Alt om løb og løbetræning

Maffetone

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Re: Maffetone

Indlægaf Ejaas » tors 08 jun, 2017 14:11

Jeg har nu løbet i 4½ år - og lidt til :-)

Jeg har trænet meget efter maffetone-princippet i en længere periode - men er nu gået lidt i en anden retning.

Det spændende er, at jeg for nyligt fik lavet en vo2maxtest på løbebånd. Den viste (sjovt nok) at min løbeøkonomi er bedst ved en hastighed/intensitet svarende til maffetone. Løber jeg hurtigere eller langsommere er min løbeøkonomi MARKANT dårligere.

Pointen er her at man bliver bedre til det man træner... Jeg har i dag en ret stor aerob kapacitet (TA DA: Maffetone VIRKER!), men er i højere grad begyndt at prioritere tempoløb og intervaller ved højere intensitet for at forbedre løbeøkonomien ved hastigheder over min aerobe tærskel.
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.11:24 (sep 2017) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 27 okt, 2012 09:25

Re: Maffetone

Indlægaf harder » tirs 11 jul, 2017 13:27

Nu er 6 uger gået, siden jeg besluttede at øge løbemængden til to gange om ugen, og holde pulsen lav nogenlunde efter Maffetones principper. Mængden er ret stabil 25 km/ugen, kombineret med lidt bakkesprint og coretræning efter løbeturen i weekenden.

Tempoet startede i 6.03/km på en relativt kort tur på 8 km. Det gik heldigvis hurtigt bedre, og i søndags kunne der trækkes en streg i sandet efter præcis 6 ugers træning. Tiden var nu 5.12/km på 11 km - en kæmpe fremgang på kort tid. Vægten er faldet med 1-2 kg, men er stadig klart tungere end dengang mine PR blev sat.

Vil helt klart anbefale alle at være tålmodiige ved opstart og satse på mange roligt kilometre. Hastværk er lastværk; her passer det gamle ordsprog perfekt!
PR: 5k 19.11 | 10k 39.43 | HMT 1.27.40 | MT 3.17.34
Facts: 48 år | 183 cm, 75 kg | Puls 175/45 | Nu 80 kg og langt fra tidligere form!
harder
 
Indlæg: 364
Tilmeldt: ons 18 maj, 2011 23:20

Re: Maffetone

Indlægaf Teddy » ons 12 jul, 2017 15:59

harder skrev:Nu er 6 uger gået, siden jeg besluttede at øge løbemængden til to gange om ugen, og holde pulsen lav nogenlunde efter Maffetones principper. Mængden er ret stabil 25 km/ugen, kombineret med lidt bakkesprint og coretræning efter løbeturen i weekenden.

Tempoet startede i 6.03/km på en relativt kort tur på 8 km. Det gik heldigvis hurtigt bedre, og i søndags kunne der trækkes en streg i sandet efter præcis 6 ugers træning. Tiden var nu 5.12/km på 11 km - en kæmpe fremgang på kort tid. Vægten er faldet med 1-2 kg, men er stadig klart tungere end dengang mine PR blev sat.

Vil helt klart anbefale alle at være tålmodiige ved opstart og satse på mange roligt kilometre. Hastværk er lastværk; her passer det gamle ordsprog perfekt!


Flot fremgang :-)

Min MAF puls er 136, jeg har enkelte gange prøvet at løbe med en puls på 140, jeg nægter simpelthen at løbe så langsomt, selvom jeg har været fristet mange gange, men jeg går simpelthen død i det i det tempo.
Teddy
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Maffetone

Indlægaf DVT » tors 27 jul, 2017 09:35

Jeg har nu også besluttet at kaste mig ud i et forsøg med Maffetone.

Mit videnskabelige hjerte er dog noget skeptisk overfor at gå all in på en tilsyneladende arbitrær beregning til 180-alder. Som 27-årig lander jeg på 153 - en hjerterytme, hvor jeg egentlig kan holde et OK tempo. Jeg antager, at effekterne ift. løbeøkonomi ved denne puls vil være meget begrænsede, da jeg godt kunne finde mig selv i sammen pulsleje ved en moderat 10 kilometerstur.

Derfor jeg har valgt et væsentligt lavere tal - 135 som gennemsnitsmål med yderværdierne 130 og 140 (givetvis også arbitrært, men det kommer jeg nok ikke udenom). I dag havde jeg første løbetur, og erfaringerne lyder egentlig meget som andre. Jeg løb i beskedne 6:50 min. pr. km., hvilket ganske vist føles næsten provokerende langsomt, men mon ikke det er hensigten til start. Det skal nok også forbedre sig i løbet af et par uger.

Hvad er jeres tanker? Er det simpelthen for langsomt?
DVT
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 19 maj, 2014 12:06

Re: Maffetone

Indlægaf Don O » tors 27 jul, 2017 10:56

@DVT

Du skildrer fint, at ingen, med Maffetones udgangspunkt i en generaliseret formel, ved nøjagtigt hvilket niveau, de skal træne på, for at udvikle deres løb. Du begynder så, at "sjusse" dig lidt frem og spørger os andre om det er fint? Eller for lavt? Hvis du fulgte formlen, ville du løbe i det moderate område, hvilket som du selv antyder, er alt for hårdt.
Mit råd. Brug Jack Daniels beregner her på siden for roligt løb. Og find dit tempo.
Alternativt løb dit rolige løb omkring 67% HRR som en start. Nu kender jeg ikke din historik løbemæssigt, så hvis du er ved at starte op på løb, skal du tage den endnu mere med ro. Dem der løber ved et lavt tempo, løber tit store mængder nogle gange endda uden yderligere udvikling. Uden at have været til bunds i Maffetones tilgang, så tænker jeg, at han søger så stor en del af den ugentlige træning ved så højt aerobt niveau som muligt? Det tager år at nå der til. Tager du og kigger på Lydiards tilgang, så er vi nok ude i noget omkring, hvem kom først? Hønen eller ægget? Lydiards topløbere præsterede 30-40% af den ugentlige mængde(+200 km/ uge), ved højeste aerobe tempo. Og det er meget hurtig træning.

Under viden om løb her på siden, find "grundtræningsskabelonen" og arbejd efter den. Det er mit bedste bud for udvikling af dit løb, inden senere periodisering med intervaller og en formtop.

Det tager år uden skader at udvikle egne løbefærdigheder, så gå forsigtigt til værks. Arbejd ikke med mængde- og tempoudvikling på samme tid. Over tid vil du kunne løbe mere moderat løb henover ugen, efterhånden som du bliver stærkere. Find ud af hvad der virker på din krop, så stimuleringen er tilpas til, at din form udvikler sig. Sørg for at der er en balance med, at der er tilpas med retitutionsløbsdage til, at din krop kan optage den hurtigere træning.

God fornøjelse.

Henrik
Brugeravatar
Don O
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: fre 11 sep, 2009 09:09
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Maffetone

Indlægaf DVT » tors 27 jul, 2017 13:26

Don O skrev:@DVT

Du skildrer fint, at ingen, med Maffetones udgangspunkt i en generaliseret formel, ved nøjagtigt hvilket niveau, de skal træne på, for at udvikle deres løb. Du begynder så, at "sjusse" dig lidt frem og spørger os andre om det er fint? Eller for lavt? Hvis du fulgte formlen, ville du løbe i det moderate område, hvilket som du selv antyder, er alt for hårdt.
Mit råd. Brug Jack Daniels beregner her på siden for roligt løb. Og find dit tempo.
Alternativt løb dit rolige løb omkring 67% HRR som en start. Nu kender jeg ikke din historik løbemæssigt, så hvis du er ved at starte op på løb, skal du tage den endnu mere med ro. Dem der løber ved et lavt tempo, løber tit store mængder nogle gange endda uden yderligere udvikling. Uden at have været til bunds i Maffetones tilgang, så tænker jeg, at han søger så stor en del af den ugentlige træning ved så højt aerobt niveau som muligt? Det tager år at nå der til. Tager du og kigger på Lydiards tilgang, så er vi nok ude i noget omkring, hvem kom først? Hønen eller ægget? Lydiards topløbere præsterede 30-40% af den ugentlige mængde(+200 km/ uge), ved højeste aerobe tempo. Og det er meget hurtig træning.

Under viden om løb her på siden, find "grundtræningsskabelonen" og arbejd efter den. Det er mit bedste bud for udvikling af dit løb, inden senere periodisering med intervaller og en formtop.

Det tager år uden skader at udvikle egne løbefærdigheder, så gå forsigtigt til værks. Arbejd ikke med mængde- og tempoudvikling på samme tid. Over tid vil du kunne løbe mere moderat løb henover ugen, efterhånden som du bliver stærkere. Find ud af hvad der virker på din krop, så stimuleringen er tilpas til, at din form udvikler sig. Sørg for at der er en balance med, at der er tilpas med retitutionsløbsdage til, at din krop kan optage den hurtigere træning.

God fornøjelse.

Henrik


Mange tak, Henrik, for det grundige svar.

Jeg løb Mont Blanc Marathon for en måneds tid siden og er egentlig rimelig hærdet. Dog var jeg noget skadesplaget i træningen op til, hvilket sandsynligvis var forårsaget af kombination af for hurtigt øget mængde kombineret med tempotræning. Denne optimisme kom vist af ungdommelig kådhed. Det er grundet til, at jeg har kastet mig over Maff-inspireret træning for at opbygge en god base og forhåbentligt løbe skadesfrit fremover.

Jeg synes dog stadig, at jeg kommer til at løbe i en relativt højt tempo omend jeg bruger Maffetone's formel (180-Alder) eller 60% af HHR. Nå, det er måske et spørgsmål om at vænne sig til pulsbaseret træning. Jeg tror, at jeg vil forsøge med et par ugers træning omkring HR på 135 og se, hvordan mit tempo udvikler sig. Det er 54% HHR.

Igen, tak for grundigt svar og gode råd.

Mvh,
David
DVT
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 19 maj, 2014 12:06

Re: Maffetone

Indlægaf Teddy » ons 02 aug, 2017 11:30

@ DVT jeg syntes bestemt det er klogt det du gør, i stedet for at stole på en formel, som i mine øjne aldrig kan passe, men muligvis bruges som guidelines i visse tilfælde.
Så fornuftig tilgang du har, men det er ikke Maffetone :-)
Teddy
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Maffetone

Indlægaf Don O » tors 03 aug, 2017 09:55

@DVT

Det var så lidt. Som Ejaas, tidligere i tråden, gennem en Vomax test selv har oplevet. At Maffetone inspireret tilgang giver en god løbeøkonomi omkring det lave tempo med mange km der, så ser det skidt ud i de højere aerobe tempi. Det scenarie kan man finde flere af på nettet, når man søger omkring Maffetone. Det du træner meget af, bliver du bedre til. Træner du udelukkende omkring 54% HRR, ja, så bliver du rigtig god til det.
60-70 % Hrr er let til roligt løb. Moderat løb op til og lige over 80% Hrr vil være løb der påvirker og flytter den aerobe tærskel. Hurtigt aerob løb fra 80-85 % Hrr er op til den anearobe tærskel og vil være med til at flytte den. Neuromuskælrt arbejde i form af kortere sprint lærer hjernen, at arbejde med de kropslige markører der har ansvaret for at flytte benene hurtigt og flydende også i f t Marathon.
Min egen tilgang er mere denne komplekse tilgang, da jeg ikke har lyst til kun at blive god til at løbe langsomt og jeg ikke har set de store historier i løbeverdenen blive profileret med begrebet "Maffetone". Der har været hipe omkring en triathlon stjerne og nok også nogle ultraløbere, hvor det fælles er meget lange konkurrencetider.
I Danmark ser man også flere coaches plædere for langsomt løb i store mængder, uden jeg dog endnu har set klare definitioner på hvor langsomt det skal være. Man kan se motionister idag løbe flotte marathontider under 3 timer med den tilgang. De mængder jeg har set de løber er 100-160 km. pr. uge. Når de stagnere i løbetempo, så bliverr der lagt flere km på. Her bliver bakker brugt aktivt og tempoløb op til konkurrencer for at skærpe formen.Med dine 54% HRR er der måske nok potientiale, men du skal vel regne med at afsætte tid til projektet og være forsigtig med progressionen, enten er udelukkende i f t tempo, eller mængde, ikke begge dele på samme tid. Så ender det med skader eller overtræning.
Hvis du igennem længere tid stagnere i din udvikling, så vil det naturlige være, at tænke andre tanker som større mængde eller mere varieret træning.
Jeg vælger den mere Lydiardbaserede tilgang: 3 restitutionsdage med op til 60% HRR som samlet belastning. 2 dage med løb op til moderat tempo for at arbejde med den aerobe tærskel. 1 fremtidig langtur som samlet bliver løbet op til roligt løb, men som godt med fordel kan afsluttes hurtigere på dage med overskud. 1 dag med Aerob fartlek, hvor ruten bestemmer. Her løber jeg 2-300 m moderat løb på bakkerne, hurtige nedløb og intervaller mellem 200 og 2000 m i mp. På den måde kommer jeg hele paletten rundt. Den sidste måned af grundtræningen kan der så varieres yderligere på ugens Fartlekpas, så der puttes korte sprints ind for at forberede kroppen mod næste del i periodiseringen
Ugen er også bygget op efter princippet: Hurtigere-langsommere , længere-kortere ( Fra dag til dag)
Brugeravatar
Don O
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: fre 11 sep, 2009 09:09
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Maffetone

Indlægaf Don O » fre 04 aug, 2017 13:23

Brugeravatar
Don O
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: fre 11 sep, 2009 09:09
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Maffetone

Indlægaf keldkeld » man 06 aug, 2018 21:13

Hej

Jeg kan ikke finde ud af at oprette en ny tråd.

Jeg har forgæves søgt efter erfaringer med at træne op til 10 km løb.

Kan det svare sig at løbe efter Maffetone/Lydiard eller er det udelukkende til marathon og lignende?
Kan man løbe efter disse herres teorier, når man også spiller fodbold?

Jeg løber ca 30-40 km om ugen og spiller en gang old boys fodbold en gang om ugen.
Jeg har de sidste uger løbet efter Hechmanns grundtræningsprogram til 10 km og det minder måske lidt om Lydiard og Maffetone?
keldkeld
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 06 aug, 2018 20:58

Foregående

Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster

cron
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS