Alt om løb og løbetræning

Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf Schnøvler » søn 28 aug, 2016 18:52

Hejsa

For et par år siden gav en ven mig en bog om naturlig barfodsløb, og jeg synes konceptet lød fantastisk. Jeg købte 2 par Inov-8 sko med 0 mm drop, og meget lidt sål, i håb om at blive et stabil og habil løber. Målet var en halvmarathon.

Nu har jeg 3 gange været nødt til at stoppe træningen grundet achilleus tendonitis, og befinder mig nu i en position hvor jeg er ved at være klar til at prøve at starte forfra med træningen. Jeg er ikke kommet over 8 kilometer uden problemer i venstre achilleus.

Så nu er det jo jeg tænker, om det måske var en god ide at købe mig et par sko med en ordentlig sål - selvom mange forfodsideologer, som jeg har forstået det, siger at stødabsorbering er noget fanden har skabt.

Er der nogle her som har haft lignende erfaringer med flade sko (uden absorbering og drop), og som har haft held med at skifte til nogle med et lille hældrop og noget absorbering?

Få ting kunne være federe end at få gennemført den halvmarathon, og få ting kunne være mere "træls" end at skulle løbe ind i samme skade en fjerde gang.

Er spændt på at høre nogle succeshistorier, og eventuelt et par gode råd. :)
Schnøvler
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 28 aug, 2016 18:35

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf skk » søn 28 aug, 2016 20:28

Jeg har løbet forfod/midtfod i snart mange år med særdeles gode resultater fsva. skadesfrekvens! Til gengæld har jeg helt droppet at løbe i flade sko - har prøvet et par gange, men det fungerer bare slet ikke. så jeg løber videre i mine elskede Kayano.

Så for mig blev det aldrig en romance!
skk
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 29 mar, 2012 20:38

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf nørden » søn 28 aug, 2016 20:37

Nu er det typisk ikke nok at købe et par flade sko - det er også nødvendigt at lære den rigtige fladfodsteknik. Har du modtaget kvalificeret undervisning? Hvis du er selvlært kan du lave mange ubevidste fejl som kan forklare hvorfor du aldrig har fået det til at fungere.

...men, ok, det var selvfølgelig ikke det du spurgte om.... :oops:
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf Teddy » søn 28 aug, 2016 22:14

Fik at vide af min fys for nylig, at jeg løb rigtig godt i mine flade sko. Men jeg får også Mega ømme achillessener.
Teddy
 
Indlæg: 686
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Nordsjælland(Ølsted)

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf Fatboy » man 29 aug, 2016 08:34

@ Schnøvler: Med dit mål om et ½-marathon vil jeg helt droppe barfodsskoene eller begrænse dem til en uges tekniktræning på blødt underlag med få km.
Det er noget andet, hvis du bare er en "hyggeløber", der godt kan li at løbe 3 - 4 km nogle få gange om ugen i et ultra lavt tempo.
Pas godt på at dine achilleus problemer ikke udvikler sig til noget rigtig skidt - det kan hurtigt udvikle sig!

Jeg har selv eksperimenteret en del med barfodssko og blevet skadet i lægmusklen som følge heraf. Løber også 80% af tiden på asphalt og på dette, for os, unaturlige underlag er det bare godt at have lidt stødabsorbering i skoene, medmindre man er virkelig tålmodig (eller en genetisk supermand...) og vil bruge X-antal år på at vænne kroppen til barfodsløb.

Løber nu i "minimalistiske" sko med 4-8 mm drop såsom Saucony Kinvara, Nike Lunartempo og New Blanze Zante.
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/
Fatboy
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: ons 20 maj, 2009 19:46
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf stitzsch » man 29 aug, 2016 09:27

Selv løber jeg udelukkende i helt flade sko uden drop og har aldrig haft skadesproblemer siden jeg parkerede de traditionelle løbesko. Løber såvel gademarathons som langdistance trailløb.

MEN... der er ingen tvivl om, at når man skifter til helt flade løbesko flytter man belastningen fra knæ og hofter (hvor jeg tidligere havde skadesproblemer) til læg og akillessene, så i dit tilfælde lyder det helt sikkert som om, du kunne have gavn af et par løbesko med et godt hælspring for at aflaste din skade. Hvor meget støddæmpning man har lyst til er en smagssag og handler mere om komfort end om skadsforebyggelse.

Mon ikke en god idrætsfys kunne give dig et godt råd i forhold til valg af løbe sko?
stitzsch
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 23 maj, 2012 14:40

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf steffer » man 29 aug, 2016 13:32

Som nørden skriver så kan det være en god idé at købe dig til noget kvalificeret undervisning. Og som fatboy skriver måske stile efter et mindre mål end et halvmarathon.

Mine erfaringer kort (eller måske snarere langt :lol: ):
Købte et par fivefingers i foråret 2010 og begyndte at løbe forfodsløb. Selvom jeg startede langsomt op (1 km ture) så blev mine lægmuskler ret smadrede. Slap for skade og ødelagte achillessener, da jeg stoppede igen efter et par måneder.
I 2013 genoptog jeg projektet og deltog i en workshop med Posemanden (Claus Rasmussen). Her lærte jeg at komme væk fra forfodsløb og i stedet lande med hele foden (fladfodfsløb/midtfodsløb). Og fik i det hele taget fokus på, at undgå de almindeligste fejl. Jeg fik dog aldrig helt styr på teknikken, nok mest fordi jeg ikke var dedikeret nok, men stadig holdt fast i at løbe en masse i mine pronationssko med masser af stødabsorbtion (og stort hældrop). Og droppede derfor igen projektet efter 2-3 måneder.
I år er jeg så igen gået igang med projektet, men mindre drastisk. Har før det første allieret mig med min fys, så jeg kan få en vurdering af om det ser fornuftig ud. Og har så for den andet købt løbesko med en smule hældrop: 8, 4 henholdsvis 3 mm (og som i øvrigt er neutrale - ikke mere pronationssko). Har løbet all out 5 km i den fladeste og 10+ km i de to andre, men kan godt mærke, at mine lægmuskler igen er mere brugte end de plejer at være. Knæene har jeg til gengæld ikke mere problemer med :-) Og hertil skal også tilføjes, at jeg har løbet rigtig meget kvalitet (konkurrencer og intervaller) på det sidste, så uanset hvad havde jeg nok haft ømme stænger.
I øjeblikket træner jeg primært teknik i de nye sko og kombinerer med data fra SHFT, så jeg kan se hvordan de forskellige løbeparametre er og om jeg forbedrer mig. Jeg håber, at jeg mod slutningen af året er klar til at løbe en halvmarathon i 3 eller 4 mm skoene (er ikke så vild med dem med 8 mm drop). Men hvis jeg ikke er klar bliver det engang næste år og jeg vil så fyre den af på kortere distancer.

BTW: Claus Rasmussen har en marathonskole, hvor man træner op til Copenhagen Marathon i løbet af ½ år. Jeg ved ikke hvor mange der gennemfører, men det kunne tyde på, at man med den rette teknik og undervisning faktisk kan træne sig op til at løbe langt på forholdsvis kort tid.
Mand, 175 cm, 70 kg, årgang 1970
PR: 10k 42:34 (2013), HMT 1:36:45 (2013), MT 3:35:30 (2013)
Mål 2017: Igen under 65 kg, gennemføre MT og helst sub 3:30
Brugeravatar
steffer
 
Indlæg: 253
Tilmeldt: fre 16 aug, 2013 14:11
Geografisk sted: Nivå

Re: Er det på tide at droppe natural/barfod/forfods-romancen?

Indlægaf zerrid » tirs 20 sep, 2016 14:41

Misforståelsen i debatten ligger ofte i at det kommer til at handle om skoen, og ikke teknikken.

Skoen er, lige meget hvad et hjælpemiddel, der ikke alene gør det. Smider du dig selv ned i en minimal sko, om den så har svangstøtte og skum, eller er en klassisk fivefinger, så får du sandsynligvis nogle udfordringer, hvis du samtidigt ikke arbejder på at omlægge din løbestil, og få fokus på at trække foden op mod balden, frem for at skyde foden frem til en hællanding.

Udfordringen bliver nok forholdsvis større nu langsommere løber du er, da man også normalt vis får en hurtigere skrid afvikling, nu hurtigere man bevæger sig.

Grunden til at nogle coaches anbefaler de flade sko, er at det giver en bedre fornemmelse for når man laver fejl, men det kræver også at man anderkender at man bør starte meget roligt op igen, og ikke lige hopper på nakken af et 100 km/ugen program.

Uanset hvilken sko man beslutter sig for at løbe i, tænker jeg at det giver god mening at se på ens løbestil, og om man kan lave nogle forandringer der giver mening for de belastninger og udfordringer man oplever. Det er i min optik ikke hensigtsmæssigt at ligge hele ansvaret over på en løbesko. Lige meget om den er lavet af Nike eller Vivo.
Mand.
43 år
85 kg
185 cm

10 km: 43:04 (5.Juni 2013 )
HMT 1.33.36 (Tårs løbet 2015-Chip)
Maraton 2016: 3:30:17 (Hamborg)
60 km - 5:56:49
12 timer - 109 km 502 m (24 timer ved havet. Sæby 2015 chip/DIF)
https://www.facebook.com/taarsultrarun/
zerrid
 
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 26 mar, 2013 13:17


Tilbage til Skader & genoptræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS