Loebesiden.dk • Vis emne - Pludseligt løberknæ - det sker forhåbentlig bare ik!?

Pludseligt løberknæ - det sker forhåbentlig bare ik!?

Spørg fysioterapeut Per Øllgaard om skader og smerter i forbindelse med løb.

Pludseligt løberknæ - det sker forhåbentlig bare ik!?

Indlægaf ally1080 » fre 17 jul, 2015 13:36

Halløj.

Jeg har været en stabil løber i 1 1/2 års tid. sidste år deltog jeg i flee halvmarathons og i år har jeg deltaget i min første marathon for ca. en måned siden (og selvfølgelig trænet op til det hele) - jeg har været vant til de længere ture og har aldrig haft problemer med dem - indtil i dag. Pludselig ud af det blå efter 12 km, begyndte mit knæ at gøre så ondt at jeg ikke kunne fortsætte. efterfølgende kunne jeg også mærke smerten når jeg gik. Det er ydersiden af knæet, så umiddelbart er det første jeg tænker: løberknæ! - jeg har aldrig døjet med knæene før, eneste skade jeg har haft var inden de 1 1/2 år, hvor jeg holdte lang pause, grundet skinnebensbetændelse. efter min marathon for ca. en måned siden, løb jeg ikke i en uge, men cyklede og gik i fitness (så jeg holdte en form for aktiv pause), hvorefter jeg startede løb op igen, med forskellige distancer.

Kan det virkelig være et løberknæ jeg så pludselig har påtaget mig, når jeg har løbet så længe? og det er ikke fordi 12km er en særlig "lang" tur for mig? jeg synes det virker helt vildt, hvis det kan komme SÅ pludseligt i hvert fald. nu har jeg ligget med benet oppe i lidt tid og når jeg rejser mig, kommer smerten i knæet gradvist igen :(
ally1080

Tilbage til Spørg fysioterapeuten