Alt om løb og løbetræning

Hvilke pace zoner til træning

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Teddy » ons 06 sep, 2017 15:24

Malike skrev:
Teddy skrev:Men beregneren giver dig jo de forskellige paces, så brug dog dem :-)


Kan du så ikke forklare mig hvilken der svarer til hvilken. Jeg har jo skrevet at jeg ikke lige kunne gennemskue det, derfor jeg spørger.


Det svarer til zone 2, 3, 4 og 5.

Blå = z2
Grøn = z3
Gul = z4
Rød = z5
Teddy
 
Indlæg: 756
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Malike » ons 06 sep, 2017 22:13

Mange tak ☺️
Malike
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 05 sep, 2017 12:14

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Malike » tors 07 sep, 2017 13:02

Så du mener sådan her:

Blå: 4:55
Grøn: 4:37
Gul: 4:15
Rød: 4:00
Malike
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 05 sep, 2017 12:14

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf J.R. » tors 07 sep, 2017 13:13

Tror nedenstående er en ok oversættelse - men beregneren fortæller dig både tempo, og hvilke træningspas, der passer til dette tempo.

Blue zone: Energy - Easy effort builds your aerobic base and improves recovery.
= Roligt løb.

Green zone: Endurance - Medium effort extends your endurance and optimally burns calories.
= Marathon pace

Yellow zone: Strength - Hard effort improves your cardio strength.
= Temoptur / tærskelintervaller

Red zone: Power - Maximal effort boosts your power and speed.
= Interval træning + Repetitionsintervaller
M/55/189/83 - 5km/10km/½M
J.R.
 
Indlæg: 261
Tilmeldt: man 17 aug, 2009 09:18
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Malike » tors 07 sep, 2017 13:16

Okay, tak. Fik lige rykket det en tak. Syntes også det virkede lidt vildt. Igen tak ☺️
Malike
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 05 sep, 2017 12:14

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Malike » tors 07 sep, 2017 13:21

Hvor brede vil I så lave zonerne? 10 sek - 15 sek. bare så uret ikke konstant siger at jeg løber for hurtigt eller for langsomt.
Malike
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 05 sep, 2017 12:14

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf jacobask » tors 07 sep, 2017 14:13

Jeg ville forsøge at løbe ±5s og selv huske de tider jeg skal ramme - man (jeg) bliver sindsyg når uret bliver ved med at bippe fordi man lige tager et sving eller løber igennem nogle træer.

På den anden side har min tilgang været som nogle af de andre at jeg i stedet løber i pulszoner - det går for mig at belastningen bliver holdt nogenlunde fast uanset dagsformen (mad, søvn, arbejde etc). Her fastlægger jeg pulsgrænser jeg skal holde mig indenfor i stedet for hastigheder.
jacobask
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 03 dec, 2016 07:31

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Stefank » tors 07 sep, 2017 14:38

Der er stor forskel på roligt løb (som du kan løbe "for evigt") og marathon pace (som du kun under helt ekstremt optimale betingelser kan løbe i 3½ time).

Derfor tror jeg at du skal se zonerne sådan her.

Blue zone: = Roligt løb. Blå: 5:46

Green zone: Endurance - Medium effort extends your endurance and optimally burns calories. = Marathon pace
4:55 (passer med at du kan løbe 18 km i pace 5.00)

Yellow zone: Strength - Hard effort improves your cardio strength. = Temoptur / tærskelintervaller
Grøn: 4:37 (du kan sagtens løbe hurtigere end det på dine tempoture, jf. 8 km i pace 4:15).

Red zone: Power - Maximal effort boosts your power and speed.
= Interval træning + Repetitionsintervaller
Over 400 meter: Gul: 4:15
Op til 400 meter: Rød: 4:00

Det lader til at du har fart nok i benene, men mangler at kunne holde farten længe nok. Derfor passer beregneren heller ikke 100% på dig. Hvis du indtastede din bedste 5 km tid i stedet for din ønskede halvmarathontid, ville det nok se noget hurtigere ud. Hvilket ville vise dig, at du har rigeligt med speed, men mangler udholdenhed.

Hvis jeg lige projicerer den fornemmelse over på mig selv, da jeg kæmpede med at komme under 1:40 på halvmarathon, så vil jeg give dig dette råd:
Prøv at løbe nogle ture i pace 5:46 eller i hvert fald langsommere end 5.30. Det føles vildt langsomt, og jeg tror først det lykkedes mig at gøre det dagen efter en halvmarathon, hvor det var naturligt at slappe rigtig meget af.
Men hvis du er vant til altid at give den gas, så har du ikke trænet kroppen tilstrækkeligt i de lavere pulszoner. Og det er altså den træning du skal have tilføjet for at gøre din løbemotor stor nok til at holde farten i mere end 45 minutter, når kroppen løber tør for de hurtige depoter!
5 km 18:46 / 10 km 39:34 / HM 1:24:18 / MT 2:57:29
Stefank
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 06 jan, 2015 22:27

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Malike » tors 07 sep, 2017 16:29

Tak for et uddybende svar, det var et sådan svar jeg håbede på. Jeg tager dine ord med i min videre træning :D

Hav en fremragende dag!
Malike
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 05 sep, 2017 12:14

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf Malike » tors 07 sep, 2017 16:32

jacobask skrev:Jeg ville forsøge at løbe ±5s og selv huske de tider jeg skal ramme - man (jeg) bliver sindsyg når uret bliver ved med at bippe fordi man lige tager et sving eller løber igennem nogle træer.

På den anden side har min tilgang været som nogle af de andre at jeg i stedet løber i pulszoner - det går for mig at belastningen bliver holdt nogenlunde fast uanset dagsformen (mad, søvn, arbejde etc). Her fastlægger jeg pulsgrænser jeg skal holde mig indenfor i stedet for hastigheder.


Også tak for dit indspark. Jeg laver zonerne +/- 5 sek. Netop af samme årsag, men konstant bip fra uret. Hvis jeg derimod skal træne efter pulszoner, kræver det så ikke at jeg løber med cheststrap, er optisk hurtigt og præsist nok til at løbe efter pulszoner?
Malike
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 05 sep, 2017 12:14

ForegåendeNæste

Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS