Alt om løb og løbetræning

under 3 timer

Stil dine begynderspørgsmål her

under 3 timer

Indlægaf Anto0601 » lør 01 okt, 2016 19:44

Goddag alle jeg løbeglade folk

Lidt start info 
Mand
17 år
74 kg
180 cm
5 km pr: 18:50
10 km pr: 38:30
(Det skal siges at jeg har det indtryk at jeg i nuværende form kunne slå begge tider i konkurrenceløb)


Jeg har lige siden halvmarathon i Århus drømt om at prøve kræfter med marathon. Jeg har planer om at stille op til CHP marathon, med forhåbninger om en sub 3 tid. Og mit spørgsmål til jer er egentlig, om jeg er håbløs ung, dum og uerfaren eller om sådan er mål inden for rækkevidde? 

Jeg løber i øjeblikket Ca. 3 gange om ugen, nogen gange mere i det jeg prøver på at løbe hver anden dag. Jeg prøver at variere min træning sådan at jeg ikke løber den samme distance. Jeg løber gerne en 5 km engang om ugen, interval(her har jeg mest prøvet kræfter med 10-20-30) og en længere tur fra 7-15 km. Jeg skruer allerede mere og mere op for distancen for den er ikke noget at prale af indtil videre. 

Jeg løb Århus city halvmarathon i tiden 1:25:40 uden et egentlig optrænings program. Jeg gik dengang på efterskole og løb måske 2 gange om ugen, plus diverse sport som håndbold og fodbold. 

Jeg har ikke erfaring med længere distancer end 30 km

Er det muligt for mig med hård træning at komme under 3 timer? Og i så fald kan i anbefale et program som er hensigtsmæssigt?
Anto0601
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 01 okt, 2016 14:49

Re: under 3 timer

Indlægaf BrylleRunnerss » lør 01 okt, 2016 22:38

Hvorfor oprette samme indlæg i to tråde med 4 timers mellemrum? :roll:
PB: 5k: 18.24 (maj 15), 10k: 39.05 (marts 15), HM: 1:26:40 (juni 16) M: 2:58:09 (april 16)
BrylleRunnerss
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: man 15 dec, 2014 21:31

Re: under 3 timer

Indlægaf micsen » søn 02 okt, 2016 13:17

Hej Anto,
Med de løbetider du lægger for dagen er det min påstand at du ikke behøver et hårdt træningsprogram. Du ligger p.t. på et hastigheds/performance niveau på dine 5/10/HM tider, der matematisk understøtter en sub3 timers marathon. Hvad du antageligvis ikke har på plads, er den aerobe udholdenhedsbase, der er forudsætningen for at du undgår muren og kommer helskindet i mål på MT-distancen.
Første stop for dig vil være at gennemlæse den guldgrubbe af information, der er her på siden i menupunktet 'Viden om løb' - specielt underpunktet løbetræning, der forklarer alle betydende aspekter af kompleks løbetræning og sammensætning af træningselementer i løbeprogrammer.
Når jeg ser på, hvor du er lige nu vil mine råd være
1) anskaf dig et pulsur (hvis du ikke allerede har et). Det giver dig en bedre føling med og målbarhed af din træningsindsats.
2) Start op med noget grundtræning, få løbet noget LSD-løb (forklaret i 'Viden om løb), så du langsomt og skadesfrit får opbygget din base. For hver gang du læser 'Viden om løb' igennem, så læs afsnit der omhandler restitution 2 gange... Hvis du overser betydningen af restitution, er resten ligegyldigt.
3) Find dét løb du vil satse på, så du i god tid kan planlægge dit specifikke træningsprogram. Hvis du har lidt tålmodighed, så snup et marathon nr. 1 i foråret (store løb, der kan anbefales er Cph. og Hamborg) - bare for at prøve distancen. Gå så efter dit mål i efteråret. Her er Odense og Berlin 2 gode og flade/hurtige løb. Hvis du er utålmodig, så kan du jo forsøge sub3 allerede i foråret.
4) når du kommer igang, så tøv ikke med at spørge herinde. Men spørg såvidt muligt specifikt, så bliver kvaliteten af svarene også derefter.
Udformningen af dit specifikke træningsprogram, vil i sagens natur afhænge af, hvormeget tid du er villig til at lægge i projektet. Min subjektive vurdering udfra dit udgangspunkt, er at du optimalt bør løbe 4-5 ugedage i grundtræning (50-60km/uge) og 5 dage i et specifikt program (80km/uge), typisk fordelt på 2 lette dage, 2 'kvalitetsdage' med intensiv træning samt en ugentlig langtur, der opbygger udholdenhed og forbereder dig på rejsen udover de 30km.
Husk langsom opbygning af mængden, hvis du vil undgå skader!

God vind :)
PR: 5k:20.14(gps '16); 10k: 41.57 ('16); HMT: 1.30.27 ('16); MT: 3.14.18 ('16)
Mål '16: 5k:sub20; MT: < 3.20
Løb 2016: CphMT, CphHalf, AmsterdamMT, MarineCorpsMT, Holger DanskeMT
Brugeravatar
micsen
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: man 11 jul, 2011 21:41

Re: under 3 timer

Indlægaf anderss74 » søn 02 okt, 2016 23:18

@Anto0601

Gode råd som micsen komme med :)

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25


Tilbage til Begyndere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS