Alt om løb og løbetræning

Apple Watch til løb

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Apple Watch til løb

Indlægaf Løbeentusiast » tors 29 sep, 2016 15:45

Hej allesammen,
Jeg er efterhånden blevet en rimelig habil løber og løber i gennemsnit 3 gange om ugen, imellem 7-10km pr.- gang.

Jeg har indtil videre haft endomondo til at tracke mine løb og det har fungeret fint. Jeg ser dog ofte folk løber med smartwatches og overvejer om det nye Apple Watch 2 kan være en ide? Synes generelt at løbeure er dyre, så tænker at man får meget "ekstra" for pengene med et Apple Watch, men da det SKAL kunne fungere som et løbeur, så vil jeg meget gerne høre om der er nogle af jer herinde som har erfaringer? :D :D
Løbeentusiast

Re: Apple Watch til løb

Indlægaf B.O. » tors 29 sep, 2016 21:22

Tror spørgsmålet du skal stille dig selv er: Vil du have et ur der holder styr på dit løb og måske har nogle 'smart'-funktioner ved siden af, eller vil du have et ur med smart funktioner hvor man efterfølgende har forsøgt at gøre det kompatibelt med løbetræningen? hvis du kan svare ja til første del af spørgsmålet bør du kigge på et løbeur - svarer du ja til 2. spørgsmål er et applewatch sikkert godt nok.

Mange løbeure har efterhånden smart funktioner, de har længere batteritid, mere præcis gps og man er ikke afhængig af 3. parts app udviklere som man er med et smart watch. Det sidst nævnte samt batteritiden er noget det største problem - hvis ikke 3. parts udviklerne opdaterer og videreudvikler deres apps kommer man hurtigt bagefter.

Alt i alt er et dedikeret løbeur efter min mening en LANGT bedre løsning.
B.O.

Indlægaf Løbeentusiast » man 03 okt, 2016 13:32

Tak for dit gode svar! Det var helt sikkert nogle overvejelser, som er mega ideelle at tage stilling til! Især det med at GPS er indbygget i deciderede løbeure og åbenbart ikke er i et Apple Watch er jo ret vigtigt! Jeg vidste faktisk ikke, at Apple Watch kom uden en trackbar GPS, men det giver jo meget god mening!
Jeg tror en af de ting som tiltalte mig ret meget ved Apple Watch er de ekstra funktioner, som kan bruges sammen med mobilen og det lækre design. Jeg havde her fundet nogle mega fede Apple Watch remme, https://www.evermart.dk/apple-watch-ur-laenke-remme ,men ved ikke om (du) eller andre har set løbe ure, som kommer i en læder lignende rem istedet for de meget traditionelle kedelige gummi remme? :D :D
Løbeentusiast

Indlægaf TWN » man 03 okt, 2016 15:58

Apple Watch 2 har indbygget GPS. Til løb understøttes denne dog kun af standard-løbeappen og ikke af f.eks. endomondo, strava eller andre apps. Mit gæt er, at disse apps begynder at understøtte urets GPS i løbet af nogle måneder.

GPS dræner dog batteriet hurtigt, og driftstiden med GPS er ikke nær så god som på de konkurrenrende løbeure. Jeg har læst, at man med Apple Watch 2 skal være indstillet på at oplade det dagligt ved normalt brug som smartwatch. Det bliver jo nok ikke ligefrem bedre, hvis man yderligere løber ture af 1-2 timers varighed med GPS.

Apple Watch 2 er helt nyt, og jeg har ikke prøvet det selv. Mit gæt er, at det vil fungere rimelig godt for mange løbere, som ikke bruger mere avancerede løbefunktioner som kendes fra løbe-topmodellerne, og som ikke betjener uret meget undervejs. Manglen på bl.a. en fysisk lap-knap er nok lidt skidt for løbere som bruger denne meget. Spørgsmålet er også hvor godt touchskærmen virker med handsker, svedige hænder eller i regnvejr.

En oplagt fordel er til gengæld, at du kan afspille musikfiler/podcasts undervejs i bluetooth-hovedtelefoner, uden at medbringe en telefon. Blandt de dedikerede løbeure er det ellers kun nogle af Tom Tom's, der kan det.

Vær opmærksom på, at den optiske pulsmåling på Apple Watch 1 ikke virkede særlig godt i forhold til konkurrenterne - spændende at se hvordan det virker på 2'eren. Men muligheden for at tilslutte et bluetooth pulsbælte eksisterer selvfølgelig. Og det er en mulighed man også må overveje med de dedikerede løbeure, for pulsbælter giver stadig de mest præcise målinger.

Hvis du hidtil kun har tracket dine ture med mobilen, er Apple Watch 2 sikkert et stort fremskridt. Personligt vil jeg nok foretrække et billigt løbeur, da jeg betjener uret meget undervejs i alt slags vejr, så jeg kan næppe leve uden fysiske knapper.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Tilbage til Løbetræning