Alt om løb og løbetræning

Høj puls under løb

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Høj puls under løb

Indlægaf Saramedh » man 13 jun, 2016 16:32

Hej alle,
Jeg er en kvinde på 20 år, og begyndte at løbetræne (for alvor) d. 1 marts i år.
Før det har jeg været vant til at løbe en sjælden 10'er, og har løbet måske, 3-4-5 km på løbebånd i fitness centeret et par gange om ugen som interval løb.
Jeg var i forvejen i fysisk god form før jeg startede løb i marts, da jeg trænede omkring 4 gange om ugen i centeret, både styrketræning og cardio.

Nu har jeg været i gang i små 3.5 måneder. Jeg styrketræner stadig et par gange om ugen, og kommer ud og løbe 3 gange om ugen gennemsnitligt.
Jeg plejer at løbe lidt over 20 km om ugen, hvoraf en er en længere tur og to af dem lidt kortere.
Jeg har fornyeligt gået og lagt mærke til, at min puls har været rimeligt høj under mine ture. Jeg har brugt pulsbælte fra Garmin i en del år nu i fitnesscenteret, så jeg ved ca. hvor min puls skal ligge ved forskellige belastninger og jeg synes at den ligger meget højt i forhold til hvordan jeg føler belastningsniveauet er. Mit ur registrerer en gennemsnitspuls på 175-178 på mine ture, hvilket jeg har beregnet er ret højt i forhold til hvilken pulszone jeg egentligt skal ligge i når jeg løber.
Jeg løb i dag en tur på 5.5 km med gennemsnitshastigheden 5.00 min/pr. km.
På længere ture, over 10 km, løber jeg normalt med 5.20-5.30 min/pr. km.
På begge "slags" ture, ligger min puls gennemsnitligt på 175-178.
(min maks puls er ca. 198)
Hvordan kan det være? Jeg har hørt, at det kan være en reflektion af dårlig form, men jeg føler ikke det kan passe, da jeg har trænet i mange år og har lavet en del intervaltræning osv.
Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre, for at få min puls til at falde til et rimeligt niveau?
Jeg føler som sagt ikke, at pulsen burde være så høj som den er. Jeg gisper ikke efter vejret på mine ture, og selvom jeg da presser mig selv, burde det slet ikke være så højt. (i mit hoved)
Alle kommentarer og forslag er varmt velkomne! Jeg ved ikke, om jeg overdriver problemet, og om en puls på 175 egentligt er ok.
Mange tusinde tak på forhånd!
Saramedh
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 13 jun, 2016 16:08

Re: Høj puls under løb

Indlægaf Fatboy » man 13 jun, 2016 16:57

Hej Saramedh

Du er en ung og fit løber men alligevel synes jeg godt nok at din gennemsnitspuls er meget høj. Lyder lidt mærkeligt da du beskriver dine ture som om de føles rolige.
Er det noget ok måleudstyr du har ift. pulsen?

Brystremmen til pulsmåleren skal gerne sidde rigtig stramt og være fugtet inden brug.

Ved du hvad din hvilepuls er?
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/
Fatboy
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: ons 20 maj, 2009 19:46
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Høj puls under løb

Indlægaf TWN » man 13 jun, 2016 17:33

Fatboy er inde på noget her. Et andet problem kunne være, at du ikke kender din "rigtige" maxpuls. Når jeg sætter spørgsmålstegn ved det, er det fordi jeg selv efter et års løb fik testet min maxpuls en gang om måneden over 3 måneder i et laboratorium på løbebånd. Alle tre målinger gav en maxpuls i intervallet 178-181. Senere samme år målte jeg flere gange en puls på 186 under intervaltræning, hvor jeg netop gik efter at teste maxpuls i et af intervallerne. De følgende år har jeg også ramt 186 ved "festlige" lejligheder.

Så hvis din maxpuls er noget højere end du tror, kan 175-178 på dine ture være ok. Løbemaxpulsen skal måles under løb og man skal passe på med at sammenligne pulsniveauer ved forskellige aktiveteter, f.eks. løb og cykling.

En anden mulighed er at du bare skal lære at løbe langsommere når du løber almindelige ture i grundtempo. Hvor hurtigt kan du løbe 5 km.? Jeg vil sige at din konkurrencetid skal ned omkring 19-20 minutter, før du kan begynde at betragte 5:00/km. som roligt løb. Se løbetidsberegneren her på siden. Det er en rigtig god ting at have roligt løb på repertoiret.

Endelig tag også i betragtning, at man bliver god til det man træner, så hvis du hovedsageligt har en baggrund med intervalløb i højt tempo, er det sikkert der du har dine styrker. Hvorimod din udholdenhed og løbeøkonomi ved langsommere tempo trænger til at blive trænet. Det er du måske så gået i gang med nu, og dermed vil du have forbedret dig markant om et år på disse punkter.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:48:29 sep17
Brugeravatar
TWN
 
Indlæg: 501
Tilmeldt: fre 04 nov, 2011 17:31
Geografisk sted: København

Re: Høj puls under løb

Indlægaf Saramedh » man 13 jun, 2016 19:30

Hejsa!
Tak for så hurtige svar.
Fatboy:
Det er et stykke tid siden, at jeg målte min hvilepuls, men jeg mener at huske at den lå på omkring 50. Kan jeg evt. måle igen.
Jeg har et pulsbælte som man spænder rundt om lige under brystet, og er som sagt Garmin. Jeg gør den godt nok ikke fugtigt før jeg starter en tur, men den sidder stramt nok. Jeg kan ihvertfald ikke mærke at den glider rundt eller noget under mine løb - men måske jeg skal prøve at stramme den yderligere?

TWN:
Den hurtigste 5 km jeg har løbet, har været på en 23 minutters tid! Jeg tror du misforstår - jeg betragter ikke 5.00 km/h som roligt løb men mere som et godt moderat tempo. Men der synes jeg så stadig at det er høj puls for mit arbejdsniveau -men det er det måske ikke?
Jeg har ikke haft målt min maksimale puls i et stykke tid. Jeg ved min puls sagtens kan ramme 193-196 på mine ture op ad bakkerne. Kan det være på maks pulsen den så er helt gal med? Kender du en god løbetest eller metode til at jeg kan få arbejdet mig op til at se min “rigtige" makspuls? Jeg har endnu ikke fået tvunget maks pulsen op over 200, men det kan jo også være rigtigt svært at presse sig selv til det helt yderste synes jeg!
Jeg vil ihvertfald også helt klart ligge noget langsommere løb ind som du foreslår - er det så 5.30 og deromkring der ville være godt roligt løb for mig, eller er det langsommere tempo?

Tusind tak for så hurtigt svar til jer begge!
Saramedh
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 13 jun, 2016 16:08

Re: Høj puls under løb

Indlægaf larskl » man 13 jun, 2016 19:41

Find en bakke med en lang, jævn stigning. Løb fem km progressivt hurtigere og løb så alt hvad du kan op ad bakken indtil det sortner.

Alternativt løb op og ned ad bakken hurtigere og hurtigere. Efter 4-5 gange giver du den max gas. Eller løb vo2max intervaller med relativt kort pause, så pulsen ikke kommer helt ned.

Første metode er nok den med laveste skadesrisiko. Sørg for at være frisk og topmotiveret inden du forsøger.
PR: 5 km 22:46 (GPS), 10 km 46:20 (sep 2013), HMT 1:45:58 (sep 2013)
http://www.endomondo.com/profile/2076057
larskl
 
Indlæg: 917
Tilmeldt: ons 27 jul, 2011 11:48

Re: Høj puls under løb

Indlægaf Saramedh » man 13 jun, 2016 19:50

@larski
Tak for tip! Jeg vil prøve den første metode så! Skader kan vi ikke lide ;)
Saramedh
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 13 jun, 2016 16:08

Re: Høj puls under løb

Indlægaf Fatboy » man 13 jun, 2016 20:58

Lad os så antage at din hvilepuls er omkring 50 og din maxpuls måske lidt højt sat er 198 :)
Jeg tastede din data ind på pulsberegneren her på siden og fik følgende:

Pulszone Puls Belastning Udbytte Træningskategori
1 124-139: Aktiv restitution Restitutionstræning
2 139-154: Udholdenhed Udholdenhedstræning
3 154-168: Aerob kapacitet Mælkesyretærskeltræning
4 168-183: Anaerob Tærskel Mælkesyretærskeltræning
5 183-198: Aerob effekt Træning af VO2max

Med det du fortæller træner du altså primært anaerob tærskel - medmindre der igen er noget med din pulsrem :D
Jeg har gerne spændt min pulsrem rigtig tæt til så jeg liiige kan spænde den. Inden jeg løber fugter jeg gerne pulsremmen med lidt vand eller vandbaseret glidecreme.

Er tilfældet at du træner "skævt" dvs. ved for høj intensitet, bør du tænke over at løbe langsommere og gerne så meget som muligt i zonen puls 139-154.
Prøv fx udelukkende at træne i denne zone i 3 mdr. og se hvor hurtig du med tiden bliver til at løbe ved samme lave puls.
Det er fascinerende og yderst effektivt ;)
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/
Fatboy
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: ons 20 maj, 2009 19:46
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Høj puls under løb

Indlægaf djjemo » tirs 14 jun, 2016 06:47

Det er også en god ide at prøve at tælle pulsen selv ved let løb (mærk efter på håndledet eller halsen fx og tæl 1 minut eller gang op fra 10 sekunder), hvor let løb er at du løber mens du synger opera eller andet hvor man holder tonerne lidt længere, da det kan være et udstyrsproblem, men det kan også være atriefibrilering og i så fald skal du passe lidt på og måske nok søge læge for en sikkerheds skyld. Desuden vil det være smart at gøre det mere end een gang.
PR MT: 2:40
djjemo
 
Indlæg: 369
Tilmeldt: fre 17 maj, 2013 22:19
Geografisk sted: København

Re: Høj puls under løb

Indlægaf JetteDK » ons 21 sep, 2016 22:33

Jeg er ny her på forummet, og vil bare sige tak for de gode tips, har afprøvet lidt i dag, og synes det virker, men der skal selvfølgelig lidt tests til :)
JetteDK
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 21 sep, 2016 22:29


Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS