Alt om løb og løbetræning

Hvor meget smadrer 1 dags dødsdruk?

Debat om kost og ernæring for løbere

Hvor meget smadrer 1 dags dødsdruk?

Indlægaf micker » ons 07 sep, 2016 17:06

Som emnet siger. Hvor meget smadrer det ens kondition? vo2 max osv at gå på dødsdrik 1 enkelt dag, så længe man spiser fornuftigt inden og dagen efter, og får nok søvn.

Kom igennem 2 selektion til frøerne idag. Skal til uge 44 om 8 uger, og min løbeform skal forbedres inden da. Jeg har tænkt mig at smadre igennem med interval de næste 7 uger og ha en restitutionsuge inden. samtidig skal vi indrikkes på arbejdet (os nye), og synes det ville være ærgeligt at sige nej til, men hvis det ødelægger for meget, vil jeg hellere vælge det fra.
micker

Re: Hvor meget smadrer 1 dags dødsdruk?

Indlægaf MoBi » ons 07 sep, 2016 20:12

Nu ved jeg ikke hvor hurtigt du løber, og svaret på dit spørgsmål afhænger selvsagt af ambitionsniveauet. Rent personligt ville jeg være mere bange effekten af at "smadre igennem med intervaller" end af en våd aften. Det lyder som opskriften til en skade! :-(

Jeg løb min PR på 5km (17:25) 3 dage efter en våd polterabend. Efter min mening er kontinuiteten i træningen det vigtigtigste. Opbyg træningsmængden og sov nok. Så betyder en enkelt aften ikke så meget.
MT: 3:00, HMT: 1:22, 5km: 17:25, 3km: 10:00
MoBi

Indlægaf djjemo » tors 08 sep, 2016 10:13

micker skrev:Som emnet siger. Hvor meget smadrer det ens kondition? vo2 max osv at gå på dødsdrik 1 enkelt dag, så længe man spiser fornuftigt inden og dagen efter, og får nok søvn.

Kom igennem 2 selektion til frøerne idag. Skal til uge 44 om 8 uger, og min løbeform skal forbedres inden da. Jeg har tænkt mig at smadre igennem med interval de næste 7 uger og ha en restitutionsuge inden. samtidig skal vi indrikkes på arbejdet (os nye), og synes det ville være ærgeligt at sige nej til, men hvis det ødelægger for meget, vil jeg hellere vælge det fra.

Nu siger du dødsdruk... Hvad tror du selv? Det skal nok passe at du får en del død og ødelæggelse af både lever, nyre, hjerte, hjerne og muskler ud af det. Hvor meget er umuligt at sige, men sørg for at lav damage control og lad være med at løbe dagen efter.
djjemo

Geografisk sted: København

Indlægaf B.O. » tors 08 sep, 2016 17:33

lad være med at løbe dagen efter.

Hvorfor det, om jeg må spørge? Jeg har tit oplevet nogle af de bedste langture dagen efter en tur i byen (både med hensyn til puls, pace og anstrengelsesniveau). Desuden virker en løbetur dagen derpå for mig som en god måde at få kroppen i gang igen.
B.O.

Indlægaf anderss74 » tors 08 sep, 2016 18:52

Kender ikke til undersøgelser på området.

Ud fra hvordan jeg oplever det på min egen krop vil jeg sige 3-5 dage mister du på en gang druk, men jeg er også over 40.

Kan ikke lade være med at tænke på, at hvis dit store mål er at blive optaget hos frøerne, så burde det være nemt at forklare dine kammerater, at du er på vej igennem optagelsesforløbet, og derfor ikke drikker - Tror de flest kan forstå det.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Indlægaf djjemo » fre 09 sep, 2016 11:18

B.O. skrev:
lad være med at løbe dagen efter.

Hvorfor det, om jeg må spørge? Jeg har tit oplevet nogle af de bedste langture dagen efter en tur i byen (både med hensyn til puls, pace og anstrengelsesniveau). Desuden virker en løbetur dagen derpå for mig som en god måde at få kroppen i gang igen.

Lykke er i store træk omvendt proportionalt med antallet af fungerende hjerneceller og deres forbindelser. Tyg på den :)

Desuden kan de færreste som i ingen mærke hvor hårdt nyren, leveren og hjeret arbejder før de giver efter på den ene eller anden måde. Her må man anvende logik. Fx kan man ikke undgå at påvirke væskefordelingen i vævene når man indtager alkohol. Det er ikke optimalt at løbe rundt og være indirekte dehydreret, det er sandsynligvis også din erfaring selvom det ikke er helt det samme som at løbe et sommermaraon all out. Et andet argument er at kroppen er på overarbejde og inflammeret systemisk når man har indtaget en stor dosis blandede opløsningsmidler som 100% sikkert er celletoxiske, og derfor har immunsystemet laverere kapacitet til at reparere muskler og andre mere kritiske organsystemer, bortset fra hjerneceller som ikke kan repareres. Det er ikke uhørt at der er rapporteret nyresvigt som følge af videregående dehydrering og muskelskade med stort release af nyretoxisk myoglobin. En tilstrækkelig stor dosis vil føre til irreversibelt nyresvigt med enten døden til følge, permanent dialyse hver 4 time resten af livet eller organtransplantation (levetid for ny nyre ca. 10 år med optimal MHC-type-match og aggresiv anti-graft-rejection-behandling med en masse grimme bivirkninger).

Jeg siger personligt ellers tak og løber af samme årsag ikke mere end to maraton om året og drikker ikke noget i ugen op til eller lige efter for den sags skyld. Den tid er for mit vedkommende også forbi hvor jeg fandt det investeringen værd at køre dødsdrukmodellen. Jeg kan faktisk ikke en gang huske hvorfor jeg en gang fandt det morsomt. Når det er sagt siger ikke nej til en god øl, en kold snaps, nogle gode glas rødvin når kvaileten er i top og jeg ikke skal løbe samme dag.
djjemo

Indlægaf djjemo » fre 09 sep, 2016 11:28

anderss74 skrev:Kender ikke til undersøgelser på området.

Ud fra hvordan jeg oplever det på min egen krop vil jeg sige 3-5 dage mister du på en gang druk, men jeg er også over 40.

Kan ikke lade være med at tænke på, at hvis dit store mål er at blive optaget hos frøerne, så burde det være nemt at forklare dine kammerater, at du er på vej igennem optagelsesforløbet, og derfor ikke drikker - Tror de flest kan forstå det.

Anders.

Jeg er på ingen måde afholdsmand, men jeg har ufatteligt svært ved at forstå, at man ikke skal kunne tage sin egen beslutning om, at man ikke vil drikke sig i hegnet, men gøre tingene med måde, uden at føle sig lukket ude af flokken på en negativ måde. Tag jer dog sammen! Det er så typisk tåbe-dansk at man ikke kan opføre sig som et socialt begavet menneske uden at man partout skal være reduceret til en krybdyrshjerne styret kæmpenar og så fungere fuldstændig modsat i øvrigt. Hvad fanden sker der for folk? Det er totalt bims. Så tag jer dog sammen kvajedanskere og lær at opføre jer som dem i er i stedet for at drikke jer for sans og samling for at kunne tage jer sammen til at slappe lidt af. Det tror da fanden at man vil skabe sig åndssvagt og ikke er i stand til at gøre det uden decideret bedøvelse af samtlige sanser med ethanol, methanol og hvad ved jeg, når man går rundt som en anden røvsyg revisor og hverken gør eller siger tut eller røv, ikke tager initiativet til en skid, ikke hilser almindeligt høfligt på folk, konstant ser de samme idiotiske venner fra folkeskolen som man også kun gemmer igennem bunden af en ølflaske, som keder sin røv i laser foran x-faktor, som er i en tilstand af komplet socialt handikappethed hvis de ikke drikker sig sandseløst bevistløse. Man unne blive ved. Hvorfor er det så svært at stå ved sig selv og dyrke den man er i stedet for konsekvent at følge flokken af lemminger ud over afgrunden fordi man vil være en del af stammefolket? Så kom du ud af starthullerne man!

Gør det samme med jeres løb! Alle de generiske opskrifter i løbebøgerne er fine og man kan lære meget af dem, men tænk jer om, eksperimenter, gå jeres egen vej, fyr den af, individualiser, giv den maks gas, for alt i verden BRYD konsensus, vi er lysår fra at forstå optimal løbetræning. Ud over stepperne!

Og det var så dagens fredagsunderholdning. Vi ses i næste uge.
djjemo

Indlægaf TranenPeter » lør 10 sep, 2016 11:08

Hvor meget 1 x dødsdruk smadrer kroppen er nok svært at give dig et svar på, men lad os bare sige for nu: Det gavner ikke noget træning og det er alt hvad du skal vide, hvis du træner op til frøerne. At du overhovedet overvejer det er en anden snak. Du virker ung så derfor får du et råd fra en tilfældig (og ældre?) herre: "Leave no stones unturned". Held og lykke.

Nu til det centrale:
Trods den mere hårde og direkte tone fra djjemo må jeg erklære mig enig i hans observationer. Ifølge mig har vi to problemer i verden: 1) Vi lever for længe og 2) Vi er Homo sapiens.

Ad 1): Vores gennemsnitslevealder stiger, men desværre følger livskvaliteten ikke med. Hvad er livet værd, hvis du skal spendere de sidste 20 år på sengen med bæ i bleen og stang-dement? Vi er blevet for gode til at behandle folk, men ingen stiller spørgsmålet: Hvad behandler vi Hr./Fru. Jensen tilbage til?

Ad 2): Vi har (næsten alle os) den mest udviklede hjerne af alle dyrearter, hvilket betyder at vi er doven af natur og gerne vil fylde os med energi = øget overlevelse. Desuden er vores hjerne så udviklet at vi endda også skal NYDE livet. Alt teknologi går ud på at gøre vores liv lettere og dejligere (e.g hoverboard, biler, madlevering, osv.), men nu flyder bægeret over. Vi har ingen "negativ-feedback" mekanisme på det her og det ødelægger vores liv.

Selvfølgelig må man gerne have det sjovt/fedt/hygge sig. Det skal gøres med måde. Det koster at have det sjovt og tag det derfor med i regnskabet. For at få vendt skuden kræver det en helt livsomvæltning. Dette berører selve kernen af vores grundeksistens og kræver interventioner på alle niveauer: Børn, skoler, arbejdet, kulturen, samfundet, osv.
TranenPeter

Indlægaf kfl1337 » lør 10 sep, 2016 12:26

Inden det bliver for filosofisk!

Stil dig selv dette spørgsmål:
Vil du være frømand eller ikke?
Det koster ofringer, og er du ikke villig til at tage dem nu, ved at give afkald på en ligegyldig druktur, så er du heller ikke når i rammer uge 4 på grundskolen, og i bliver bedt om at træde i vande kl. 3 om natten i 3 timer.

En druktur betyder ikke noget for din fysik i forhold til om du bliver frø, men det betyder meget i forhold til indstillingen til at blive frø.
kfl1337

Tilbage til Kost & Ernæring