Alt om løb og løbetræning

Puls ryger direkte op i rød zone

Stil dine begynderspørgsmål her

Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf tnisse » man 18 jun, 2018 19:13

Hej

Jeg har siden april måned løbet med løbeur og pulsbælte fra garmin. I den forbindelse får man jo en masse lækre data, som jeg selvfølgelig gerne vil udnytte bedst muligt.

Uret har diverse zoner at træne efter. Når jeg læser på nettet, så skal man helst ikke træne alt for meget oppe i zone 5. Jeg har dog det problem at jeg nærmest ryger direkte op i zone 5 når jeg begynder at løbe. Når jeg sammenligner med venner jeg løber med ligger de i zone 3. Men jeg kan alligevel løbe samme tempo som dem mens jeg snakker og når vi løber "omkap" på diverse distancer slår jeg dem, selvom de giver sig fuldt ud.

Er der nogen der har oplevet lignende? Jeg vil rigtig gerne komme i bedre form og løbe hurtigere, men det er lidt svært når man hele tiden træner i rød zone så snart man begynder at løbe.

Lidt info om mig:
27 år
80 kg
183 cm

5km - 25 min
10 km - 53 min
Halvmarathon - 1t 55 min

Kan nævne at jeg i mit seneste halvmarathon løb havde en maks puls på 208 og en gennemsnitspuls på 186. Det er jo skræmmende højt - men føler ikke som sådan jeg er i decideret dårlig form..

Gode råd modtages

På forhånd tak :)
tnisse
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 18 jun, 2018 19:01

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf MKjaer » man 18 jun, 2018 21:14

Før din pulsmåling giver mening skal du have fundet din rigtige makspuls (og hvilepuls). Det anbefales at du læser afsnittet om puls her på siden.

Høj makspuls har intet at gøre med dårlig eller god form, den er din fra naturens side. Mange kan bruge de generelle beregninger 220-alder, men der vil være en del hvor beregningen er alt for høj eller for lav - og du lyder til at være en af dem. Garmin bruger sikkert standard målingerne til beregning af dine zoner.

Du er selv inde på dit åndedræt som er en fin indikator for hvilken zone du træner i. Se følgende link for en oversigt og beskrivelse.

http://www.coachbuxton.com/Rating_of_PE.pdf
MKjaer
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs 26 jul, 2011 21:20

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf beamer » tirs 19 jun, 2018 10:11

Der er 2 formler (mindst) for beregnet max. puls. Den ene er 220 minus ens alder. Men den anden er 220 minus halvdelen af ens alder. På nogle passer den bedre. For dig er den ikke så meget forkert. Problemet med at måle max. puls er jo, at det er en grænseværdi. Helt derhen kommer man nok ikke.
Men du kan være rolig. Din max. puls vil falde med alderen. Hvis du udvikler et stort hjerte, vil den også falde. Jeg kunne tænke mig, at det har du ikke, endnu. Simpel fysisk forklaring: lille slagvolumen, høj puls, stort slagvolumen, mindre puls - for den samme blodmængde.
beamer
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 24 feb, 2012 16:06

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf Troels Y » tirs 19 jun, 2018 22:12

Hej,

jeg har løbet 3 marathon og 2 halvmarathon og jeg har ligget med en gennemsnitspuls på ca 180 på samtlige løb. Min maks puls er 204 og min hvilepuls er 38. Du kan tjekke løbene på Strava.
Det er ikke helt nemt at acceptere når man ikke passer ind i kasserne.
Du kan opdatere dine pulszoner på dit ur ved at anvende puls-beregneren her på siden.
Held og lykke!!

Troels
Troels Y
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 02 aug, 2016 09:35

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf anderss74 » man 25 jun, 2018 00:05

Hvis din puls er helt hen i vejeret, så kunne du overveje at gå "den anden vej rundt" indtil du kan få en pålidelig test af din max puls.

Du kan istedet gå ud fra din 5 km. tid på et løb hvor du har løbet dig helt ud. Tiden sætter du ind i beregneren her på siden.
http://www.loebesiden.dk/beregn_tid.php

og så vil der fremkomme tider for de forskellige zoner istedet for puls.

Husk at læse hvad der står af forbehold vedr. beregnere.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf Jtz » man 25 jun, 2018 10:30

Du skal starte med lige, at sikre dig at de zone inddelinger uret arbejder med, passer på dig.
Ellers vil du ikke få et retvisende billede.
Jtz
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 24 jun, 2012 19:28

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf KennetDanielsen.KD » man 16 jul, 2018 06:11

Puls er inidividuelt og der er ikke noget der hedder "skræmmende højt" eller "hen i vejret".

Jeg har en ganske udemærket kondition og har en høj gennemsnitspuls ved træning og en pænt høj makspuls. Det troede jeg også i starten (ud fra alle de gode råd jeg fik og hvad jeg kunne læse mig frem til) at det var et problem.

Juster dine zoner i uret, til det passer med DIG og ingen andre. - vupti, så "ryger du ikke direkte i rød zone".
KennetDanielsen.KD
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: søn 08 nov, 2015 11:39

Re: Puls ryger direkte op i rød zone

Indlægaf heine100 » fre 03 aug, 2018 12:51

Enig med de andre - Pulsen er individuel, og derfor bliver du nødt til at indstille zonerne på dit ur, så det passer til dig :)
heine100
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 03 aug, 2018 12:46


Tilbage til Begyndere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

cron
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS