Alt om løb og løbetræning

Løbebånd eller løb udenfor?

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Løbebånd eller løb udenfor?

Indlægaf Soeren91 » fre 06 jan, 2017 18:47

Hej alle sammen,

Der ser ud til at der er mange aktive løbere herinde i forummet. Jeg er helt sikker på at i sikkert foretrækker at løbe udendørs, men når det bliver koldt (ligesom i dag), hvad gør i så? Løber i stadig udendørs eller bliver det bare en løbetur på løbebåndet? :)

Jeg har ikke helt besluttet om jeg skal købe et løbebånd endnu, da de ikke er helt billige. Jeg har læst mig frem til at jeg ikke skal købe et billigt løbebånd, da jeg vil fortryde det senere. Jeg har fundet 3 løbebånd, som ser ret gode ud (http://bgh.dk/loebebaand/). Er det nødvendigt at betale de cirka 10k for at få noget ordentligt? :P

Mvh
Søren
Soeren91

Re: Løbebånd eller løb udenfor?

Indlægaf pbj » fre 06 jan, 2017 19:04

Soeren91 skrev:Hej alle sammen,

Der ser ud til at der er mange aktive løbere herinde i forummet. Jeg er helt sikker på at i sikkert foretrækker at løbe udendørs, men når det bliver koldt (ligesom i dag), hvad gør i så? Løber i stadig udendørs eller bliver det bare en løbetur på løbebåndet? :)

Jeg har ikke helt besluttet om jeg skal købe et løbebånd endnu, da de ikke er helt billige. Jeg har læst mig frem til at jeg ikke skal købe et billigt løbebånd, da jeg vil fortryde det senere. Jeg har fundet 3 løbebånd, som ser ret gode ud (http://bgh.dk/loebebaand/). Er det nødvendigt at betale de cirka 10k for at få noget ordentligt? :P

Mvh
Søren

Hej Søren,

Jeg løber altid udenfor. Med den rette påklædning samt hensyntagen til forholdene oplever jeg ingen vanskeligheder. I dag f.eks. var det minus 8 grader da jeg løb hjemmefra og jeg frøs ikke undervejs. Dæk dog gerne mund og næse med en halsedisse, så du ikke indånder den kolde luft direkte. Vær samtidig opmærksom på forholdene og løb f.eks. ikke intervaller i glat føre.

Mvh. Per
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:25:54 (2016) - Marathon 3:02:46 (2016).
Brugeravatar
pbj

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf nørden » fre 06 jan, 2017 20:23

Jeg vil til enhver tid vælge at løbe ude. Det kan klares med den rette påklædning (=flere lag, tykke handsker).

Og ja, hvis du vil have et løbebånd der virker, så skal du være klar til at betale en høj pris for det.

/jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf Soeren91 » fre 06 jan, 2017 20:45

Mange tak for svar begge to. De var meget brugbare. :)

Jeg er en ny løber, så derfor ejer jeg ikke engang en halsedisse, men den er i hvert fald billig at investere i ift. et løbebånd... Så måske man bare skulle tage sig sammen.

Og de undre mig ikke at i løber udenfor, det havde jeg godt en fornemmelse af at de fleste sikkert gjorde!
Soeren91

Indlægaf anderss74 » fre 06 jan, 2017 22:04

Løber helst udenfor, men må indrømme at idag tog jeg en tur på løbebånd. Kan dog mærke en psykisk forskel på når jeg er færdig alt efter om turen er på løbebånd eller udenfor - muligvis er det bare mig der snyder mig selv.

Løber til tider også intervaller på løbebånd. Så skal jeg ikke koncenterer mig om at holde hastigheden mv.

Vil dog ikke købe et løbebånd. For 2-3.000 kr. om året kan du få adgang til et godt løbebånd i fitness. Alternativ så meld dig bare ind for 2-3 mdr. så kan du igen løbe udenfor til det hele.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Indlægaf TWN » lør 07 jan, 2017 15:16

Jeg løber udendørs i al slags vejr, bortset fra farligt vejr såsom orkan. Jeg har adgang til løbebånd i mit fitnesscenter, men jeg trives absolut ikke med at bruge det. Det er helt ekstremt kedeligt, også selv om jeg ser film eller tv på mobilen samtidig. Så hellere løbe udendørs.

Regn, blæst, kulde og glat føre er ikke uoverstigelige forhindringer. Trailsko og en tur i skoven når det er glat. Godt med tøj på og to par handsker/vanter når det er koldt. Skal man bare løbe 5-10 km. i koldt vejr, er det ikke raketvidenskab - man skal bare have rigeligt med tøj på, inkl. fx to par bukser. Skal man løbe længere kan det godt betale sig at tænke lidt over lagene og deres materialer.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Indlægaf Dytti » søn 08 jan, 2017 13:21

Jeg har astma, og har store problemer med at løbe udendørs, når luften bliver kold.
Jeg får ondt i lunger og luftrør, og har det svært med vejtrækningen.

Så jeg har meldt mig i et motionscenter, hvor der er adgang til bla. motionscykler, løbebånd og svømmehal.
Jeg håber på den måde, at være i topform, når vejret bliver varmere, og jeg kan komme ud på vejene igen.
Dytti

Indlægaf Ejaas » søn 08 jan, 2017 22:18

Jeg har også astma.
Jeg klarer mig fint igennem vinteren på astmamedicin, og princippet om ALDRIG at løbe i frostvejr uden noget foran munden (Buff/halsedisse).
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.12:39 (juni 2016) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas

Indlægaf Soeren91 » man 09 jan, 2017 14:13

Hej igen alle sammen,

Tak for endnu flere svar.

Mht. fitness, så ved jeg godt det kan gøres for 2-3.000 kr. om året. Jeg har også gået i et fitnesscenter i flere år - Det er dog et par år siden jeg meldte mig ud, og jeg føler ikke lige for at jeg skal melde mig ind igen.

Jeg har et lille rum herhjemme, hvor jeg har en motionscykel og lidt håndvægte. Så enten bliver det nok en udvidelse med et løbebånd ellers må jeg nøjes med motionscyklen, hvis det er for koldt udenfor. Jeg tror dog jeg venter lidt med løbebånden, da jeg hellere vil spare sammen til noget ordentligt!

God mandag :)
Soeren91

Indlægaf johnnieløber2 » man 09 jan, 2017 20:04

Jeg løber udenfor hele året, når jeg ikke lige er nede med hælspore, og jeg løber på selv de koldeste dage. Vi har ikke SÅ koldt vejr i Danmark ;) Så får man også mærket elementernes rasen, og man bliver hærdet som løber. Letøvede, og øvede, bør løbe hele året, og helst udendøre. :) Der findes mange, gode muligheder for at klæde sig på, så at turen bliver overkommelig.:)
johnnieløber2

Næste

Tilbage til Løbetræning