Alt om løb og løbetræning

Spild af tid - eller?

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Spild af tid - eller?

Indlægaf LHM » ons 11 jan, 2017 12:12

Hej I kloge løbere

Jeg er efter langvarige problemer med skinnebenene begyndt at "løbe" lidt igen.
For at skåne mine ben, løber jeg efter Maffetone metoden og sigter efter en puls på 128. Det betyder at jeg, på en god dag, kan lunte max. 100 skridt før jeg må ned og gå. Jeg har løbet/gået sådan 6 gange over 2 uger, ca 30 min. ad gangen. Tempoet er omkring 9.45 pr. km.
Hvad mener I, har jeg nogen gavn af træningen?
LHM
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: man 03 okt, 2011 12:31

Re: Spild af tid - eller?

Indlægaf AdamZack74 » ons 11 jan, 2017 13:00

Hvis jeg holder pauser og starter hårdt ud, kan jeg godt få ømme skinneben de første 30 minutter, hvis jeg ikke sætter tempoet ned.

Jeg ville anbefale at du bliver løbetestet af en fys i en sportsforretning for at finde det bedste fodtøj til dig.
Evt.. blive henvist til en reumatolog

Gåture i hårdt og bakket terræn kan også anbefales.

Kunne forstille mig at pose running belaster skinnebenene mindre end almindelig løb. Har selv aldrig bemærke det

Giv endelig ikke op før at du har prøvet alt


En puls på 128 bmp er da meget sundt for hjertet ;-)
AdamZack74
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 18 dec, 2012 05:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Spild af tid - eller?

Indlægaf LHM » ons 11 jan, 2017 13:34

Adam, jeg har været hos flere fysser, kiropraktor og læger, og ingen kan sige hvad problemet er.
Og jeg løber på flade fødder. spørgsmålet gik nu også mere på træningen, om jeg får noget ud af den, eller om det er bedre bare at løbe stille og roligt uden at skele til pulsen.
LHM
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: man 03 okt, 2011 12:31

Re: Spild af tid - eller?

Indlægaf Haller » ons 11 jan, 2017 21:32

Nu er det altid lidt problematisk, at forholde sig til noget uden en klar diagnose.

Men grundlæggende, så er vejen ud af skinnebensproblemer et langt sejt træk, hvis det skal blive bedre.
- Det kræver meget tålmodighed !

Som de fleste ved, så bliver formen bedre meget hurtigere end knogler og sener kan følge med, hvilket giver de fleste overbelastningsskader i begyndelsen. Så kunsten er at holde en progression, der imødekommer den fornødne tid til at kroppen kan følge med uden at du udløser en overbelastningsreaktion. Så hvis du har tålmodighed til at fortsætte dit nuværende projekt, de kommende måneder, så ville jeg forvente et positivt udkomme. Prøv dig forsigtigt frem og vær opmærksom på enhver antydning af reaktion på træningen - Skru ned, hvis du mærker noget og fortsæt.

Brug ikke din tid på alle mulige mirakelløsninger :-)

Da jeg startede op i 2009 fik jeg en meget vedholdende skinnebensbetændelse og måtte starte forfra igen i et helt anden tempo - Men seneste løb var 115 km. i bjergene i oktober, så jeg kom videre ;-)
Veni, Vidi, Curro .... 2017 med fokus på 50, 75 og 100 miles i bjergene - Damn.. Det bliver hyggeligt :-)
Brugeravatar
Haller
 
Indlæg: 1353
Tilmeldt: søn 05 jul, 2009 21:37
Geografisk sted: Odense (Fyn)

Re: Spild af tid - eller?

Indlægaf Defender » tors 12 jan, 2017 13:11

Hermed et svar på dit spørgsmål:

Ja, du har gavn af den træning, du beskriver.

For det første skal det nok være positivt for dine skinnebensproblemer, idet jeg formoder, mængden er mindre end du plejer? Og i hvert fald, at tempoet er mindre.

Din kondition - og dermed dit tempo - skal nok blive bedre hen ad vejen. At vurdere på dét efter kun 6 træningsture er alt for tidligt. Giv det 3-6 måneder, så skal du se :-)

Hæng i; og tro på, du gør noget nyttigt for dig selv.
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender
 
Indlæg: 505
Tilmeldt: tors 08 mar, 2012 10:29
Geografisk sted: Viborg

Re: Spild af tid - eller?

Indlægaf LHM » fre 13 jan, 2017 13:23

ok, jeg fortsætter. Tak for jeres svar.
LHM
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: man 03 okt, 2011 12:31

Re: Spild af tid - eller?

Indlægaf Anders » ons 25 jan, 2017 13:08

Der har været en tråd om det på loebesiden.dk's facebook lidt tilbage (8. januar), hvor der bliver givet diverse råd og erfaringer. Jeg vil anbefale dig at opsøge en specialist eller som minimum en fysioterapeut med nogle kurser/efteruddannelse indenfor løbeskader. Det kunne fx være en idrætsfysioterapeut. Specialist vil sige en som udelukkende arbejder med løbeskader - de findes rundt omkring i landet, fx Viborg.

Generelt snakker vi om, at skinnebensbetændelse reagerer mere på kvantitet end kvalitet. Dermed ikke sagt, at tempoet ikke kan have nogen indflydelse, men min opfattelse er at mængden af km i løb har mest at sige. Kombinationen af løb og gang vil dog gavne dig, da det er et helt andet impact vi får ved gang - der belastes knogler, led, sener, og muskler markant mindre.
Jeg vil altid anbefale noget specifik optræning af muskulaturen og derudover specifikke ting ift. netop din krop. Det kræver som sagt en kompetent behandler, som ikke bare skyder med "sprede-hagl", men kan finde en til en årsagssammenhæng.
Skriv gerne flere detaljer hvis du er interesseret i råd - eller se den tråd jeg omtalte indledningsvis på facebook.

Held og lykke med at komme i gang med løb igen :)
Anders
 
Indlæg: 276
Tilmeldt: lør 18 jul, 2009 17:15
Geografisk sted: Vejle


Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS