Alt om løb og løbetræning

Hælspore

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Re: Hælspore

Indlægaf Monique Madsen » tors 30 sep, 2010 14:34

Skiuf skrev:@Jackster: Jeg har en veninde, der døjede med hælspore i rigtig lang tid. Hun prøvede aflastning, udstrækning mv., men intet hjælp. til sidst gik hun til speciallæge og fik binyrebarkhormonindsprøjtninger. Der skulle en 3-4 stykker til, men så forsvandt det. Binyrebarkhormon er noget fandens noget, og skal derfor være sidste udvej. men det er en mulighed

Det forholder sig sådan, at nogle læger sprøjter kortison ind i hælen, hvis hverken hvile, natskinner, skoindlæg eller fysioterepi virker. Kortison er antiinflammatorisk, men desværre kan der være bivirkninger forbundet med kortison. Lidelserne der kan opstå i forbindelse med kortison hos en lille procentdel af patienter kan være atropi (svind af fedtpuder) og brud på plantar fascial. Derfor skal man passe på denne form for behandling af hælspore.
Trykbølgebehandling (ESWT) er en noget nyere behandlingsform af hælspore, hvor energi-impulser forårsager små skader i vævet omkring hælspore. Jeg læste på sundhedsportalen http://www.sundhedslex.dk/haelspore-behandling.htm at disse mikroskader fremkalder en reaktion, der får kroppen til at regenerere vævet omkring hælsporen. Trykbølgebehandling bruges ofte til patienter med hælspore som en sidste udvej, der forgæves har prøvet alle andre behandlingsformer. Dette er en sidste chance for at undgå kirurgi. Ved en kirurgisk operation af hælspore løsnes senepladen fra hælbenet. En sådan operation kommer aldrig på tale før mindst 1 års utallige forsøg på at behandle hælspore på anden vis.
Monique Madsen

Indlægaf rama » tors 30 sep, 2010 21:00

Hælspore er noget lort!

Som Haller er inde på, opstår den, når der er for stor belastning på senevedhæftningen imellem muskel og knogle. Senen sidder fast ind i det lag på knoglen, der hedder periosten, og når der over tid, bliver hevet for meget i vedhæftningen, følger periosten med ud fra knoglen. Da alt, hvad der ligger inden for periosten, er/bliver til knoglevæv, dannes der knoglevæv i det "hulrum", der opstår, hvor der hives. Herved dannes der langsomt en protusion, og det er den man kalder hælspore, da det ligner en spore. Den betændelsestilstand der også opstår i området, skyldes det generelle øgede træk i vedhæftningen over tid.

Så det giver mening at se behandlingen i forskellige trin:

- betændelsen skal væk, hvilket kan gøres med medicin: Ipren eller lign. evt. urtemedicin som arnica, eller nogle gange bare med ro (svært at holde en fod helt i ro...) En binyrebarkhormon-indsprøjtning tager det også, men det er absolut sidste udvej, da det samtidigt risikere at skade vævet. Mener at jeg har læst mig til, at det tager op til to år, før vævet er lige så stærk igen som før behandling, hvis det går galt.

- men betændelsen er kommet fordi der er for høj belastning på vævet, så belastningen skal også væk, ellers opstår betændelsen igen, så der skal strækkes, masseres, behandles, og der skal indlæg til så den forøgede belastning ikke opstår. Og så er det godt i en periode ikke at genoptage belastningen... :cry:

Det, jeg synes, er dilemmaet, er, at man med indlæg ikke løser selve problemet, men "kapsler" det ind. Man risikere at blive afhængig af indlæg resten af sit liv, og så er problemet vel ikke rigtig løst, eller...?

Det store spørgsmål: hvad gør man så?
Jeg tror meget på behandling, udstrækning og øvelser, den perfekte sko etc, som allerede er beskrevet her i indlægget. OG så tror jeg også på kraftig optræning af foden (når den er klar).

Een af argumenterne for at løbe i f.eks. vibram5fingers/nike free og de andre sko baseret på forfodslanding er, at det træner og styrker foden til at blive udsat for den behandling, som man udsætter den for, når man løber mange kilometer. Jeg tror på, at foden skal have nogle tæsk, på den fede måde :D , så den bliver stærk og smidig, og i stand til at holde til at være pakket ind i en aktiv løbesko flere timer om ugen. Så et par kilometer med forfodslanding om ugen, som en del af et (gen)optræningsprogram, kunne være en idé. Husk at starte langsomt op, indtil der kan løbes et par kilometer.

En anden idé er at træne foden til at gribe med, f.eks. flytte legoklodser fra venstre side af gulvtæppet foran tv'et til højre side, og så tilbage igen (start med en stor Duplo, og når man mestre den, så en lille alm. legoklods med to knopper ;) ). Herved øver man fleksibiliteten og styrken i de strukturer, der ligger under foden.
Forsøg også at kramme fødderne helt sammen indtil man får krampe, og så blive ved indtil krampen slipper. Det gør selvfølgelig ondt specielt de første par gange, men efterhånden kan man mærke, at man får bund i det. Herved arbejder man også med at øge fleksibiliteten og styrken i de strukturer, der ligger under foden.

Stræk er også godt i et genoptræningsprogram, og et effektivt stræk er, at rulle fodsvangen hen over/på et stykke rundstok el.lign. Det kan gøre sindsvagt ondt, hvis der er vægt på, men det er hamrende effektivt.

Men først skal foden være "rask", ellers belaster man bare skaden. Hvis man ikke kan få foden rask, med de tilbud der er for behandling etc., ville jeg selv gå i gang med kraftig udstrækning af fodsvangen samt mobilisering af samme med kramme/flytte øvelser. Men det er for egen regning, hvis der er nogle der prøver det.

Held og lykke!
vh
rama
---
"Smerte er uundgåelig. Lidelse er noget, man vælger."
---
PR:
5km: 22.00 ('09) / E-løb: 1.02.37 ('97) / M: 3.44.19 ('10)
rama

Geografisk sted: Hellerup

Indlægaf mtl » fre 01 okt, 2010 13:48

hej
uden at skal gøre mig klog på om det er eller ej, så har min kone de sidste 12 mdr gået med diagnosen hælspore, er blevet undersøgt og behandlet på idrætsklikken (OUH) i ringe på fyn, scannet og undersøgt i den helt store stil, og er blevet behandlet af diverse teapeuter for dette, lige indtil hun kommer ind til en der klart melder ud at det her intet har med hælspore at gøre, men der i mod en irretation af akilessenens hæfte dybt nede på hælen, og hovsa efter ganske få behandlinger for dette er der lige pludselig bedring at spore, så tror ikke at man altid skal tage eksperternes diagnose for gode vare, det viste sig i hvertfald i det her tilfælde

Hans udtallese om hvorfor hun havde reddet sig denne lidelse var at stabiliteten/styrken omkring anklen bare ikke har været god nok og at det skulle trænes, det var ikke nok at man sikrede sig at skoene støttede optimalt, for de vil aldrig kunne erstatte kroppens evne til at støtte sig selv, forudsat at muskulaturen er tilstede og er stærk nok
mtl

Indlægaf jacster » fre 01 okt, 2010 14:52

mtl skrev:hej
lige indtil hun kommer ind til en der klart melder ud at det her intet har med hælspore at gøre, men der i mod en irretation af akilessenens hæfte dybt nede på hælen, og hovsa efter ganske få behandlinger for dette er der lige pludselig bedring at spore

To spørgsmål:
- Hvor på hælen havde hun ondt og hvad fik ham til at forkaste hælspore.diagnosen?
- Hvad bestod behandlingen i?

Jeg er meget interesseret i at høre ovenstående da jeg heller ikke er 100% sikker på at det er begyndende hælspore jeg døjer med. Jeg kan på ingen måde fremprovokere smerte i forreste del af hælen, men jeg har ondt på indersiden af hælen allernederst-bagest.
Derudover ømme achilleuser så det kan meget vel være noget i samme stil. Mærkeligt er det dog bare at min skadeshistorie startede med svangseneømhed og "jag" som fortsat lige ligger og lurer lidt i ny og næ.
Mål 2014: 5k: 18.20| 10k: 37.59 | HMT: 1.24 | MT: 2:59
PR: 5k: 18.24 | 10k: 38.25 | HMT: 1:24:39| MT: 3:09.05 | DHL-Aarhus: 19:04
Mand, 38 år, 184 cm, 81 kg
jacster

Indlægaf mtl » fre 01 okt, 2010 17:44

Hej Jacster
nu må du på ingen måde tage det jeg skriver som et forsøg på at stille en diagnose, og er der det mindste af det jeg skriver der ikke virker klart så spørg endelig.

men fruens symptomer, startede med en tiltagende smerte lige der hvor hælen ender op i fodballen ca 4 cm fra enden af hælen ind under foden, og her vil det jo også typisk være at en hælspore starter også, ved en scanning på Idrætsklinikken, snakkede de om at det sagtens kunne være hælspore, så de begyndte behandling og trænning for dette, bla. den øvelse med at krølle et viskestykke sammen med tæerne, og endelige en binyrebakhormon behandling (næste step ville være en PHP behandling, med 14 dages sygemelding og morfin tilfølge), alt dette uden efekt, dog have smerten flyttet sig ud mog anklen på højre fod, og det var her den anden teapeut konstaterede at det ikke havde noget med dette at gøre, men at det var en irretation af selve akilessenes hæfte på hælen (den skulle efter hvad jeg forstod hæfte på hælen som en hånd der holder en bold),
så en masse massage og varmebehandling sammen med ultralyd, samt ordre på at få genoptrænet muskulaturen omkring anklerne, var der bedring at spore, efter 3 uger kunne hun igen begynde at løbe, men fuldstændigt fra bunden af igen 1 min løb og 1 min gang osv osv,
så efter over 12 mdrs pause og en erkendelse af at løberiet nok var slut er hun igen på banen med sit løberi, så jeg har fået min gamle løbe makker igen :P
mtl

Indlægaf jacster » fre 01 okt, 2010 21:35

@mtl
Tak for fyldestgørende respons :-)

Jeg træner også rigtig meget styrke og stabilitet i ankel, achillesener og fod i håbet om at det er det rette. Den ømhed jeg kan fremprovokere ligger også i senevedhæftningerne på hælen men derudover også længere inde mod knysten, så den del tyder måske mere på overbelastet væv.

Jeg knokler videre, krydser fingre og er lutter øren såfremt andre vil dele deres erfaringer med det her stads. Jeg er især i tvivl om jeg skal kaste penge efter en ultralydsscanning - måske kan jeg få det dækket af min sundhedsforsikring, hvis jeg kan få min læge overtalt om at det vil være en god idé. Vil det øge diagnosticeringsmulighederne?
Mål 2014: 5k: 18.20| 10k: 37.59 | HMT: 1.24 | MT: 2:59
PR: 5k: 18.24 | 10k: 38.25 | HMT: 1:24:39| MT: 3:09.05 | DHL-Aarhus: 19:04
Mand, 38 år, 184 cm, 81 kg
jacster

Indlægaf Mandag07 » man 27 dec, 2010 11:16

Jeg vil gerne fortælle min historie om min hælspore.
Jeg har løbet en hel del, og fik i sepetmber begyndende gener fra ankel, læg, baglår og ballemuskulatur. Gik til kiropraktor, som behandlede mig kyndigt, og konstaterede, at generne kom fra mit ankelled. Jeg har vredet om et par gange, så det gav jo en forklaring som var rimelig.
Men generne forsvandt aldrig helt. Jeg stoppede ved kiropraktoren, og gik videre i systemet. Fik taget et røntgenbillede af min ankel, som viste en hælspore.
Denne hælspore sidder på hælbenet nedadtilo og fortil på foden. Jeg ved ikke om den virkelig kan forårsage mine gener i hele ankelleddet (og lægmuskulaturen - og videre op langs højre ben), men selvfølgelig kompenserer man jo for smerterne?
Jeg ved ikke hvor jeg står lige nu - jeg kan løbe småture på max 8 km, med smerter i mit ankelled, og træner så iøvrigt flittigt på crosstraineren og løbebåndet (knap så meget, dog). Jeg blev henvist til en idrætsmedicinsk klinik på det lokale sygehus, og det var en rædsom oplevelse - en gammel overlæge som spurgte ind, men ikke gad lytte - som løber har man oftest kun ét ønske....at kunne løbe igen uden smerter!
Er der nogen der kan kende sådan en historie om min - så vil jeg gerne høre om det!
Kaos er nabo til Gud (Moliere).
Nothing happens until something moves (A.Einstein)
Tilmeldt CPH Marathon 2010
Mandag07

Foregående

Tilbage til Skader & genoptræning