Alt om løb og løbetræning

Fladfodsløb / five fingers

Spørg fysioterapeut Per Øllgaard om skader og smerter i forbindelse med løb.

Fladfodsløb / five fingers

Indlægaf Mehlle » ons 07 dec, 2016 12:07

Hej med jer,
Er helt ny på siden og ret uerfaren med løb - forstået på den måde, at jeg altid render ind i skader (skinnebensbetændelse), når distancen kommer over 5 km. Årsagen hertil er tilsyneladende hæl landinger.
Har netop været ved egen fysioterapeut, der sværger til fladfodsløb i "five fingers" eller barfodsstilen. "Der er ikke alternativer" er meldingen.
Men er det sandt? Kan jeg ikke undgå skaden på anden vis? kan man ikke rette løbestilen uden at sværge til barfodsmetoden?

Mvh
Claus
Mehlle

Re: Fladfodsløb / five fingers

Indlægaf KennetDanielsen.KD » ons 07 dec, 2016 21:16

Jeg hørte også på nogle af de frelste og anskaffede mig disse five fingers og begyndte ligeså stille at "omvende og tilvænne" min krop til dette.

Det havde ikke det ønskede resultat.

Jeg tror ikke, at man kan tage X, Y, og Z for gode varer, når nogle prædiker om, hvad der er godt for dig.

Jeg løber nu i Ultra Boost og har siden jeg skiftede til dem ikke oplevet nogle skader.

Jeg tror svaret ligger et sted imellem: Lyt til nogle gode råd og bland dem, som det føles godt for din krop. Du finder sjældent dit svar 1 sted.
KennetDanielsen.KD

Indlægaf Cochlea » tors 08 dec, 2016 15:07

Jeg havde, i tidernes morgen, også store problemer med ømme skinneben, løste det ved at hoppe 3 x 1 time i ungernes mini trampolin over en 3 måneders periode..
Derefter 6 mdr's løbetræning op til mit første halvmarathon over den nybyggede Øresundsbro til Sverige.
Har ikke haft skinnebens problemer siden, dog skal der tilføjes at der også blev skiftet løbesko ud, hvilket formentlig også har spillet en rolle..
Mvh. Niels
Pr. 5km 22.01 (gps) august 2014 Pr. 10km 48.34 (gps) marts 2014
Pr. Eløb 1.04.58 okt 2004
Hmt 1.55.27 nov 2013
http://www.endomondo.com/profile/29332
Cochlea

Geografisk sted: Ordrup, Charlottenlund

Indlægaf Phi » tors 08 dec, 2016 23:33

Jeg har løbet 1 1/2 år. Blev de første 6-8 måneder ofte ramt af småskader - oftest ondt i skinnebenene. Så jeg ændrede løbestilen til midtfodsløb ( lander nok på hælen af og til alligevel) Op til Iform løbet i maj tog det til, men jeg trodsede symptomerne og deltog - det var en dårlig ide :roll:
Jeg holdt herefter pause 3 uger. Købte nye sko med bedre stødabsobering og et par super gode kompressions strømper.
Herefter startede jeg blidt op med at løbe/gå 1-2 km hver anden dag. Meget langsomt øgede jeg distancen. Efter 1-2 måneder var symptomerne helt væk og har ikke haft ondt i læg og ben siden. :D :D
Da jeg dagligt cykler en time var det ikke svært at få "gang i benene" igen.

Har en opfattelse af, at jo senere i livet man starter med at løbe, jo større risiko er der for skader, det er ikke nok at formen er ok... sener og led skal kunne følge med ;) jeg er 58 år så desværre kommet igang lidt for sent ;)
Phi

Geografisk sted: København

Indlægaf LarsenLP » fre 23 dec, 2016 23:11

Hej Claus,

Fladfodsløb i minimalistiske sko er svaret for nogle - ligesom traditionel løbestil i stødabsorberende sko er svaret for andre. Der er desværre ikke noget facit :-)

Jeg har selv været forbi fladfodsskolen og fået et par timers undervisning i Pose Running, men begyndte desværre at døje med skade i midtfoden, så de sidste 2½ år har ikke været de sjoveste.

For mig føles det rigtigt i en forholdsvis flad sko (zero-drop), med noget støddæmpning, og så stadig principperne fra Pose Running (lande på flad fod lige under kroppen, rank ryg, fremskudt hofte, træk, træk, træk).

Det allervigtigste, som også skrevet ovenfor, er at lytte efter din krop. Hvis du ignorerer den, står du pludselig med en skade, der kan sætte dig ud af spillet i laaaaang tid.

Hvis du vil eksperimentere med fladfodsløb, så sørg for at få noget undervisning, da det næsten er umuligt at lære fra en bog. Posemanden i København eller LøbLet i Aarhus er gode bud.

Men husk: LYT til din egen krop! Hvis det begynder at gøre ondt, er der noget galt, og hvis du bliver ved, bliver det værre. Hvis du er heldig, slipper du med en advarsel, og hvis du er uheldig, er du ude med en dum skade i lang tid. OK? ;-)
LarsenLP

Tilbage til Spørg fysioterapeuten