Alt om løb og løbetræning

Halvmaraton inden det store maratonløb

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Halvmaraton inden det store maratonløb

Indlægaf FreiB » ons 30 nov, 2016 16:53

Situationen er denne:
Du har dit store mål som fx er Copenhagen maraton i maj. Så bliver det april, din form er go' og du skal have det sjovt og prøve formen af med et halvmaraton. Det kunne faktisk være fedt at få en god tid til det halvmaraton, måske endda en PR.

Men, men du vil ikke forringe mulighederne for et super godt maraton ved at trappe træningen ned for at være super frisk til halvmaratonløbet.

Kender I dilemmaet? Hvordan ser jeres træningsuge ud op til et halvseriøst halvmaraton, der ikke er jeres primære mål? :?: :?
Jeg elsker at løbe, og skriver på bloggen Runforever.dk
FreiB

Geografisk sted: Sydfyn

Re: Halvmaraton inden det store maratonløb

Indlægaf Armands bror » ons 30 nov, 2016 20:42

Har 2 gange prøvet at løbe all put 6 uger før Marathon. Det kan godt lade sig gøre, med et par fridage efter og generelt få km i ugen efter og måske kun 3 løbeture.

Op til halvmarathon om søndagen løber jeg gerne kvalitet tirsdag og så et par ikke hårde pas f.eks. Torsdag og fredag, så jeg er forholdsvis restitueret, men ikke nedtrappet i normal forstand. De gange jeg har gjort det har selve ugen været en peakuge, så det har passet godt i træningen.
Armands bror

Indlægaf micsen » fre 02 dec, 2016 13:32

Løb selv cphhalf i september 4 uger før mit PR efterårs-MT løb i oktober. Restitutionsbehov er individuelt, men mit udgangspunkt er, at er du en rimeligt seriøs MT-løber (defineret som én, der træner MT-specifikt op til et løb samt vedligeholdende/opbyggende grundtræning resten af året), vil en hurtig HM 4-5 uger før dit målløb ikke skade, men nærmere styrke dine chancer for et godt resultat.

Jeg vil ikke anbefale en decideret nedtrapning til et HM lagt ind som del af et specifikt MT-træningsforløb. En lille uge med foden fra speederen (i stil med Armands Bror) kan sagtens være det restitutions-boost kroppen har brug for til at levere varen i et forløb med stigende mængde og intensitet. Nedenfor sakset fra min egen træningslog i MT-efterårs-tråden her på siden - løbet endte iøvrigt med en solid PR :)
Træning uge 37 (10/14)
Man: 16km easy @5,00
Tir: 15km incl. 5k@mp+4k@hmp+3k@10k
Ons: Fri
Tor: 16km easy @5,02
Fre: 10km fri leg avg@4,47
Lør: Fri
Søn: Cphhalf progressivt avg@4,17
Totalt for ugen : 78 km
Der var egentlig ikke lagt i kakkelovnen til det store idag. Jeg havde besluttet mig for ikke at lave nogen speciel nedtrapning, så dén bestod i nul intervaller torsdag samt en mængdereduktion på 5km på fredagens pas.
PR: 5k:20.14(gps '16); 10k: 41.57 ('16); HMT: 1.30.27 ('16); MT: 3.11.58 ('17)
Mål '17: 5k:sub20; MT: 3.10
Løb 2016: CphMT, CphHalf, AmsterdamMT, MarineCorpsMT, Holger DanskeMT
Løb 2017: CphMT, Berlin MT
Brugeravatar
micsen

Indlægaf Kenn M » fre 02 dec, 2016 14:23

Jeg kender udmærket den situation, måske bedre end så mange andre. :-) Jeg har temmelig svært ved at begrænse mig fordi, jeg gerne vil det hele.

Dog føler jeg ikke det er gået udover mine præstationer på hovedmålet. Men igen ved jeg ikke, om jeg i virkeligheden kunne smadre min PR mere end jeg så har opnået, hvis jeg havde prioriteret det ene mål fremfor at deltage i for meget.

Jeg tror det er meget individuelt, hvordan man bliver slidt af en konkurrence og deraf, hvor hurtigt man restituerer.

Når det så er sagt, tror jeg ikke det betyder så voldsomt meget for os motionister af den årsag, at vi nok ikke udnytter vores potentiale fuldt ud i forhold til en maksimal præstation, som en eliteudøver gør ved konkurrence.

Derfor kan det måske godt se ud som om en motionist ikke bliver ramt så meget af 2 konkurrencer tæt på hinanden, men det gør eliteudøveren fordi de balancerer lige på grænsen af, hvad kroppen kan præsterer.

Men til gengæld ville en motionist højst sansynligt kunne præsterer en bedre PR, hvis han/hun fik den rette vejledning og havde adgang til de samme faciliteter som eliteudøverne har.
5 km PR 18,14 Mini Havneløb 2016
10 km PR 38,22 Mini Havneløb 2015
HM PR 1.23.32 Broløbet Storebælt 2017
Marathon PR 3.13.10 HCA marathon 2015

Mål 2017: Sub 3,05 marathon, HM sub 1.22, 10K sub 38.00
Kenn M

Indlægaf FreiB » fre 02 dec, 2016 15:19

Det er fedt at få nogle svar, hvor I er gavmilde med jeres tanker og viser hvordan I selv løber. Tak for det.

Tanken om at en lidt mild træningsuge op mod halvmaratonløbet måske endda kan gavne maratonløbet er meget fængende.

- Frei :)
Jeg elsker at løbe, og skriver på bloggen Runforever.dk
FreiB

Geografisk sted: Sydfyn

Tilbage til Løbetræning