Loebesiden.dk • Vis emne - Ondt i lænden/over lænden efter marathon

Ondt i lænden/over lænden efter marathon

Spørg fysioterapeut Per Øllgaard om skader og smerter i forbindelse med løb.

Ondt i lænden/over lænden efter marathon

Indlægaf SuperMartin » man 23 maj, 2016 21:01

Hej

Jeg gennemførte mit første marathon i søndags i København. En på alle mulige hård og ret vild oplevelse.
Nå, mit spørgsmål... Jeg har ondt i lænden og lidt over lænden. Det skal lige siges at jeg fik kæmpe vabler efter 14-15 km. Hvordan jeg fik slæbt mig i mål, ved jeg ikke. Men måske jeg har kompenseret for vablerne og overanstrengt noget i ryggen. Jeg har aldrig løbet så langt før, så jeg har intet at sammenlignet med. Det længste jeg har løbet, er 25 km. Før i søndags. Jeg har trænet core de sidste 5 måneder, så den fejler ikke noget.

Er det normalt at have lidt ondt i ryggen efter sådan en løbetur?

På forhånd tak :)

Martin
Instagram: martinbubbel

5km 21m33s - 10km 45m41s - Halvmarathon 1t44m48s - Marathon 4t01m40s
SuperMartin

Re: Ondt i lænden/over lænden efter marathon

Indlægaf FHecht » ons 25 maj, 2016 11:29

Det er ret forventeligt, at du har ondt i kroppen efter en løbetur af den kaliber, især når du "kun" har prøvet at løbe 25 km. før. Derfor har du overanstrengt kroppen over en længere periode, som den ikke er vant til.

Jeg synes ikke at du skal være nervøs for lændesmerten. Giv den noget tid til at komme sig over din marathon (tillykke i øvrigt!), og hvis det ikke bliver bedre eller endda værre, så bør du nok få kigget på det.

Hvis du har lyst til at læse lidt om hvad det betyder at have ondt i lænden, og endnu vigtigere hvad det ikke betyder, kan du læse min artikel her:
http://fhecht.dk/ondt-i-laenden/
Mvh.
Frederik Hecht - Muskuloskeletal Fysioterapeut
www.fhecht.dk (http://www.fhecht.dk)
FHecht

Re: Ondt i lænden/over lænden efter marathon

Indlægaf SuperMartin » fre 27 maj, 2016 19:14

Tak for svar. Og det er iøvrigt væk nu :) Jeg var bare lige nervøs da jeg skrev indlægget.

Mange tak :)
Instagram: martinbubbel

5km 21m33s - 10km 45m41s - Halvmarathon 1t44m48s - Marathon 4t01m40s
SuperMartin

Tilbage til Spørg fysioterapeuten