Alt om løb og løbetræning

HVORFOR BLIVER JEG IKKE HURTIGERE?

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

HVORFOR BLIVER JEG IKKE HURTIGERE?

Indlægaf Løber123 » lør 04 feb, 2017 20:56

Hej.
Jeg er en pige på 15 år, jeg er fra 2001, og jeg går til atletik. Min drøm har altid været det der scenarie med at "stå på præmieskamlen" osv, men det har ændret sig nu. Da jeg for 3 år siden startede til atletik, var jeg god. Jeg løb nogle ok tider ift. jeg lige var startet. Jeg endte også tit på præmieskamlen med bronze eller sølv. Da jeg blev ældre, blev jeg også dårligere ift. de andre på min alder. Nu var mine mål blot at slå mine personlige rekorder. Der er så sket det, at jeg overhovedet ikke kan komme i nærheden af mine personlige rekorder. Det er meget deprimerende. Det viser mig også, at keg slet ikke har mulighed for at slå mine personlige rekorder, og de andre fra mit atletikhold løber mere og mere fra mig til hver træning. Hvad gør jeg forkert? Jeg spiser rigtigt, og vi træner alle lige meget (4 gange om ugen med løb og 2 gange let styrke om ugen).

HJÆLP, hvis du har erfaringer med dette eller kender nogen der har.
Løber123

Re: HVORFOR BLIVER JEG IKKE HURTIGERE?

Indlægaf Defender » man 06 feb, 2017 10:23

Hej Løber123 :-)

Hvordan er dit generelle energi-niveau? Har du evt. fået taget en blodprøve og tjekket din blodprocent? Piger på din alder kan godt tænke, at de spiser fornuftigt, men alligevel ikke få jern nok i kosten til al det blod, der forsvinder i.f.m. menstruation, og som 'forbruges' i.f.m. hård løbetræning. Uden en blodprøve ville jeg nok forsøge mig med et dagligt tilskud på 100 mg i 4-6 uger og se, hvad der sker. Hvis det er jern, du mangler, vil effekten komme meget hurtigt. Tag det dog ikke på eget initiativ, men stem det lige af med din træner, dine forældre eller din læge.

NB: Jern tages bedst sammen med C-vitamin og længst muligt væk fra kaffe og mælk m.m. (koffein og kalk), som hæmmer optagelsen. Lige før sengetid er et godt tidspunkt.

Et andet spørgsmål kan gå på, hvordan din krop har udviklet sig det seneste års tid? Hvis du pludselig er blevet lidt tungere, fordi dine muskler og evt. barm er vokset hurtigt, kan der godt gå et halvt års tid, hvor det koster lidt på farten, inden din styrke og kondition følger med. Men på den lange bane vil du normalt indhente alt det tabte igen. Drøft evt. spørgsmålet med din træner i stedet for blot selv at vurdere. Det kan være lidt svært at tage stilling til :-)
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Løber123 » man 06 feb, 2017 14:36

Defender skrev:Hej Løber123 :-)

Hvordan er dit generelle energi-niveau? Har du evt. fået taget en blodprøve og tjekket din blodprocent? Piger på din alder kan godt tænke, at de spiser fornuftigt, men alligevel ikke få jern nok i kosten til al det blod, der forsvinder i.f.m. menstruation, og som 'forbruges' i.f.m. hård løbetræning. Uden en blodprøve ville jeg nok forsøge mig med et dagligt tilskud på 100 mg i 4-6 uger og se, hvad der sker. Hvis det er jern, du mangler, vil effekten komme meget hurtigt. Tag det dog ikke på eget initiativ, men stem det lige af med din træner, dine forældre eller din læge.

NB: Jern tages bedst sammen med C-vitamin og længst muligt væk fra kaffe og mælk m.m. (koffein og kalk), som hæmmer optagelsen. Lige før sengetid er et godt tidspunkt.

Et andet spørgsmål kan gå på, hvordan din krop har udviklet sig det seneste års tid? Hvis du pludselig er blevet lidt tungere, fordi dine muskler og evt. barm er vokset hurtigt, kan der godt gå et halvt års tid, hvor det koster lidt på farten, inden din styrke og kondition følger med. Men på den lange bane vil du normalt indhente alt det tabte igen. Drøft evt. spørgsmålet med din træner i stedet for blot selv at vurdere. Det kan være lidt svært at tage stilling til :-)

Jeg har et halvt års tid fulgt en kostplan jeg har fået af en diætist, så energi skulle ikke være problem.
Løber123

Indlægaf GamleKnudsen » man 06 feb, 2017 23:27

Noget kunne tyde på, at du ikke responderer lige så godt på træningen,som dine klubkammerater. Måske du i en periode på et par måneder skulle skifte fokus i træningen, hvad enten det drejer sig om mængde eller hastighed.
Det er også altid en god øvelse, at sætte sig nogle langsigtede mål.

Bortset fra det, så tror jeg de fleste løbere, også de hurtige, har haft perioder, hvor de stod i stampe. Personligt blev jeg først god efter et par lo...sæsoner, hvor jeg efterfølgende genopfandt mig selv, ved at ændre træningstype.
½-marathon: 1.05.45, 5000m: 14.19,35, E-løb: 40.15
GamleKnudsen

Indlægaf Casper » tirs 07 feb, 2017 09:38

GamleKnudsen skrev:Noget kunne tyde på, at du ikke responderer lige så godt på træningen,som dine klubkammerater. Måske du i en periode på et par måneder skulle skifte fokus i træningen, hvad enten det drejer sig om mængde eller hastighed.

Bortset fra det, så tror jeg de fleste løbere, også de hurtige, har haft perioder, hvor de stod i stampe. Personligt blev jeg først god efter et par lo...sæsoner, hvor jeg efterfølgende genopfandt mig selv, ved at ændre træningstype.

Det lyder interessant GamelKnudsen - kunne du uddybe lidt? F.eks. hvad gik du fra og til?

Mvh
Casper
Mål: 5km 17.59; 10km 35.59; mt sub 2.47
PR: 5km 18.13 (jun 13); 10.000m: 37.01 (okt 14); 10km: 37.13 (apr 2014); 15km 56.34 (feb '14) HM 1.19.08 (marts '14); M 2.47.02 (maj 2014)
Casper

Indlægaf GamleKnudsen » tirs 07 feb, 2017 17:47

Jeg begyndte at løbe intervaller på tid, fremfor distance.

Jeg begyndte at træne mindre specifikt, og have et langt sigte med træningen. Eksempelvis havde jeg 5 måneders vintertræning, hvor jeg ikke havde en eneste formtop, selvom jeg løb flere løb undervejs. Mit rationale var, at hvis jeg overordnet set var i god form, så skulle jeg nok præstere alligevel.
½-marathon: 1.05.45, 5000m: 14.19,35, E-løb: 40.15
GamleKnudsen

Indlægaf Løber123 » fre 10 feb, 2017 19:53

GamleKnudsen skrev:Noget kunne tyde på, at du ikke responderer lige så godt på træningen,som dine klubkammerater. Måske du i en periode på et par måneder skulle skifte fokus i træningen, hvad enten det drejer sig om mængde eller hastighed.

Hvad mener du med responderer?:)
Løber123

Indlægaf Casper » fre 10 feb, 2017 20:50

GamleKnudsen skrev:Jeg begyndte at løbe intervaller på tid, fremfor distance.

Jeg begyndte at træne mindre specifikt, og have et langt sigte med træningen. Eksempelvis havde jeg 5 måneders vintertræning, hvor jeg ikke havde en eneste formtop, selvom jeg løb flere løb undervejs. Mit rationale var, at hvis jeg overordnet set var i god form, så skulle jeg nok præstere alligevel.

Mange tak for uddybningen :)

God weekend

Casper
Mål: 5km 17.59; 10km 35.59; mt sub 2.47
PR: 5km 18.13 (jun 13); 10.000m: 37.01 (okt 14); 10km: 37.13 (apr 2014); 15km 56.34 (feb '14) HM 1.19.08 (marts '14); M 2.47.02 (maj 2014)
Casper

Tilbage til Løbetræning