Side 1 af 1

Træning mod 55 km. Løb

Indlæg: ons 08 feb, 2017 23:12
af Maria S
Jeg har en god grundform og har kørt to ironman, dog tre år siden. Pt træner jeg hurtighed på ti km. Jeg har dog besluttet og løbe 55 km til stafet for livet. Mit spørgsmål er om jeg kan træne ti km løb, massere af intervaller og en træningsmængde på kun ca. Fire timer om ugen og stadig komme i form til 55 km løb om tre mdr..? Jeg har en lille søn og har ikke tid til mange timers træning pr uge. Derfor de korte hurtige træningspas. Jeg forestiller mig at jeg løber over 6-7 timer da vi holder pauser i teltet og lys ceremoni. Stafetten er jo ikke et alm løb som fx Marathon hvor jeg løber fra a-b uden stop. Planen er at fx løbe 630 pr km. Jeg løber lige under 5 pr km på 10 km som det er nu. 55 km løbet er 19. Eller skal jeg sadle om og droppe min oprindelige plan med at blive hurtigere på de ti og kun træne efter 55 løbet? Jeg håber mit spørgsmål giver mening.

Re: Træning mod 55 km. Løb

Indlæg: tors 09 feb, 2017 21:07
af abmfp
Hejsa
Jeg har løbet 60 km. to gange. Begge i meget ujævnt terræn, og begge gange trænede jeg jeg "kort og hurtigt" (5x5km. om ugen + 1 langtur på 15 km = cirkus 3,5 timer om ugen). De fleste vil sikkert sige at lange ture i langsomt tempo er bedre pga. af fedtforbrænding, muskel-tilvæning og at du bare bliver skadet af at løbe hurtigt. Jeg har kun haft skader de gange jeg har løbet langt og langsomt, hvorfor jeg også droppede konceptet for år tilbage og løb kort og hurtigt.
Så jo, det kan sagtens lade sig gøre.Vi er alle bygget forskelligt, men eftersom du jo må have erfaring med at være udholdende i længere tid, så har du jo da i hvert fald den del af øvelsen på plads - spørgsmålet er så hvordan krop og psyke reagere på udfordringen. Når det er stafet for livet tror jeg ikke det bliver det fysiske der bliver udfordringen, det bliver nok sværere når du ser de andre drysse ind i teltene og hygge sig/sove/spise kage osv. der kan blive lidt hårdt midt om natten.

Re: Træning mod 55 km. Løb

Indlæg: fre 10 feb, 2017 20:10
af zerrid
Der er mange veje til Rom, og hvilken en der er den rigtige for dig afhænger både af din erfaring, såvel som af din genetik.

Jeg vil dog vove den påstand at hvis du skal løbe et fornuftigt 55km løb, vil du komme ret godt i mål med et maraton løbeprogram på omtrent 70-100 km ugentligt, og dårligere i mål med et program der er baseret på V02max ture og tempo træning.
Målet er jo at kunne holde et nogenlunde konstant tempo hele turen igennem, og ikke at ramme muren for hårdt?

Den nemmeste anbefaling jeg personligt kunne give dig ville være at lave et maraton program her: http://www.loebesiden.dk/loebeprogrammer_old.php

Jeg ville også vælge at løbe minimum 4 dage om ugen, hvis du har mulighed for det. 3 dage vil for hovedparten af os være for lidt til at opnå en fornuftig formfremgang.

Da jeg løb 12 timers løb var min træning frem mod primært rolige ture af varierende længte, og nogle få halvmaraton i hurtigste tempo, i gennemsnit har min træning nok ligget mellem 80-110 km om ugen. Mit resultat er langtfra prangenede og kan helt sikkert optimeres, men som debut var jeg godt tilfreds.

Re: Træning mod 55 km. Løb

Indlæg: lør 18 feb, 2017 17:48
af Maria S
abmfp skrev:Hejsa
Jeg har løbet 60 km. to gange. Begge i meget ujævnt terræn, og begge gange trænede jeg jeg "kort og hurtigt" (5x5km. om ugen + 1 langtur på 15 km = cirkus 3,5 timer om ugen). De fleste vil sikkert sige at lange ture i langsomt tempo er bedre pga. af fedtforbrænding, muskel-tilvæning og at du bare bliver skadet af at løbe hurtigt. Jeg har kun haft skader de gange jeg har løbet langt og langsomt, hvorfor jeg også droppede konceptet for år tilbage og løb kort og hurtigt.
Så jo, det kan sagtens lade sig gøre.Vi er alle bygget forskelligt, men eftersom du jo må have erfaring med at være udholdende i længere tid, så har du jo da i hvert fald den del af øvelsen på plads - spørgsmålet er så hvordan krop og psyke reagere på udfordringen. Når det er stafet for livet tror jeg ikke det bliver det fysiske der bliver udfordringen, det bliver nok sværere når du ser de andre drysse ind i teltene og hygge sig/sove/spise kage osv. der kan blive lidt hårdt midt om natten.


tusinde takfor dit svar. Jeg går med dit træningsprogram:) du havde succes med det ikke? Hvad løb du de 60 km på? planen er at løbe de 55 ml kl 1630-00 så jeg forventer en del kaffe pAuser/lysceremoni som jo er en del af konceptet. Dog bliver det nok den største udfordring med mange pauser da jeg er vant til at løbe ud i et.

Re: Træning mod 55 km. Løb

Indlæg: lør 18 feb, 2017 17:56
af Maria S
zerrid skrev:Der er mange veje til Rom, og hvilken en der er den rigtige for dig afhænger både af din erfaring, såvel som af din genetik.

Jeg vil dog vove den påstand at hvis du skal løbe et fornuftigt 55km løb, vil du komme ret godt i mål med et maraton løbeprogram på omtrent 70-100 km ugentligt, og dårligere i mål med et program der er baseret på V02max ture og tempo træning.
Målet er jo at kunne holde et nogenlunde konstant tempo hele turen igennem, og ikke at ramme muren for hårdt?

Den nemmeste anbefaling jeg personligt kunne give dig ville være at lave et maraton program her: http://www.loebesiden.dk/loebeprogrammer_old.php

Jeg ville også vælge at løbe minimum 4 dage om ugen, hvis du har mulighed for det. 3 dage vil for hovedparten af os være for lidt til at opnå en fornuftig formfremgang.

Da jeg løb 12 timers løb var min træning frem mod primært rolige ture af varierende længte, og nogle få halvmaraton i hurtigste tempo, i gennemsnit har min træning nok ligget mellem 80-110 km om ugen. Mit resultat er langtfra prangenede og kan helt sikkert optimeres, men som debut var jeg godt tilfreds.

Re: Træning mod 55 km. Løb

Indlæg: lør 18 feb, 2017 23:00
af abmfp
Hejsa
Jeg klarede begge ture et sted mellem 5,5 og 6 timer. Rytme og rettidig omhu i forhold til væske, energi og kage kan føre dig langt. Et roligt udlæg efterfulgt af et par timer eller tre med "hovedet under armen" også er man pludselig tæt på mål. Det vigtigste i sådan et løb, i hvert fald for mig, er at det giver mening at løbe så langt og presse kroppen på den måde. Kan du under løbet finde den mening så er det at presse kroppen "blot" en middel til til at opnå et specifikt mål - man ignorere lettere træthed når der står en gevinst og venter for enden af lidelsen.

god tur