Alt om løb og løbetræning

Løbestil hos fysioterapeut

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Løbestil hos fysioterapeut

Indlægaf Teddy » ons 10 aug, 2016 12:48

Ifm at jeg endelig føler jeg kan løbe efter min lange skadespause, vil jeg rigtig gerne gøre alt så rigtigt som muligt, så jeg overvejede at få lavet løbestilsundersøgelse hos en fys, da jeg tænker at de måske mere kigger på svagheder i ens krop og om ens sko er de rette, end blot at ville sælge mig et par nye sko, som i en løbebutik. Er der nogle der kender til fysser med gode kompetancer på det område?
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Re: Løbestil hos fysioterapeut

Indlægaf djjemo » tors 11 aug, 2016 12:15

Teddy skrev:Ifm at jeg endelig føler jeg kan løbe efter min lange skadespause, vil jeg rigtig gerne gøre alt så rigtigt som muligt, så jeg overvejede at få lavet løbestilsundersøgelse hos en fys, da jeg tænker at de måske mere kigger på svagheder i ens krop og om ens sko er de rette, end blot at ville sælge mig et par nye sko, som i en løbebutik. Er der nogle der kender til fysser med gode kompetancer på det område?

Jeg ville passe meget på med ikke at betale en masse penge for noget af absolut intet af værdi.
djjemo

Geografisk sted: København

Indlægaf Teddy » tors 11 aug, 2016 12:33

djjemo skrev:
Teddy skrev:Ifm at jeg endelig føler jeg kan løbe efter min lange skadespause, vil jeg rigtig gerne gøre alt så rigtigt som muligt, så jeg overvejede at få lavet løbestilsundersøgelse hos en fys, da jeg tænker at de måske mere kigger på svagheder i ens krop og om ens sko er de rette, end blot at ville sælge mig et par nye sko, som i en løbebutik. Er der nogle der kender til fysser med gode kompetancer på det område?

Jeg ville passe meget på med ikke at betale en masse penge for noget af absolut intet af værdi.

Mener du i butik eller hos fys?
Hvad ville du så anbefale vedr sko?
Teddy

Indlægaf Jasar78 » tors 11 aug, 2016 14:15

Det er vigtigt at huske på at hovedparten af alle løbeskader skyldes for meget træning, eller for hurtigt tempo. Så hvis man holder sig til en fornuftig progression burde det være muligt at komme ud uden skader. Når der på OL's sidste dag løbes maraton, så bemærk løbernes stil. Nogle løber flot, andre flagre med hænderne, nogle få løber forfods de fleste ender med at lande på hælen nogle pronerer andre suppinerer. De løber alligevel alle i neutrale sko med et drop på 6-12 mm.

Og så ved jeg godt at vi motionister ikke helt kan sammenlignes med folk der løber 2:20-2:05 på et maraton :lol:
PR: Cooper: 3:01.5k 19:57. 10k 41:40. HM: 1:32:01. M: 3:43:21. 6 timer: 59,3 km.

http://www.loebefter.blogspot.dk
Jasar78

Indlægaf djjemo » tors 11 aug, 2016 15:32

Jeg mener køb nogle sko med god støtte. Langt størstedelen af alle nye løbere har brug for helt almindelige sko med god understøttelse. Det tager tid at udvikle led, ligament og muskelstyrke. Der er kun 1 råd. Far med lempe!! Her gælder det især farten. Hold den på et niveau hvor du kan føre en samtale og regn med at gøre primært dette de første 3-4 uger inden du kaster dig ud i andet. Det kan betale sig, jeg lover det. Det er faktisk det eneste man skal huske. Hold farten nede. Det er sjældent et problem at holde volumen nede fordi man simpelthen ikke har vanen for at løbe særligt meget, men ellers så far også her med lempe. Start ud med kortere distancer af en halv times varighed et par gange om ugen med 2-3 dages mellemrum i de første par uger. Se hvordan det går. Hvad siger kroppen når du skal være helt ærlig?. Det er meget MEGET let at lade sig overtale af sig selv og sin ivrighed at bliver ramt indenom af overbelastning fordi man ikke er ærlig omkring recovery. Tålmodighed er en dyd, især i opstarten, men også senere. Timing af træning er meget vigtig, ligeledes er kost, søvn osv osv.

Sko: Fx kan du prøve Nike Lunarglide eller eventuelt gå ned og se hvad de ellers har i Marathonsport eller en anden kvalificeret løbebutik. Som med tandlæger og mekanikere er sælgeren til en hvis grad inhabil og du kan ikke vide hvor meget han respekterer det.

Fysioterapeuter er i højere grad kyndige i den situation folk får rullet sig ud i hvis (eller jeg skal hellere sige NÅR) de ikke lytter til disse råd. Men selv hvis de bliver skadet eller meget ømme så er det allermest effektive og helt gratis råd at holde en pause til smerten er væk i stedet for at betale en fys's husleje udnødigt. Jeg plejer at tænke på fysser som folk der primært er uddannet til at rehabilitere snarere end rådgive om god løbeteknik, sko, osv.

Hvis du har større ambitioner kan jeg varmt anbefale at du melder dig ind i en løbeklub hvor du både får god vejledning til sko, optimal træning, fællesskab osv.

God fornøjelse.
djjemo

Geografisk sted: København

Indlægaf steffer » tors 11 aug, 2016 16:20

Jeg har fået lavet løbestilstest hos Mark Strøm hos Rungsted Fysioterapi nær Rungsted Station. Synes, at jeg fik meget givende vejledning, for eksempel, at jeg skulle væk fra pronationssko og over i neutrale løbesko og at mine problemer med overbelastet peroneus sene muligvis skyldes brugen af pronationssko (giver i hvert tilfælde miening for mig). Mark er yderst kompetent, som det også fremgår af linket. Flere af mine løbevenner fra min løbeklub har brugt ham og en enkelt tilmed fået lagt en løbeprogram (som desværre synes at virke - han er blevet hurtigere end mig ;) )
Mand, 175 cm, 70 kg, årgang 1970
PR: 10k 42:34 (2013), HMT 1:36:45 (2013), MT 3:35:30 (2013)
Mål 2017: Igen under 65 kg, gennemføre MT og helst sub 3:30
Brugeravatar
steffer

Geografisk sted: Nivå

Indlægaf Teddy » tors 11 aug, 2016 17:30

steffer skrev:Jeg har fået lavet løbestilstest hos Mark Strøm hos Rungsted Fysioterapi nær Rungsted Station. Synes, at jeg fik meget givende vejledning, for eksempel, at jeg skulle væk fra pronationssko og over i neutrale løbesko og at mine problemer med overbelastet peroneus sene muligvis skyldes brugen af pronationssko (giver i hvert tilfælde miening for mig). Mark er yderst kompetent, som det også fremgår af linket. Flere af mine løbevenner fra min løbeklub har brugt ham og en enkelt tilmed fået lagt en løbeprogram (som desværre synes at virke - han er blevet hurtigere end mig ;) )

Tak er den slags jeg har ledt efter :-)
Teddy

Indlægaf Teddy » fre 12 aug, 2016 22:48

steffer skrev:Jeg har fået lavet løbestilstest hos Mark Strøm hos Rungsted Fysioterapi nær Rungsted Station. Synes, at jeg fik meget givende vejledning, for eksempel, at jeg skulle væk fra pronationssko og over i neutrale løbesko og at mine problemer med overbelastet peroneus sene muligvis skyldes brugen af pronationssko (giver i hvert tilfælde miening for mig). Mark er yderst kompetent, som det også fremgår af linket. Flere af mine løbevenner fra min løbeklub har brugt ham og en enkelt tilmed fået lagt en løbeprogram (som desværre synes at virke - han er blevet hurtigere end mig ;) )

Er det Mark der har anbefalet dig sko uden så meget drop?
Kom du der pga skade eller?
Teddy

Indlægaf steffer » lør 20 aug, 2016 13:01

Teddy skrev:Er det Mark der har anbefalet dig sko uden så meget drop?
Kom du der pga skade eller?

Lidt sent svar :?

Jeg startede hos Mark her i foråret pga mine små problemer overbelastet peroneus (sene i foden lige under anklen). (Problemet var ikke så stort, da jeg sagtens har kunne løbe langt og hurtigt og kun sjældent har været generet, men jeg ville hellere tage det i opløbet). Kort efter fik jeg problemer med ryggen og har så haft fokus på det siden da. Løbestilstesten er taget tidsmæssigt i dette forløb, men ikke som en del af forløbet - jeg ville have taget den under alle omstændigheder og testen handlede ikke om at afklare årsagen til fod- eller rygproblemer. Kun at blive klogere på min løbestil og hvad der kunne forbedres.

Med hensyn til drop, så havde jeg selv en idé om at jeg gerne ville over i sko uden så meget drop. Har løbet lidt i helt flade og neutrale løbesko (Vivobarefoot Evo Light) og tog dem med til testen sammen med mine Nike Zoom Structure (pronation med 10 mm drop). Og det var tydeligt at jeg løb bedre i vivobarefoot. Så heldigvis blev det Marks anbefaling :D Havde han ikke anbefalet mig at gå den vej, havde jeg nok fortsat med meget drop og så løbet småture (1-2 km) i vivobarefoot. Nu er jeg så endt et sted midt imellem - løb 5,3 km konkurrence i Inov8 f-lite (3 mm drop) for en uge siden (blev nummer 3 :o :shock: :D ) og har løbet 11 km i Saucony Kinvara 7 (4 mm drop). Har også købt et par New Balance 1080 Fresh Foam (8 mm drop), men dem er jeg ikke så glad for, så dem vil jeg udfase. Jeg løber dog i øjeblikket primært kun kortere distancer, dels for at få styr på løbestilen, dels for at undgå overbelastning (kan mærke at jeg belaster lægmusklen mere og løber da også generelt hurtigere end jeg plejer). Jeg har ikke fået fulgt op på testen hos Mark endnu, da ryggen har første prioritet, men før eller siden tager vi nok en kort (5 min) opfølgen. Indtil da bruger jeg SHFT til at monitorere min løbestil.
Mand, 175 cm, 70 kg, årgang 1970
PR: 10k 42:34 (2013), HMT 1:36:45 (2013), MT 3:35:30 (2013)
Mål 2017: Igen under 65 kg, gennemføre MT og helst sub 3:30
Brugeravatar
steffer

Geografisk sted: Nivå

Indlægaf Teddy » lør 20 aug, 2016 13:41

Hvor i ryggen har du problemer?
Min ryg driller meget mere end knæet efter jeg er kommet igang igen.
Teddy

Tilbage til Løbetræning