Alt om løb og løbetræning

Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Debat om emner, der ikke passer ind i ovenstående kategorier

Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Indlægaf turbo_thal » søn 07 jan, 2018 23:43

Kære Løbere

Er det ok at give den mere gas og lade pulsen ligge på højere værdier ved spinning kontra løb?

I Spinning og løb ved høj puls, belaster man selvsagt kredsløbet. Spørgsmålet er om man i spinning ikke behøver tænke lige så meget på restitution som ved løb (hvor den relative belastning på sener, led og muskler er større).

de seneste 8 dage har jeg haft 5 spinningspas på 1 time med gns. puls på ca. 75%HRR. Hvis jeg gjorde dette i løb, ville jeg ikke holde mange uger.

Hvad er jeres vurdering. Er det ok at smadre igennem med spinning og lade sig guide af generelt velbefindende. Eller bør jeg skrue lidt ned ved nogle af træningspassene, for ikke at belaste kredsløbet for meget?

Vh
Turbo_thal
Glad ultraløber
PR på Marathon 2:58:34 (2012)
Læs min løbeblog på: http://42kplus.wordpress.com/
Brugeravatar
turbo_thal
 
Indlæg: 794
Tilmeldt: tirs 12 apr, 2011 10:21

Re: Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Indlægaf beamer » tirs 09 jan, 2018 12:23

Det lyder af meget. Jeg har prøvet det halve over længere tid (også ved 75% HRR). Altså 1 plus halvanden time ugenligt kombineret med 5 timers pendling (ret moderat puls). Prøv at se hvordan det går. Restitution er ikke så aktuelt for cykelryttere. Når jeg har startet med at løbe efter en pauseperiode, kan jeg jo smadre benene meget hurtigt. Ved spinning sætter jeg en maksimum pulsgrænse på 90%. Ellers kan jeg simpelthen få ondt i hjertet medens jeg er i teatret, f.eks. Det bruger jeg pulsmåleren til. Ellers kører jeg efter højt gennemsnit på watt, f.eks. 200. Rpm bør du også tilstræbe højt, f.eks. over 80 i gennemsnit, med maksimum på f.eks. 110.
beamer
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 24 feb, 2012 16:06

Re: Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Indlægaf josi » tirs 09 jan, 2018 16:26

Hej Turbo Thal.

Min erfaring er at spinning ikke kræver så megen restitution som løb. Så jeg ville bare give den gas.... :D
Personligt synes jeg, at spinning bliver lidt kedeligt hvis man ikke giver max gas, i hvert fald hen mod slutningen af timen. Jeg synes det er sværere at presse pulsen højt op ved spinning end ved løb, til gengæld sveder jeg som et svin.... :lol:

Hilsen

Thomas
PR's: 5 km 17.27, 10 km 36.29, ½-marathon 1.21.27, marathon 2.49.17, 100 km 9.17.53
josi
 
Indlæg: 167
Tilmeldt: fre 23 mar, 2012 22:34
Geografisk sted: Tommerup

Re: Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Indlægaf turbo_thal » man 22 jan, 2018 16:23

Tak for jeres kommentarer

Jeg har det på samme måde som du beskriver Josi - jeg kan ikke få pulsen lige så højt op ved spinning som ved løb. I går lavede jeg rekord - gav den all out over ca. 57 minutter og endte med et pulsgennemsnit på ca. 77 % HRR. Dette ville jeg godt kunne lave højere ved løb. efter at jeg dog har dyrkes spinning i snart en måned kan jeg se, at jeg kan præstere højere og højere pulsgennemsnit. Det må være fordi "bevægelsen" i spinning bliver mere og mere kendt.

Nå - jeg fortsætter sku med at give den så meget gas som jeg kan :P :mrgreen:

Turbo_thal
Glad ultraløber
PR på Marathon 2:58:34 (2012)
Læs min løbeblog på: http://42kplus.wordpress.com/
Brugeravatar
turbo_thal
 
Indlæg: 794
Tilmeldt: tirs 12 apr, 2011 10:21

Re: Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Indlægaf Kongen » ons 11 apr, 2018 00:00

Jeg har brugt spinningen en del, som en del af min udholdenhedstræning.

Det jeg ofte gør, er at tage en spinningtime og løber så direkte der efter. Skulle min krop ud på 1-2 timers løbetur 3-4 gange om ugen ville den nok beklage sig endnu mere end den gør nu.

Du belaster ikke sket ikke kroppen på samme måde med spinning som ved løb.

Med hensyn til puls.... så vil jeg gerne gengive de vise ord fra min instruktør.... det er KUN et spørgsmål om belastning.... og typisk oplever jeg at mælkesyren i lår og læg bliver hurtigere presset end pulsen, og selvom pulsen følger rigtig fint med i de stående hårde belastninger, så er det som regel lårbasserne der - for mit vedkommende - gør at de lange (2 min. og op efter) bliver vanvittige hårde.

Hvis du skal samlinge din form/puls på spinningcyklen, så er du også nød til at køre med nogenlunde samme belastninger på de pas du vil sammenligne. Jeg bruger mit eget lille system.... drej belastningen i nul, svarende til at du ikke føler nogen belastning. Drej så belastningen så meget, så du kan mærke, at nu skal du bruge kræfter på at holde trådet. Det kalder jeg for 0%. Og derfra justeres jeg belastningen med en 1/4 omgang = 25% mere i belastning. Når de virkelige tunge stående intervaller skal tages ligger jeg typisk mellem 100 og 125% i belastning.

//Martin
Det er sværet at se frem og ramme målet - modsat er det nemt at kigge baglæns og se resultatet....

Pr. 5 km 23.38 (Juli 13) PR. 10 km 48.14 (Maj 14) HM 1.47.52 (Sep 14)
Mål 2014: 5 km/23.30 10 km/48.00 HM/1.50
http://www.endomondo.com/profile/2917769
Kongen
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 25 jun, 2012 19:26

Re: Spinning vs. løb - hvor meget kan man tåle

Indlægaf beamer » søn 06 maj, 2018 20:36

#Kongen
Det system man normalt bruger ved spinning er at man først laver en max. ydelse test over 20 minutter, aflæser average watt. Det tager man 80% af, og det er så dine 100% under 1 time. Så kan du nå 120-130% under spidsbelastninger. Det producerer noget sved :geek:
beamer
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 24 feb, 2012 16:06


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

cron
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS