Alt om løb og løbetræning

Problemer med optagelse af væske

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon

Problemer med optagelse af væske

Indlægaf Skalling » tirs 23 aug, 2016 23:03

Hej alle
Har problemer med at gelen blokerer for min optagelse af vandet.
Har prøvet med alm. Gel,chews og High five isogel, men går kold omkring 24-29km på mine træninger.
Løb sidste marathon på bananer, det virkede men lidt trægt at tygge bananer hele tiden !!!
Er druesukker ligeså hård ved maven ?
Hvad med en alm. lille chokolade bar ?

Foreslag er velkomne

På forhånd tak
Claus
Skalling
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 17 aug, 2015 10:52

Re: Problemer med optagelse af væske

Indlægaf Fatboy » ons 24 aug, 2016 09:04

Hej Skalling

Drikker du den rette mængde vand ved indtagelse af hver gel (33-40 cl vand pr. gel afhængig af hvor varmt det er)?
Kommer man fra start ind i skævt sukker / vand forhold går det bare galt, medmindre man har en meget stærk mave.

Jeg synes personligt at sukkerkoncentrationen i gels er for høj og tager ikke mere end 1-2 under et marathon.
Tager primært 32GI vingummi chews som jeg føler er nemmere at optage - bl.a. fordi, at man indtager energien i mindre doser og derfor kan nøjes med mindre vand pr. enhed.

Under et marathon tager jeg fx en chew hver 20 minut og et glas vand ved hvert depot. Tager nogle gange en gel halvvejs med 2-3 kopper vand til.
Det handler som sagt om at få helt styr på sukker/vædske balancen :)
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/
Fatboy
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: ons 20 maj, 2009 19:46
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med optagelse af væske

Indlægaf Froberg » ons 24 aug, 2016 14:24

Jeg kan anbefale Tailwind (jeg har ingen interesser i det)
Før brugte jeg også en del gels, men nu drikker jeg stort set kun Tailwind på de lange løb.

Jeg løb Julsø Ultra i år kun på Tailwind og spegepølsemadder :D
Jeg havde gels med, men havde ikke behov for dem.

Læs anmeldelserne på nettet, så bliver du nok overbevist.
Froberg
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 29 jun, 2014 14:17

Re: Problemer med optagelse af væske

Indlægaf Skalling » fre 26 aug, 2016 18:29

Hej
Jeg drikker altid vand sammen med gel.
Har også prøvet iso gel ( tyndere udgave)
Men med samme resultat

Jeg må prøve tailwind, andre der har erfaringer med det ??

Nogen foreslår lille chokoladebar da der også er salte og fedststoffer i
Mvh Claus
Skalling
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 17 aug, 2015 10:52

Re: Problemer med optagelse af væske

Indlægaf Fatboy » fre 26 aug, 2016 19:39

Skalling skrev:Hej
Jeg drikker altid vand sammen med gel.


Min kommentar går mere på om du drikker den rigtige mængde vand
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/
Fatboy
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: ons 20 maj, 2009 19:46
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med optagelse af væske

Indlægaf micsen » lør 27 aug, 2016 12:08

Hej Skalling,

Indledningsvist - jeg er ikke selv ramt af at gå kold i træning - løber (i normal temperaturer) mine langturspas op til 30k uden væske og energi).
Jeg har tidligere haft problemer med valg af gels. Er efter en længere proces af trial&error landet på High5 ISO Gels som du også selv har prøvet. Med Isogel'en alene får jeg stadig maveproblemer, men i kombination med ekstra vand, glider de let ned. For at være sikker på at have vand til min gel, har jeg en flaske med fra start (med High5 Zero) - mest fordi der ofte er trængsel ved vandhullerne på den første halvdel af løbet, - så jeg kan dermed tåle at spring et par stykker over, men det gør også at jeg ikke nødvendigvis behøver time min energiplan med depoterne på ruten.
På varme dage (som eks. CphMT i år), tager jeg den i depoterne tilbudte energidrik som ekstra væske - eks. 1 kop vand og 1 kop energi pr depot. Det sikrer at sukker-procenten holdes nede på et 'sikkert' niveau.

Som supplement har jeg iøvrigt lidt druesukkertabletter med - ikke så meget for energiens skyld (man kommer ikke langt på 30g druesukker...), men har læst et sted, at hjernen opfatter det som et boost når den registrerer at der kommer sukker i munden. Ved ikke om det passer, men tro kan som bekendt flytte bjerge ... det er jo derfor vi kommer i mål ;)

Mht. chokoladebars o.l., - jeg tænker umiddelbart (for mit eget vedkommende), at det vil være for svær kost at fordøje, men nu rører jeg ikke den slags til dagligt, så hvad ved jeg :) Det er i min optik ikke egnet til Marathon, men muligvis relevant på ultra distancer, hvor forbrændingsprofilen er anderledes - uden at jeg skal påstå jeg har nogensomhelst erfaring med ultra (endnu).
PR: 5k:20.14(gps '16); 10k: 41.57 ('16); HMT: 1.30.27 ('16); MT: 3.11.58 ('17)
Mål '17: 5k:sub20; MT: 3.10
Løb 2016: CphMT, CphHalf, AmsterdamMT, MarineCorpsMT, Holger DanskeMT
Løb 2017: CphMT, Berlin MT
Brugeravatar
micsen
 
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 11 jul, 2011 21:41


Tilbage til Marathon & halvmaraton

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS