Alt om løb og løbetræning

Holde form ved lige uden løb

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Theis81 » ons 22 feb, 2017 11:49

Jeg skal løbe Berlin Halvmaraton 2. april, men har uheldigvis fået problemer med Iskias. Det betyder desværre at jeg skal holde en pause fra løbet nu, hvor det betyder mest.

Jeg kan godt regne ud at ambitionsniveauet skal sænkes, men håber I kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre for i det mindste at holde formen nogenlunde ved lige.

Jeg tænker umiddelbart en del spinning da det generer ikke min skade, men er der andre træningsformer der kunne bruges som substitut for løb?

Ift. spinning er jeg også i tvivl om hvor meget der er godt .Er det fx vigtigt at tage nogle dobbeltimer spining for at få "kilometer" i benene eller er det overflødig når det alligevel ikke er løb?
Theis81
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 16 jan, 2017 14:18

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Ejaas » ons 22 feb, 2017 13:22

Jeg har samme problem lige nu!

Dog er mit ikke så slemt, så du er nok nød til at mærke efter hvor meget der er muligt:

Jeg benytter 2 træningsformer som jeg synes ligger tættest på løb og har en god overførsel til løb:

- Crosstrainer
- gang på løbebånd (med maksimal stigning - i mit lokale center kan båndet sættes på 15%).
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.12:39 (juni 2016) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: lør 27 okt, 2012 09:25

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Rolf » ons 22 feb, 2017 14:04

Jeg bruger aquajogging og svømning/cykling.

Rolf
Tag det nu roligt.........
Rolf
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: tors 21 feb, 2013 09:14

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Theis81 » ons 22 feb, 2017 19:35

@Ejaas
Tak for tips, jeg vil prøve crosstraineren i morgen, jeg har lige været til spinning. Hvis det skal erstatte en langtur skal man vel op på 1,5 time eller måske mere for at kompensere for at det ikke er løb?

@Rolf
Aquajogging lyder som en god substitut, jeg tror lige jeg vil undersøge, hvad det helt præcis er :)
Theis81
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 16 jan, 2017 14:18

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Ejaas » ons 22 feb, 2017 22:55

Theis81 skrev:@Ejaas
Tak for tips, jeg vil prøve crosstraineren i morgen, jeg har lige været til spinning. Hvis det skal erstatte en langtur skal man vel op på 1,5 time eller måske mere for at kompensere for at det ikke er løb?


Jeg har klaret op til 1:45 time i streg på en crosstrainer. Havde et spændende radioprogram i ørene: Det hjalp lidt!
Men ja: Det er mentalt hårdt at træne lang tid indenfor!!
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.12:39 (juni 2016) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: lør 27 okt, 2012 09:25

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Defender » tors 23 feb, 2017 18:53

1. Konsulter en fysioterapeut med specifik løbeerfaring for at sikre dig, at det vitterlig ér iskiasproblemer, du har. Og følg naturligvis først og fremmest dennes anbefalinger.

2. Køb en siddepude som denne her. Jeg bruger den selv, og flere af mine løbere bruger den. Den udretter nærmest 'mirakler' for iskias-problemer. Køb evt. to, så du både har en til spisebordsstolen og til bilen. https://www.med24.dk/traningsudstyr/sid ... GQodjsYFww

3. GÅ mindst 30 min. hver dag, evt. med stigning som foreslået, hvis ingen smerter, men ellers bare ganske almindeligt. Gang er en stærkt undervurderet alternativ træningsform, som understøtter din tilbagevenden på den lange bane, bl.a. fordi det er en vægtbærende og balancestimuleret aktivitet.

4. Vælg en hvilken som helst konditionstræningsform, som motiverer dig, og som ikke gør ondt. For nogle er det aquajogging, for andre cykling, spinning, svømning, roning, crosstrainer eller, hvad man nu kan finde på. Min erfaring er, at det stort set er lige meget, hvad man vælger. Det vigtigste er som sagt, at det ikke gør ondt. Og jo flere timer, jo bedre, alt andet lige. I modsætning til løbetræning kan man oftest tåle andre discipliner, til man segner, uden den store skadesrisiko ;-)

5. Ingen alternativ træning kompenserer for løbetræning. Lige meget, hvad du laver, vil din løbeform formodentlig falde, med mindre du i forvejen løb meget lidt. Men jo mere, du følger ovennævnte råd, jo mindre vil du miste.
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender
 
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 08 mar, 2012 10:29
Geografisk sted: Viborg

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Theis81 » søn 26 feb, 2017 11:22

Jeg har nu prøvet mig med crosstraineren et par gange og det fungerer ganske fint. Ligesom løb på løbebånd keder jeg mig lidt mere, men fik presset mig op på en time i går kombineret med 1,5 times gåtur i solen :) Tak for at anbefale den, det er langt mere praktisk end at skulle rette ind efter, hvornår der er et spinninghold.

Nu må jeg bare vente og se hvornår jeg kan komme igang igen. Jeg håber at få en god uge med løb inden jeg skal til Berlin.
Theis81
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 16 jan, 2017 14:18

Re: Holde form ved lige uden løb

Indlægaf Ejaas » søn 26 feb, 2017 22:33

Defender skrev:1. Konsulter en fysioterapeut med specifik løbeerfaring for at sikre dig, at det vitterlig ér iskiasproblemer, du har. Og følg naturligvis først og fremmest dennes anbefalinger.



Jeg kan kun pointere at Defender har så evigt ret her. Efter jeg har kæmpet en del med iskiasproblemer i venstre side i december fik jeg for nyligt lignende symptomer i højre side.

Aflastede med lidt alternativ træning i nogle dage istedet for løb (+ masser af udstræk og massage med bold) og endte efter en rolig tur på krykker!!!

Det viste sig at være et overbelastet led i bækkenet istedet (SI-led) og ABSOLUT ikke noget man bare kan aflaste lidt med udstræk og massage!

Nu står den på et længere genoptræningsforløb! Havde jeg vidst at det var et overbelastet led, havde jeg sgu ikke løbet en tur torsdag eftermiddag (undervejs oplevede jeg i øvrigt kun en lettere spændt følelse over højre balle - de uudholdelige smerter når jeg lagde det mindste vægt på højre ben kom først bagefter).
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.12:39 (juni 2016) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: lør 27 okt, 2012 09:25


Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS