Alt om løb og løbetræning

Runcoach løbeprogrammer og træningsforløb
Udvikling af hjemmesider

Energiforsyning

Beskrivelse af kroppens energiforsyning fra glykogendepoterne og fedtdepoterne samt forbrænding af energien både aerobt og anaerobt.

Kroppens energiforsyning

Energiforsyning stammer fra kroppens egne energidepoter, glykogendepoterne (sukkerdepoterne) og fedtdepoterne.

Aerob forbrænding

Glykogen er lagret i både musklerne og leveren i mindre mængder. Et voksent menneske har normalt i omegnet af 300-600 g glykogen lagret i kroppen afhængig af køn, vægt og form. Glykogenet i leveren stammer fra de seneste måltiders energi. Leveren nedbryder løbende glykogenet og spalter det til glykose, som frigives til blodet. Derved opretholdes blodsukkeret, der forsyner kroppens muskler og væv med ny energi. I musklerne fungerer glykogen som et energidepot alene for musklerne, fordi glykogen her ikke kan nedbrydes til glukose og dermed afgives til blodet. I stedet nedbrydes det via musklernes forbrændingsorganer, mitochondrier. Denne nedbrydning kan enten foregå med ilt (aerob forbrænding) eller uden ilt (anaerob forbrænding). Den aerobe forbrænding er en fuldstændig og ren proces, der udover energi giver kuldioxid og vand. Kuldioxiden udåndes via vejrtrækningen, og vandet bliver udskilt via urinen eller optaget i kroppen.

Anaerob forbrænding

Er kroppen så presset, at aerob forbrænding ikke kan skaffe den fornødne energi til musklerne, vil energiprocessorne suppleres af anaerobe forbrænding uden ilt. Denne forbrænding kan bidrage med store mængder energi meget hurtigt, men har den ulempe, at der samtidig produceres mælkesyre, som i større mængder (typisk over 4 mmol) vil hæmme signalførerne på musklerne og lamme disse. Desuden vil glykogen forbrændes ca. 20 gange hurtigere med anaerob forbrænding sammentlignet med aerob forbrænding. Energitabet er dog kun midlertidigt, idet mælkesyren, som indeholder den "spildte" energi langsomt vil blive gendannet til glykogen igen via leveren.

Fedtforbrænding

Omdannelse af glykogen til energi bliver som reglen i mere eller mindre grad suppleret med fedtforbrænding. Da der til fedtforbrænding bliver forbrugt mere ilt end ved forbrænding af glykogen, er denne forbrænding mere uhensigtsmæssig med hensyn at skabe meget muskelarbejde indenfor kort tid. Omvendt er fedtforbrænding en næsten ubegrænset kilde til energi, som kan hjælpe med at spare på den begrænset men let forbrændelig glykogen. Et voksent menneske har normalt fedt nok på kroppen til at gennemføre 80 marathoner i træk.

Energifordeling ved forbrænding

Forbruget af glykogen og fedt er bestemt af, hvor belastet kroppen er. Jo mindre belastet den er, desto højere andel af energien stammer fra fedt, som det også fremgår af nedenstående diagram.

Energifordeling under forbrænding

Gå tilbage til oversigten:   Kroppens funktionalitet og forandring
Gå til den næste punkt:   Blodkredsløbet

VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS