Alt om løb og løbetræning

Tit skuffet

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Tit skuffet

Indlægaf Løber-01 » ons 17 aug, 2016 20:59

Hej
Sidst rettet af Løber-01 søn 26 mar, 2017 18:44, rettet i alt 1 gang.
Løber-01

Re: Tit skuffet

Indlægaf Teddy » ons 17 aug, 2016 22:03

Mit bud er at du har lagt fokus forkert. Interval fire gange om ugen mener jeg er alt for meget. Jeg ville personligt hellere løbe tre rolige ture, en med tempo på og en interval.
Med fire gange interval om ugen, kan du simpelthen ikke have kræfter nok til at give den gas hver gang.
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Troels Y » tors 18 aug, 2016 12:11

Jeg tror Teddy har fat i noget af det rigtige, din krop har brug for at restituere mellem dine træningspas. På siden her findes der tips om hastighedstræning (ved ikke helt hvad dit mål er, spurt eller 2k, 5k?) - http://www.loebesiden.dk/sprinttraening.php - hvor der blandt andet står at man ikke skal udføre det mere end 1 gang om ugen. Der findes også gode tips om restitutionstider her på siden: http://www.loebesiden.dk/restitution.php
Selv har jeg en Garmin 620 som giver mig et praj om hvornår jeg kan give den gas igen (Recovery advicer) og jeg har lagt mærke til at det faktisk passer meget godt med at jeg har mega tunge stænger hvis jeg ikke passer min "recovery" - de dage hvor du ikke må/skal give den maks gas kan du med fordel lave restitutionsløbning eller noget andet f ex cykling, så du undgår skader.
Troels Y

Indlægaf djjemo » tors 18 aug, 2016 13:15

Løber-01 skrev:HVORFOF, bliver jeg ikke hurtigere? Jeg træner, giver den gas.. Men alligevel er jeg gået i stå! Dem jeg normalt kunne følge med til træning, løber fra mig sp nemt som ingenting nu.

Jeg interval træner 4 gange om ugen og styrker en og jogger en rolig tur en gang om ugen.... HVAD GØR JEG GALT?

Hilsen 15 årig pige

Meld dig ind i en atletikklub og få professionel vejledning den vej. De vil kunne rådgive dig til maksimal udnyttelse og udvikling af dit potentiale og talent.
djjemo

Geografisk sted: København

Indlægaf Jasar78 » tors 18 aug, 2016 16:41

Efter al sandsynlighed er det, som sagt af andre, fordi du intervaltræner 4 gange om ugen. Prøv her i efteråret at løbe dine fire ture i et roligt tempo, eventuelt kan du bibeholde den ene intervaltur som en tur med bakkespurter.
Så kan ligge en ekstra intervaltur ind efter jul, hvis du har lyst (for det er ikke nødvendigt), så vil du opleve at løbe med et større overskud. 4xintervaller om ugen er meget, selv for de allerbedste løbere.

Held og lykke.
PR: Cooper: 3:01.5k 19:57. 10k 41:40. HM: 1:32:01. M: 3:43:21. 6 timer: 59,3 km.

http://www.loebefter.blogspot.dk
Jasar78

Indlægaf djjemo » fre 19 aug, 2016 07:03

Jasar78 skrev:Efter al sandsynlighed er det, som sagt af andre, fordi du intervaltræner 4 gange om ugen. Prøv her i efteråret at løbe dine fire ture i et roligt tempo, eventuelt kan du bibeholde den ene intervaltur som en tur med bakkespurter.
Så kan ligge en ekstra intervaltur ind efter jul, hvis du har lyst (for det er ikke nødvendigt), så vil du opleve at løbe med et større overskud. 4xintervaller om ugen er meget, selv for de allerbedste løbere.

Held og lykke.

Mht. intervaller er jeg ikke enig med dig, det kommer fuldstændig an på hvad distancen, målet, sæsonen, typen og alderen hvad man kan maksimere udbyttet af.
djjemo

Indlægaf Jasar78 » fre 19 aug, 2016 07:39

Jeg har såmænd ikke noget imod intervaller, men hvis man løber dem året rundt, og hvis man samtidig stagnerer, så har man spist af sin egen hale. Så vil der alligevel være mere fornuft i at periodisere og bygge et fornuftigt fundament op om vinteren, i stedet for at have læst aktiv træning og jorde derudaf...
PR: Cooper: 3:01.5k 19:57. 10k 41:40. HM: 1:32:01. M: 3:43:21. 6 timer: 59,3 km.

Jasar78

Indlægaf djjemo » fre 19 aug, 2016 10:27

Jasar78 skrev:Jeg har såmænd ikke noget imod intervaller, men hvis man løber dem året rundt, og hvis man samtidig stagnerer, så har man spist af sin egen hale. Så vil der alligevel være mere fornuft i at periodisere og bygge et fornuftigt fundament op om vinteren, i stedet for at have læst aktiv træning og jorde derudaf...

Intervaller er et meget, meget bredt begreb og man kan mere end sagtens jorde intervaller som du siger året rundt. Det er sjældent særligt meget værd hvis man ikke jorder igennem når det rent faktisk er meningen. Det handler om dosis, intensitet, volumen, timing, talent, målsætninger og formål. Der er absolut ingen altoverskyggende regler og det er meget individuelt især for unge mennesker. Så længe man maksimerer sit udbytte og træner mest muligt effektivt er det fuldstændig lige gyldigt hvordan man gør det, det er bare svært at afgøre om man gør det rigtigt. Personligt jorder jeg så meget igennem på mine intervaller at jeg er ude af stand til at jorde noget som helst dagen og eventuelt to og endda tre dage efter afhængig af graden og mængden.
Selvom man træner korrekt også taget sin egen genetiske og miljømæssige faktorer med i beregningen så rammer man plateauer på et tidspunkt. Tyisk er det fordi man gør det samme igen og igen og kroppen bliver derfor ikke stimuleret og udfordret og det er derfor logisk at der ingen forbedringer kommer. Derfor vil et skift til en hvilken som helst anden form for udfordrende træning derfor typisk give en forbedring på den ene eller den anden måde.
Alene i vores spørgers tilfælde vil hendes stigende alder sørge for en masse helt automatisk som er fuldstændig uafhængigt af hvad hun træner simpelthen fordi hendes krop modnes og forstærkes, hun udvikler, forbedrer og forstærker stadig både grundlæggende neurologiske karakteriska og fysiske.
djjemo

Indlægaf Jasar78 » fre 19 aug, 2016 11:33

...men så er vi jo enige. ;)

Jasar78

Indlægaf djjemo » fre 19 aug, 2016 12:08

Jasar78 skrev:...men så er vi jo enige. ;)

OK, hvis du siger det :)
djjemo

Tilbage til Løbetræning