Alt om løb og løbetræning

Runcoach løbeprogrammer og træningsforløb
Udvikling af hjemmesider

Begynder guide til løbetræningen

Kom godt igang med løbetræningen og få en masse gode begynderråd og tips med på vejen.

Hvorfor løb?

Løb ligger helt naturligt til mennesket, som specielt har gode egenskaber på lange distancer. Faktisk kan et veltrænet menneske i visse tilfælde løbe fra en hest på et marathon, og på de rigtig lange distancer har hesten ikke en chance. Det kan være svært at sætte sig ind i, hvis man endnu ikke rigtigt har prøvet kræfter med sporten. Men så snart løbetræningen er blevet en fast del af hverdagen, vil det føles som det mest naturlige i verden. Og pas på, det kan være stærkt vanedannende!

Løbetræning er en af de nemmeste, billigste, mindst tidskrævende og mest effektive metoder til at forbedre formen samt vedligeholde kroppen. Det eneste, der grundlæggende er brug for, er træningstøj, et par løbesko, og så er det ellers bare der ud af.

Den nyeste videnskab har vist, at løb styrker knoglerne og forhindrer knogleskørhed samt gigt. De hårde stød er med til at styrke knoglerne i bl.a. ben og ryg. Løb styrker desuden store dele af muskulaturen såsom ben, mave og ryg, og løb er en af de bedste træningsformer til at styrke kredsløbet og forbedre konditionen.

Der er således rigtig mange og gode grunde til at vælge løb, som en fast motionsform.

Fysik og helbred

Er du i normal god form og hverken lider af overvægt, dårligt hjerte, velstandssygdomme så som forhøjet blodtryk, for højt kolesterol eller kroniske sygdomme som fx astma, så kan du rolig gå igang med løbetræning. Kan du derimod nikke genkendende til visse af ovenstående lidelser, bør du tale med din læge om, hvordan du kommer sikkert i gang med træningen.

Vær tålmodig

Løb kan ligesom mange andre sportsgrene give skader i forbindelse med overtræning, overbelastning eller forkert udstyr. Specielt i starten er risikoen for at blive skadet meget stor. Det tager tid at opbygge bindevæv, brusk, knogler, sener og muskelfæstere. Selv unge veltrænede personer kan løbe ind i skader, hvis der lægges for hårdt ud. Er skaden først sket, kan der gå uger eller måneder, før træningen kan påbegyndes igen. Det er både irreterende og demotiverende og kan få de fleste til at stoppe med den fejlagtige antagelse, at de ikke er bygget til at løbe.

En passende start for de fleste normalvægtige personer med en nogenlunde grundform vil være 2-3 x 5 km per uge i et tempo, der er så roligt, at der kan føres en samtale samtidig. Har man svært ved at løbe 5 km i stræk, kan distancen i starten opdeles fx med 2 km løb + 1 km gang + 2 km løb.
Efter et par måneders stabil træning kan mængden øges, dog med max 10% per uge. Yderligere efter et par måneder kan der implementeres intensitet i træningen som fx friske tempoløb og senere intervaltræning. Det vil der kunne læses mere om under afsnittet Løbetræning.

Med disse indledende råd i rygsækken vil du forhåbentlig få en god og sikker start, der kan føre til mange gode år som løbemotionist.

De næste afsnit giver gode råd til, hvordan du vælger løbetøj, løbesko og ekstra udstyr til din træning.


Gå til næste afsnit løbetøj og læs om, hvordan du klæder dig på til løb i forhold til årstiderne.

VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS