nytårsforsæt, som blev sat i forbindelse med, at julens ædegilde og nytårs alkoholrus var færdig. Motionsforsæt er en klassiker. Der skal lidt kilo af, og motionscentre verden over, øger deres medlemstal markant, og deres økonomi når årets højdepunkt, allerede i januar.

En af de mere analog motionsformer, der bliver brugt som nytårsforsæt er løbeturen. Vi skal ud og bevæge os i den friske luft, og intet er billigere og bedre for kroppen end en god løbetur. Men hvordan er det lige man kommer i gang med at løbe, og fastholder både interessen og motivationen i længere tid, end bare lige de første fire uger? Som helt ny løber, er det vigtigt, at man starter forsigtigt ud, og ganske roligt øger den distance der skal tilbagelægges. Det er en klassisk fejl, at vi tror det er vores tur til at styre verden, og efter to års løbepause, lægger ud med en tur på ti kilometer. Det eneste man får ud af sådan en start, er vabler, muskelskader og manglende lyst til nogensinde at tage de løbesko på, man har købt i dyre domme.

Når man så endelig har fået skubbet skroget ud på vejen, og er klar til at løbe, er en af de største fjender dig selv. Motivationen til at gå ud at løbe kan være en svær størrelse, men der er nogle ting, man kan gøre, for at sikre at man fortsat kommer ud og motionere. Det kan være at man sætter sig nogle mål. Det kan sammenlignes, med folk der bruger betting, til at blive følelsesmæssigt involveret i de kampe, som de har sat penge på. Hvis man får sat sig mål, bliver det noget at gå efter. Konkurrenceaspektet, også selvom det er intern konkurrence, kan være med til at få de fleste op af stolen, for at bevise overfor sig selv og omverdenen, at de godt kan.

En motivationsfaktor, der virker for mange er social anerkendelse. Der er flere måder, hvorpå man kan opnå den anerkendelse, der kan være med til at få en ud af startblokken, og ud og motionere. Særligt populære apps som løbeappen Endomondo kan få gang i folk. Med den, eller andre lignende apps, kan man lave statistik på det ture man tager. Det er både hastighed, distance, forbrænding og flere forskellige faktorer. Men der hvor det bliver spændende, er når vi kan dele vores løbeture med omverdenen, via de sociale medier. Det er vildt populært at forsøge at få social anerkendelse for sine bedrifter via Facebook, hvor ens venner imponeret kan se med, når man for fjerde gang på samme uge har været ude og være frisk med en løbetur.

Løbe- og motionapps, er ligesom de førnævnte betting-apps ekstremt populære, og appen Endomondo, blev solgt for over en halv milliard. Det er et udtryk for, at den sociale anerkendelse der kan opnås, ved at fremvise sine resultater på de sociale medier, er med til at få os i gang. Men hvis anerkendelsen er nok, til at holde en nybegynder i gang, virker de forskellige apps efter hensigten.

Et andet mål end social anerkendelse, kan være et motionsløb. Der findes løb i alle distancer og sværhedsgrader, lige fra fem kilometer rundt i en skov i Hillerød, til Iron Man i København. Motionsløb er gode mål at sætte af flere grunde. Først og fremmest, skal der betales for et startnummer. Ved at købe et startnummer forpligter man sig, til at møde op og gennemføre. Samtidigt, er det de færreste der vil møde uforberedt op til et løb man har betalt for, og derved bliver motivationen at opnå det mål man har sat for sig selv. Revideringen af nytårsforsættet kan føre mange steder hen. Det kan droppes, genoptages eller justeres. Sæt mål for din motion, og genfind eller vedligehold motivationen, til at gennemføre det mål, du har sat for dig selv.

VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS