Loebesiden.dk • Vis emne - Indlæg - hælspore

Indlæg - hælspore

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Re: Indlæg - hælspore

Indlægaf johnnieløber2 » tirs 13 dec, 2016 19:17

De har ikke Sketchers Ultra i min størrelse- str. 46(47 ved løb) hos maxpuls.dk :(
johnnieløber2

Indlægaf johnnieløber2 » ons 28 dec, 2016 20:23

Er der andre sko, som i kan anbefale?:)
johnnieløber2

Indlægaf johnnieløber2 » fre 30 dec, 2016 21:23

Jeg fandt, gudskelov, et par Go Run Ultra hos www.sketchers.dk, som endda var på tilbud. Det er str. 47, som jeg normalt har brugt til løb, men de skal også bruges på arbejde, hvor jeg går meget. Sålen, fra Matas, som i anbefaler, er det den til kr. 99,95, som ikke er til hele foden? :)
johnnieløber2

Indlægaf abmfp » lør 31 dec, 2016 09:57

Hejsa.
Dem jeg brugte var dem her: https://www.matas.dk/aserve-spenco-perf-gel-haelindlaeg

Nogle mener at der også er brug for støtte i svangen og at man derfor skal have et indlæg til hele foden, men det er uden for min faglige ekspertice at udtale mig om.

God vind med det
abmfp

Indlægaf Parazoid » ons 04 jan, 2017 09:18

Hej
Jeg har selv døjet med en såkaldt hælspore for halvandet år siden. Jeg forsøgte med de omtalte hælindlæg, afholdte mig fra løb og fulgte de forskellige råd om styrketræning af læg/akillessene mv. Intet hjalp og jeg havde konstante smerter i ca. 9 måneder...særlig om morgenen gjorde det meget ondt indtil sener og led blev 'varmet op'. Jeg vedligeholdte kondien nogenlunde med landevejscykling, men savnede virkelig at løbe. Derfor besluttede jeg mig for at begynde at løbe nogle få, korte og rolige ture igen...og droppede hælindlæg. Smerterne var der jo alligevel... Efter 3 løbeture á ca. 3 km (og efterfølgende strækøvelser/styrketræning af akillessene og fod) begyndte jeg at kunne mærke en væsentlig forbedring og efter 1 måned (ca. 12 løbeture) var smerterne fuldstændig væk. Jeg har nu været smertefri og har intet mærket til hælsporen i godt et halvt år og kan nu træne som jeg plejede før hælsporen. Der er mange meninger og erfaringer vedr. "hælspore", så jeg kan kun tale ud fra mine egne personlige erfaringer.... og svaret for mig var altså at det skulle løbes væk ;-)
God bedring med det.
Parazoid

Indlægaf GamleKnudsen » ons 04 jan, 2017 22:54

En hælspore er en generel betegnelse for en lidelse, som ofte starter som en svangsene betændelse. Betændelsen kan til en start aflastes med et helfodsindlæg, som støtter svangen. Når smerterne aftager kan man begynde på øvelser, som "strammer" svangen op igen. En hælspore er en kalkudvækst på hælbenet, som kan opstå som følge af en svangsene betændelse.

Tidligere har jeg løbet temmelig meget, og var ved et enkelt tilfælde ramt af problemet. jeg havde et indlæg i et par måneder, og så var den skid slået.
½-marathon: 1.05.45, 5000m: 14.19,35, E-løb: 40.15
GamleKnudsen

Indlægaf sæby-løberen » tors 05 jan, 2017 12:42

Få kigget på din løbestil og start forfra med løbetræningen ligeså stille og trap op når det ikke gør ondt.. Ellers begyndt at lave noget styrketræning henvendt til løbere.. Har hjulpet på mange mange forskellige løbeskader.. :D Alternativt start med at styrke fødderne og så lad være med at tro alting kan ordnes med mere støtte og indlæg..
29-årige familiefar som krydrer tilværelsen med fladfodsløb og drømmen om de lange distancer.. :)
PR: Cooper 2900 m. (24/4-2016 ) 5K: 21.48 (27/9-16) 10K: 47.56 ( 14/1-16)
sæby-løberen

Indlægaf johnnieløber2 » tors 05 jan, 2017 19:59

Ja, indlæg er kun en del af behandlingen. Mine nye Sketchers er for store, så jeg har skrevet til dem, og de har måske nogle, som ikke er beregnet til løb, men med samme, bløde sål. ;)
johnnieløber2

Foregående

Tilbage til Skader & genoptræning