Loebesiden.dk • Vis emne - Hvilke pace zoner til træning

Hvilke pace zoner til træning

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Re: Hvilke pace zoner til træning

Indlægaf jacobask » fre 08 sep, 2017 07:15

Jeg har faktisk ikke for alvor prøvet hvor godt/præcist den optiske pulsmåler fungerer - som i sammenlignet 1-1 under samme tur.

Jeg har dog nogle enkelte gange glemt min pulsmåler (lidt distræt har man vel lov at være), og de gane har jeg da bare brugt urets optiske målinger og de ligger ikke langt fra hvad jeg normalt ville have forventet i forhold til hvordan belastningen føles.

Hvis du løber med en nogenlunde konstant belastning (mærk i benene) så vil pulmålimgen heller ikke skulle reagere voldsomt hurtigt idet den puls gerne skulle være nogenlunde stabil. Hvis du så ikke samtidigt kører helt til kanten af dine intervaller vil jeg mene at du sagtens kan bruge den optiske måling. Vi snakker trods alt om træning mod 4:45-4:30 tider og ikke eliteplan hvor de sidste dråber skal trækkes ud af træningen!?

Som jeg skrev tidligere bruger jeg selv pulsen til at styre efter på de langsomme ture, og der har jeg en tærskel den ikke må komme over. På længere tempoture har jeg en puls jeg helst ikke skal skyde for meget over, men heller ikke skal ligge for langt under for at kunne trække så meget tempo som muligt ud over hele turen (60-90 min). På intervalture går jeg efter farten i stedet, da pulsen ikke når at svinge ordentligt ind hvis der løbes kortere intervaller.

Der er ikke andet for end at prøve sig lidt frem hvad der fungerer bedst for dig. Worst Case er vel at du får løbet nogle kilometer der måske ikke gav maks af hvad de kunne i forhold til udbytte, men med mål efter 4:45 handler det vidst rigtigt meget om grundformen, og den har aldrig taget skade af et par ekstra kilometer i benene...
jacobask

Indlægaf Malike » fre 08 sep, 2017 08:03

Gode pointer. Det er faktisk også bare efter et par intervaltræninger at jeg besluttede mig for ikke at løbe efter puls, da jeg syntes den var for langsom om at stille ind, men kan da godt se at det vil give god mening at benytte puls til lange ture og tempoløb og så pacezoner til intervaller. Det vil jeg begynde at eksperimentere med. Tak for gode råd.
Malike

Indlægaf Teddy » lør 09 sep, 2017 09:33

Pace er meget mere anvendeligt og anbefalet end puls. Så jeg ville helt klart gå efter pace, men uden at have slået op i beregneren, så er zonerne i pace ikke +/-5s. Det er alt for lidt. Hvad tid har du brugt i beregneren?
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Malike » lør 09 sep, 2017 09:56

Jeg har taget udgangspunkt i 1/2 Marathon på 1:40. Det er mit mål, men stemmer fint overens med min 10 km på 45.
Er det får småt at lave zoner på +/- 5 SEK? Altså hvis beregneren siger pace 4:45 så laver jeg en pacezone på 4:50-4:40?
Malike

Indlægaf Teddy » lør 09 sep, 2017 15:27

Malike skrev:Jeg har taget udgangspunkt i 1/2 Marathon på 1:40. Det er mit mål, men stemmer fint overens med min 10 km på 45.
Er det får småt at lave zoner på +/- 5 SEK? Altså hvis beregneren siger pace 4:45 så laver jeg en pacezone på 4:50-4:40?

Dit pace i beregneren er jo forskellen på zonen under og op til den zone du skal løbe i. Og gå nu ud fra en tid du kan løbe og ikke dig mål, som nævnt flere steder i tråden.
Teddy

Indlægaf Malike » lør 09 sep, 2017 15:32

Teddy skrev:
Malike skrev:Jeg har taget udgangspunkt i 1/2 Marathon på 1:40. Det er mit mål, men stemmer fint overens med min 10 km på 45.

Dit pace i beregneren er jo forskellen på zonen under og op til den zone du skal løbe i. Og gå nu ud fra en tid du kan løbe og ikke dig mål, som nævnt flere steder i tråden.

Jeg har gået ud fra det jeg kan løbe. 10 km på 45 min.
Malike

Indlægaf Teddy » søn 10 sep, 2017 18:55

Dit langsomme pace bør være 5:52 - 5:32
Teddy

Indlægaf Malike » søn 10 sep, 2017 19:13

Teddy skrev:Dit langsomme pace bør være 5:52 - 5:32

Okay, det er hermed noteret ☺️
Malike

Indlægaf Teddy » søn 10 sep, 2017 20:15

Beregneren her på siden er lavet ud fra Jack Daniels VDOT.
Download evt hans app VDOT CALC.
Teddy

Indlægaf Malike » søn 10 sep, 2017 20:41

Teddy skrev:Beregneren her på siden er lavet ud fra Jack Daniels VDOT.
Download evt hans app VDOT CALC.

Super, det vil jeg gøre :)
Malike

Foregående

Tilbage til Løbetræning