Alt om løb og løbetræning

Langt vs hurtig?

Stil dine begynderspørgsmål her

Langt vs hurtig?

Indlægaf Gyldenlak » man 30 jan, 2017 10:11

Hej løbere
Jeg kan vist godt betragtes som nybegynder, og vil gerne til at gøre lidt mere ud af mit løb. Jeg løber typisk 3-5 km med en hastighed på 6.30 pr. km.

Jeg løber primært for at komme i bedre form og tabe mig lidt, så mit spørgsmål er om hvad der bedst for mig. Er det at begynde at løbe længere ture (evt. i et langsommere tempo) eller er distancen fin nok, og så bare sætte hastigheden op?

Eller skal jeg helt over i noget intervaltræning eller lignende?
Jeg er som udgangspunkt ikke til at følge et bestemt løbeprogram, da jeg ikke har mulighed for at løbe på bestemte dage.

Hilsen Ole
Gyldenlak
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 30 jan, 2017 10:05

Re: Langt vs hurtig?

Indlægaf ryffe » man 30 jan, 2017 10:37

Hej :)
Hvor mange gange løber du om ugen ?
Føles det let at løbe med 6:30 eller føles det hårdt.


Du kan jo evt. begynde at bygge mere mængde på dine ture, og så bare holde dit nuværende tempo.
Men det afhænger jo lidt af hvordan tingene ser ud p.t. :)

Mvh Peter
Mål for 2017: Vende tilbage til struktureret løbetræning!!
PR: 5k: 20:08 (April 2013 / GPS) | HMT: 1:38:45 (Marts 2014) | MT: 3:43:33 (Oktober 2013)
ryffe
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: tirs 17 apr, 2012 12:30
Geografisk sted: Skagen

Re: Langt vs hurtig?

Indlægaf anderss74 » man 30 jan, 2017 10:39

Umiddelbart ville jeg ville forsøge langsomt at få lidt mere distance ind i turene. Uden at løbe burtigere, stille og roligt snakke tempo.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 843
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25

Re: Langt vs hurtig?

Indlægaf Gyldenlak » man 30 jan, 2017 12:16

hastigheden på de ca. 6.30 passer mig meget godt, så det kan være jeg bare skal begynde at ligge nogle ekstra kilometer på.
Gyldenlak
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 30 jan, 2017 10:05

Re: Langt vs hurtig?

Indlægaf anvon » fre 03 feb, 2017 10:24

Jeg synes ikke, det giver mening, at du begynder at løbe intervaller på det niveau, du er på. Og misforstå mig ikke: når jeg skriver "dit niveau", så mener jeg, at intervaltræning først giver mening, når især ens sener og led er blevet stærke, og det tager lang tid at nå dertil. I første omgang skal du bare nyde at løbe, evt. trappe stille og roligt op - men far med lempe. Mit bedste råd er, at du får lagt både et løbe- og styrketræningsprogram, så du undgår skader og derfor ender op med slet ikke at løbe.

Selvfølgelig er alle kroppe forskellige, og du skriver heller ikke, om du har lavet anden form for sport. Men ligesom man heller ikke går ned i træningscentret og squatter 80 kg efter et par måneders træning, så løber man heller ikke 5x1 km-intervaller eller 20 km efter et par måneders træning (for at sætte det på spidsen). Løb kræver, som al anden sport, langmodighed.
anvon
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: ons 10 jul, 2013 13:33

Re: Langt vs hurtig?

Indlægaf Haller » søn 05 feb, 2017 15:40

For nu at svare på det du spørger om:

Jo længere du løber, desto flere kalorier forbrænder du - desto hurtigere du løber, desto hurtigere er du færdig. Så hvis et af de primære formål er at tabe lidt, så skal du først og fremmest øge distancen :-)
Veni, Vidi, Curro .... 2017 med fokus på 50, 75 og 100 miles i bjergene - Damn.. Det bliver hyggeligt :-)
Brugeravatar
Haller
 
Indlæg: 1353
Tilmeldt: søn 05 jul, 2009 21:37
Geografisk sted: Odense (Fyn)

Re: Langt vs hurtig?

Indlægaf Gyldenlak » man 13 feb, 2017 11:27

Tak for jeres gode kommentarer. De er meget brugbare.
Jeg har de sidste par uger trappet lidt op på distancen, og jeg synes at jeg kan fornemme at det fungere godt for mig.
Gyldenlak
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 30 jan, 2017 10:05


Tilbage til Begyndere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster

cron
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS