Alt om løb og løbetræning

Håndtering af form for sidestik?

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Schønbeck1309 » fre 17 jun, 2016 09:38

Jeg har brug for lidt input til et tilbagevendende problem jeg oplever ved løb.

Ofte får jeg kraftige stik lige under nederste ribben i venstre eller højre side (lad os bare kalde det sidestik).

I begyndelsen er smerterne begrænsede, men de tiltager hurtigt, og det ender altid med, at de bliver så mærkbare, at det nærmest er umuligt at trække vejret og løbe.

Jeg oplever oftest dette problem, hvis jeg "lægger for hårdt ud", f.eks. hvis jeg skal løbe en 5k eller 10k uden opvarmning, og lignende. Dette indikerer for mig, at det er et "opvarmningsproblem", dvs. at jeg skal være varm og have løbet 20-30 min., før jeg begynder at løbe med høj intensitet.

Jeg har også oplevet problemerne, hvis jeg har spist for tæt på løbet (uanset hvilken intensitet jeg løber med). Dette indikerer (selvsagt) for mig, at jeg skal lade være med at spise for tæt på mit løb.

De to ovenstående tilfælde kan jeg forstå og håndtere. Imidlertid har jeg også oplevet problemerne længe efter, jeg er blevet varm og selvom jeg løber længe efter at have spist. F.eks. efter 16k i en halvmarathon - uden at jeg har forøget intensiteten lige inden smerterne indtræder, og hvor seneste måltid ligger 5 timer tidligere.

Det er netop dette sidste tilfælde jeg ikke forstår. Hvorfor opstår problemerne, og hvad kan jeg gøre ved det?

/Andreas
Schønbeck1309
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 11 maj, 2016 10:28

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Stefank » fre 17 jun, 2016 13:46

Jeg har selv prøvet noget lignende under halvmarathonkonkurrence - hvor jeg efterfølgende ræsonnerede mig frem til at det skyldtes indtagelse af for meget energi/gel uden passende mængder vand.
Kunne det være derfor?
5 km 18:46 (gps 2017) 10 km 39:36 (gps 2017) HM 1:28:05 (Holstebro Byløb 2017) MT 3:10:31 (HCA2015)
Stefank
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: tirs 06 jan, 2015 22:27

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Schønbeck1309 » fre 17 jun, 2016 19:37

Det tror jeg ikke er problemet i mit tilfælde, da jeg aldrig indtager energi under løb.

Mit bedste bud er, at det er et vejrtrækningsproblem, men jeg er endnu ikke 100% overbevist.
Schønbeck1309
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 11 maj, 2016 10:28

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Miku » lør 18 jun, 2016 19:29

Hej schønbeck

Jeg oplever det samme, meget lig de situationer du beskriver. Jeg Har ikke kunnet finde frem til årsagen endnu. Jeg oplevede det eksempelvis sidste år efter 8 km i et halvmarathon, og kunne næsten ikke trække vejret til sidst. Det gør ondt flere uger efter. Jeg troede det var enten for stort væskeindtag, måske sidestille eller nervøsitet, forkrampet vejrtrækning fordi jeg havde lagt for hårdt ud. Men så skete det igen til HCA Marathon i efteråret men først efter 30 km, så nu vidste jeg da slet ikke hvad det kunne være. Jeg er her de seneste uger begyndt at gå efter at det kan være noget i ryggen. Har ondt i et par brysthvirvler og er kronisk ret øm i de to mørbrads ca midt på ryggen. Jeg tror st det hænger sådan sammen at når min puls/ vejrtrækning bliver intensiv er der et eller andet i ryggen der gør at det kramper sammen i maven, der gør også tilhæftninger fra ribben til netop der jeg har ondt. Måske en mulighed for dig? Mvh.
Miku
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 05 okt, 2015 20:33

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Schønbeck1309 » lør 18 jun, 2016 22:20

Det lyder ret træls og komplekst - og egentlig også værre end det jeg oplever.

Det, der måske kunne være en årsag, er væskeindtaget. Det har jeg endnu ikke overvejet nærmere. Men det vil jeg gøre.

Jeg noterer mig i øvrigt, at du også har oplevet problemerne sent i et løb. Det er netop dette forhold, der gør, at jeg har vanskeligt ved at gennemskue årsagen.

Held og lykke med at blive klogere på det!
Schønbeck1309
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 11 maj, 2016 10:28

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf larskl » tirs 21 jun, 2016 17:34

Læste engang en artikel om korrelation mellem vejrtrækning og sidestik. Hvis du begynder at få ondt prøv at skifte rytme til f.eks. 2+3 istedet for 2+2 (skridt ind/ud). Jeg synes det hjælper.
PR: 5 km 22:46 (GPS), 10 km 46:20 (sep 2013), HMT 1:45:58 (sep 2013)
http://www.endomondo.com/profile/2076057
larskl
 
Indlæg: 917
Tilmeldt: ons 27 jul, 2011 11:48

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Boman21 » søn 26 jun, 2016 21:04

Jeg ved fra mig selv at min vejrtrækning betyder rigtig meget i forhold ti sidestik. Når jeg får sidestik lykkes det sometider at løsne det ved at fokusere min vejrtrækning omkring det punkt, hvor det gør ondt. Udover at løbe, fridykker jeg også, så jeg har prøvet at trække vejret på mange forskellige måder, mens jeg løber. Den vejrtrækning som giver mig det mest rolige løb, er når jeg trækker vejret gennem næsen og helt ned i maven. Du skal fokusere din vejrtræning omkring solar plexus. Prøv det:-)
Boman21
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 06 maj, 2016 17:41
Geografisk sted: København

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Schønbeck1309 » man 27 jun, 2016 19:22

@Boman21 og larskl

Tak for jeres input.

Efter at have lagt mere mærke til smerterne, og hvad, der kunne udløse dem, er jeg kommet frem til, at det nok drejer sig mest om vejrtrækning end noget andet.

Så jeg kan sagtens følge jeres kommentarer.

Min egen oplevelse er, at problemerne opstår, hvis jeg over længere tid (ca. 10) arbejder så hårdt, at jeg ikke får trukket vejret dybt - især expirationsfasen skal være ordentlig (dvs. en fuld udånding).

Det er denne tese jeg går ud fra nu, indtil jeg bliver klogere :-)

Jeg vil dog også tage inhalering gennem næsen i betragtning samt fokus på solar plexus.
Schønbeck1309
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 11 maj, 2016 10:28

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Boman21 » man 04 jul, 2016 11:27

Fedt at du kan bruge mit input. Skriv gerne når du har testet din teori noget mere:-)
Boman21
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 06 maj, 2016 17:41
Geografisk sted: København

Re: Håndtering af form for sidestik?

Indlægaf Løber-01 » tirs 12 jul, 2016 17:28

Hej.
Jeg oplever den selv samme ting, over hele min mave. Tit fem cm over navlen, og en lille smule til højre. Altså, lige under nederste riven i min højre side. Jeg har en teori om, at dette skyldes min tildens til at spænde op i hele kroppen når jeg løber. Det er ikke fordi jeg er træt, men faktisk ofte fordi jeg IKKE har indtaget mad med langvarig mæthed i løbet af dagen. Det kan også skyldes at jeg har indraget for meget mad kort tid inden. "Sidestikkene" føles dog forskellige!

Ikke nok langvarig energi i løbet af dagen: En stikkende fornemmelse i højre side under ribbenene.
For meget mad: en mere tung og hoppende stikken, som også nogle gange medføre kvalme. Denne stikken sidder ofte midt på maven.

For mig handler det om at finde en balance med det mad jeg indtager:) nogle gode langvarige kalorier til morgen og frokost, en franskbrød med ost og marmelade til eftermiddagskaffe, også ud og løbe en god time efter min eftermiddagsmad!

Håber mine erfaringer kan komme dig til gode:)
Løber-01
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 10 jul, 2016 20:01

Næste

Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS