Alt om løb og løbetræning

Løb under rejser/ferie

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Løb under rejser/ferie

Indlægaf kreakrea » tirs 01 nov, 2016 12:04

Jeg overvejer at skrive min Bachelor om emnet løb under rejser/ferie, men vil først være sikker på at jeg ikke er den eneste der oplever problemer her?

Min egen erfaring er at det er svært at få løbet i udlandet:
- Hvor skal jeg løbe hen og hvordan kommer jeg tilbage?
- Hvor er det sikkert at løbe (trafik/nabolag)?
- Hvad er en god rute for sightseeing?

Så jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med at løbe under rejser/ferier?

På forhånd tak :)
kreakrea

Re: Løb under rejser/ferie

Indlægaf Mikkel S » søn 06 nov, 2016 10:44

Jeg har altid mine løbesko med på ferier og rejser og har aldrig tænkt over de nævnte problemer. Jeg ser det altid som en mulighed for at få set nogle nye områder og komme lidt mere omkring end man gør på en gåtur med familien. At løbe i nyt terræn synes jeg altid er spænende uanset om det er i by eller mere naturskønne omgivelser der giver udfordrende trail muligheder.

Hvis jeg løber i ukendt område og ikke er sikker på vejen tilbage løber jeg sjældent hurtigere end at jeg altid kan løbe en time mere så der er plads til at løbe lidt forkert hvilket jo af og til sker.

Eneste sted jeg ikke har været 100% tryg ved at løbe udenlands har været i storbyer i US efter mørkets frembrud (har ikke haft løbesko med på ture til Asien). Dels er der ofte dårlige forhold for fodgængere/løbere og dels kan det være rart at med lidt mere kendskab nabolaget end jeg har haft (er ikke stødt på andre løbere i disse områder om aftenen) så i de tilfælde bliver det en tur på løbebåndet.

Mikkel
PB 5k: 20:37(2013) 10k: 43:15 (2011) MT: 3:27:54 (2013)
Mål 2017: Thy Trail MT, Hamborg MT
Mikkel S

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf Casper » søn 06 nov, 2016 13:55

Enig med Mikkel. Hvis man er nervøst anlagt eller er usikker på området kan man jo altid spørge på sit hotel/i nabolaget hvor de anbefaler at løbe. .

Casper
Sidst rettet af Casper man 07 nov, 2016 08:12, rettet i alt 1 gang.
Mål: 5km 17.59; 10km 35.59; mt sub 2.47
PR: 5km 18.13 (jun 13); 10.000m: 37.01 (okt 14); 10km: 37.13 (apr 2014); 15km 56.34 (feb '14) HM 1.19.08 (marts '14); M 2.47.02 (maj 2014)
Casper

Indlægaf hans123 » søn 06 nov, 2016 19:51

Oplever intet problem med at løbe under ferier.

Og løbesko er da altid med som en del af ferien.

Nyder træningsturen andre steder
Brugeravatar
hans123

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf itsme » søn 06 nov, 2016 20:50

Jeg løber ligeledes under ferier med den største fornøjelse - altid rart med lidt nyt terræn. Som en del af en børnefamilie der giver det også mulighed for at komme lidt på sightseeing på egen hånd! Har dog primært løbet i Norden og sydeuropa, og aldring oplevet nogen af de anførte problemstillinger.
Mand 37 år
itsme

Indlægaf SkibhusRunner » man 07 nov, 2016 09:11

Har stort set altid løbeskoene med, både på ferier og på rejser indenlands i embeds medfør der overlapper mine normale træningsdage - her har jeg haft stor fornøjelse af at "sidde ind" hos én af de lokale løbeklubber.
Hotellerne kan som regel hjælpe med både ruter og tips til området - på den konto har jeg været både på "Lisbeth Salander"-tur rundt i Stockholm og på sightseeing i Washington DC (tips: afstandsangivelserne er i *miles* derovre ;-) ) - samt gennem diverse parker i New York - også efter mørkets frembrud
SkibhusRunner

Geografisk sted: Odense, DK

Indlægaf Don O » man 07 nov, 2016 10:06

Jeg trækker en campingvogn efter mig, så jeg er gennem årene kommet både det samme sted, som jeg kender godt, men også hver sommer, nye steder i forskelligt terræn. Jeg har aldrig set det som et problem.

Jeg tager det nogen gange som en opdagelsesrejse. I alperne er der et udbredt stisystem. Nogle gange når jeg at købe kort i den rette målestok, hvor stisystemerne er mærket fint op og tager en tur efter dem.
Måske bruger jeg lige googlemaps. Andre gange har jeg set skilte for løbere/andre og spontant fulgt dem ad stierne op i bjergene. Jeg er udstyret med en god retningssans, så utryghed har jeg ikke oplevet. Nogle gange har jeg bare taget en ud/hjem rute. Samme rute ud, samme rute hjem.

Tit har jeg oplevet ting på mine ture og så har jeg efterfølgende trukket familien ud, for at se det jeg fandt

Husk løbeskoene, der er mange nye steder derude som venter på opdagelse

Venlig hilsen

Henrik
Brugeravatar
Don O

Geografisk sted: Gadstrup

Indlægaf kreakrea » man 07 nov, 2016 11:13

Mange tak for svarene, der er masser jeg kan bruge :)
kreakrea

Indlægaf TWN » man 07 nov, 2016 13:37

Med hensyn til at finde vej, kan jeg anbefale løbere at se på hvilke funktioner jeres løbeur har til det. Jeg har selv haft stor glæde af funktionerne på mit Garmin 310xt.

1. Marker en position - f.eks. hotellets - på uret. Når man så på løbeturen mister orienteringen, kan man altid fremkalde en pil, som peger i retning af hotellet, sammen med et tal, der angiver distancen i fugleflugtslinie. Primitivt, men effektivt - nok til at man altid kan finde hjem. Alt imens uret selvfølgelig stadig tracker turen - og du kan altid bladre mellem navigationssiden og dine sædvanlige datasider.

2. En mere avanceret løsning er at lave en rute på forhånd på Garmin Connect (Garmins sted på internettet hvor man ser sine løbedata), som man derefter uploader til uret. Det er ret nemt - det tager vel 5 minutter at tegne en 20 km. rute. Når du tegner ruten, så vælg kortvisningen til OpenStreetMap - så kommer mange af de helt små stier med. Når man så kommer ud på turen, kan man på uret se et meget simpelt kort over ruten, med en angivelse - og centrering - af hvor man er nu og her, og man kan zoome ind og ud. Det er nemt og effektivt at følge, selv hvis man løber i godt tempo. Meget bedre end at hive mobilen frem og kigge på dennes kort. Det fungerer nemlig rigtig dårligt i løb - i praksis vil man ofte være nødt til at stoppe op, hvis man vil bruge mobilen som kort.

De andre producenter har også funktioner til navigation, så tjek manualen.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Indlægaf TWN » man 07 nov, 2016 13:49

Løbeture på ferier er blandt de løbeture jeg husker bedst. Jeg føler at jeg får set og oplevet meget mere end de andre feriegæster, fordi jeg løber.

Men der er selvfølgelig udfordinger.

Ofte er der flere bakker/bjerge på rejsemålet end i Danmark. Derfor er det vigtigt at man afpasser sin træning efter forholdene og ikke tror man kan løbe de samme distancer som hjemme. Da jeg fulgte et marathonprogram under en ferie på Fuerteventura, var jeg ved at opgive at få løbet rigtige langture på grund af det meget bakkede terræn, som jeg virkelig kunne mærke i benene. Men det lykkedes dog at få løbet en god langtur ved at løbe mange gange frem og tilbage på en 3 km. lang, flad strandpromenade. Lidt kedeligt, men så tog jeg ind i terrænet på de kortere ture.

I nogle storbyer kan trængsel gøre det svært at løbe. Lav noget research på forhånd - der findes med garanti fora på internettet, hvor løberuter i den pågældende by er blevet diskuteret. Der vil næsten altd være muligheder, hvis man vil det nok. Om det så kræver at man tager f.eks. metroen lidt ud af byen. Byer som Istanbul og Lissabon kan virke svære at løbe i, da det hele tiden går stejt op eller ned. En af løsningerne kan igen være at løbe langs vandet, gerne lidt væk fra bykernen.

Løbepåklædning kan i visse lande med muslimsk befolkning være et issue, men måske ikke så meget som man tror. I Tyrkiet som jeg besøgte tidligere på året, kan mænd og kvinder løbe i det samme sommerløbetøj som i Danmark. Det gælder f.eks. i Istanbul og i kystbyerne. Det er muligt at der findes områder i Østtyrkiet, hvor man skal have lidt mere tøj på. I Iran kan man selvfølgelig også løbe, men som kvinde nok ikke i splitshorts: https://vimeo.com/165082714 (fantastisk løbetur på tværs af Iran).
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Løbetræning