Alt om løb og løbetræning

Begynder - skal løbe langt

Stil dine begynderspørgsmål her

Begynder - skal løbe langt

Indlægaf Kalles » man 27 feb, 2017 16:50

Hej,

Jeg er ny på dette forum, men også inden for løberlivet.
Jeg begyndte for ca 4 md siden, at løbe regelmæssigt (2-3 gange om ugen). Og jeg løber nu 5-6 km pr gang i pulszone 2 med tider på lidt over 7 min/km. Før dette, havde jeg ikke rørt mig regelsmæssigt i 25 år...

Jeg, og en kammerat, har for at sætte os et mål, registreret os til "C2C - 50 km bike and run" til sommer. Det vil sige vi skal skiftevis løbe og cykle os gennem de 50 km.
Mit spørgsmål er så:
- hvordan træner jeg optimalt til dette? Skal jeg fortsætte med de 5-6km pr gang eller skrue op for distancen eller tempo?
- Hvordan er det bedst at opdele distancerne imellem os? skal vi skifte hver 2 km eller 5 km eller...?

Håber I har tid og lyst til at hjælpe mig på vej.
Kalles

Re: Begynder - skal løbe langt

Indlægaf anderss74 » man 27 feb, 2017 21:32

Hej Kalles.

I først omgang tænker jeg dum ide, men nuvel. I anden omgang her er så mine tænker om et groft træningsforløb.

Jeg ville i første omgang ikke skrue op for tempoet. Istedet ville jeg langsom skrue op for distancen.

Løb selv C2C for 2 år siden. Husk at der på Bike/run, der skal i ca. 5 km. ind på strækningen før i kommer til cyklen. Så ialt kommer du til at gå/løbe ca. 30 km.

Jeg ville skrue langsomt op for den samlede distance, ved at lægge 1-2 km. på ekstra hver uge i 3 uge i træk og så den fjerde uge reducere mængden, så kroppen lige får lidt til til at komme sig.

I første 4 ugers periode, vil du så nå igennem at dine 3 turer alle bliver 1-2 km. længere. I anden 4 ugers periode, ville jeg lægge de fleste af km. på et af dine træningspas, således at dette bliver en ca. 12 km. langt. I den 3 hver uges periode, ville jeg forlænge alle de to korte træningspas, med hver 2 km, og den lange også med 3 km. Altså den første uge, en af de korte 2 km. længere, anden uge, så den andet træningspas 2 km. længere og den tredje uge, så endeligt forlænge den lange tur.

For alt i verden undgå at blive skadet, så gå langsomt frem. Hvis der er smerte, så stop og tag et par rolige dage.

Jeg ville overveje at lægge en ekstra træningsdag ind, hvor du så bare går 5 km.

Hvis du har lidt for mange kg. på sidebenene, så overvej at se lidt på kosten over de kommende mdr.

Når I så skal afsted, så overvej om I virkeligt skal løbe jer helt døde, eller om det er ok, at gå en del af turen. Altså at i løber de første 25 km. og derefter så går i resten af turen, således at I ikke overbelaster jer selv totalt.

Jeg løb hele turen selv, så du må høre nogle andre om hvad der er mest hensigtsmæssigt med afstanden mellem skifte mellem cykel og løb.

Hvis man vil "snyde" lidt, så er der jo den mulighed at den der har cyklen, cykler frem til næste depot, stiller cyklen der og så begynder at løb/gå. Når du så kommer frem til depotet, ja så tager du cyklen, og cykler frem til din makker. Der var et utal af variationer af dette på turen efterhånden som vi kom frem på natten og folk blev lidt trætte.

Men husk gør det for oplevelsen, der er massere af tid. Nyd turen og depoterne, så kan I tage den sammen som løb hele vejen næste år :)

Anders.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Indlægaf Nørager » tirs 28 feb, 2017 08:48

Hej Kalles.
Jeg er ret enig i det som Kalles skriver.

Jeg løb det selv i 2013, og det er en fed tur! Det var min første tur over marathon distancen (Faktisk første tur over 30 km ), så jeg var nok lige så dumdristig som dig... Men det gik, og det er nu min bedste løbeoplevelse, selvom benene ikke var glade for mig de sidste 10 km.

Da jeg ikke har prøvet bike & run har jeg ikke nogle erfaringer at trække på, men jeg gjorde mig da nogle tanker undervejs omkring de skide cyklister :lol: (Ikke træningsrelateret, men det praktiske)

Som Anders skriver foregår de første 5 km på stranden i løb for jer begge, så i skal beslutte hvem af Jer der skal lægge ud med 10 km :o)

Dernæst synes jeg i skal beslutte Jer for hvilket tempo i skal løbe det i... Det kan meget nemt komme til at gå for hurtigt!!! Det giver bagslag ud på de sene nattetimer skal jeg hilse at sige! Løb i snakketempo.... Det er bedre at gennemføre med overskud, end at oplevelsen bliver træls!

Varier i distancen... Start med 5 km pr. skift, og så kan i sætte det lidt ned når benene bliver tunge... Og det er bestemt smart at gøre det her med at ham på cyklen cykler lidt i forvejen til sidst, stiller cyklen, og løber videre.

Husk lys! Det er meget mørkt derude! Så masser af lys på cyklen, og også gerne på Jer så i kan ses når i løber.

Til sidst... Glæd Jer! Det bliver fedt!!!
PR: 5k:22.38 10k:48.28 ½M:1.51.24 M:4.30.55 50k:5.36.48
Brugeravatar
Nørager

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Defender » tirs 28 feb, 2017 09:23

Undskyld, men jeg har et nysgerrigt spørgsmål til jer, der beskriver det 'smarte' i at cykle i forvejen og begynde at gå/løbe tidligere, hvorefter man senere indhentes af den, der - også gående/løbende - når frem til cyklen og herefter indhenter/overhaler sin makker: Vil I ikke lige uddybe, hvori det smarte skulle ligge?

Som jeg ser det, ændrer modellen ikke på den samlede fordeling af cykling og gang/løb, men det øger energiforbruget, idet der skal cykles en del hurtigere i gang/løbepauserne. Sluttiden bliver hurtigere. Men det bliver vel ikke nemmere? Tværtimod, vil jeg mene...

Det nævnes, at det er en model, mange tager i anvendelse, når trætheden melder sig? Det kan jeg ikke få til at give mening :-)
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Nørager » tirs 28 feb, 2017 09:44

Defender skrev:Undskyld, men jeg har et nysgerrigt spørgsmål til jer, der beskriver det 'smarte' i at cykle i forvejen og begynde at gå/løbe tidligere, hvorefter man senere indhentes af den, der - også gående/løbende - når frem til cyklen og herefter indhenter/overhaler sin makker: Vil I ikke lige uddybe, hvori det smarte skulle ligge?

Som jeg ser det, ændrer modellen ikke på den samlede fordeling af cykling og gang/løb, men det øger energiforbruget, idet der skal cykles en del hurtigere i gang/løbepauserne. Sluttiden bliver hurtigere. Men det bliver vel ikke nemmere? Tværtimod, vil jeg mene...

Det nævnes, at det er en model, mange tager i anvendelse, når trætheden melder sig? Det kan jeg ikke få til at give mening :-)

Tjoo... Vi må til at starte med antage at det er mindre energikrævende at cykle end at løbe. Og at det går går hurtigere, uden ret meget mere forbrug af energi.

Cyklisten cykler 400 meter før depotet, i forvejen og efterlader cyklen. Dermed kommer stafetten samlet set hurtigere frem på de 400 meter.
Jeg kan ikke se det svære :o)
Brugeravatar
Nørager

Indlægaf Defender » tirs 28 feb, 2017 11:15

Nørager :-)

Som jeg også selv har skrevet, er jeg enig i, at man når hurtigere fra start til mål (y)

Kan godt se, du skriver, du selv har været med, men jeg synes, det forsømmes at blive bragt i erindring, at ved netop dette løb handler det ikke om at komme først. Det er jo et socialt løb, og når man for tidligt til mål, skal man blot stå og vente så meget længere på det, det handler om der, nemlig at se solen stå op ;-)

Der blev længere oppe talt om, at den 'smarte' model er en, der tages i anvendelse, når folk bli'r trætte. Det må så enten være fordi, man gerne vil stå og vente i længere tid på solopgangen, eller fordi trætheden gør, at man tænker uklart. For det må være ubestridt, at modellen kræver mere energi, end hvis man blot skifter samtidig, også uanset at cykling er en mindre energikrævende disciplin end løb :-)
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Nørager » tirs 28 feb, 2017 11:33

Defender skrev:Nørager :-)

Som jeg også selv har skrevet, er jeg enig i, at man når hurtigere fra start til mål (y)

Kan godt se, du skriver, du selv har været med, men jeg synes, det forsømmes at blive bragt i erindring, at ved netop dette løb handler det ikke om at komme først. Det er jo et socialt løb, og når man for tidligt til mål, skal man blot stå og vente så meget længere på det, det handler om der, nemlig at se solen stå op ;-)

Der blev længere oppe talt om, at den 'smarte' model er en, der tages i anvendelse, når folk bli'r trætte. Det må så enten være fordi, man gerne vil stå og vente i længere tid på solopgangen, eller fordi trætheden gør, at man tænker uklart. For det må være ubestridt, at modellen kræver mere energi, end hvis man blot skifter samtidig, også uanset at cykling er en mindre energikrævende disciplin end løb :-)

Jeg tænker det bruges til at den løbende evt. kan gå de sidste 400 meter af hvert "stint" uden at det går ud over det planlagte pace.
Brugeravatar
Nørager

Indlægaf Froberg » tirs 28 feb, 2017 12:25

Jeg har taget C2C Bike 'n Run 3 gange, så jeg vil godt komme med lidt input :)
Jeg har gjort det med min kone, min dreng og min svigerfar, så alle 3 generationer har været med igennem.

Lad være med at spekulere så meget i optimering med at køre i forvejen og lægge cykel, I kan ikke vinde noget, så tag det istedet som en fælles oplevelse, hvor I følges ad.
Nyd sommernatten, fortæl røverhistorier og æd jer igennem de bugnende depoter.

Vi fordelte det med ture på 8-9 kilometer, men det må I se hvad formen siger til den tid. Tag en rygsæk med og fyld den med tøre løbe t-shirt - det er guld værd at få en tør trøje på en gang imellem.
Vi havde en dunjakke med, som den på cyklen kunne tage på (handsker kan også være en god ide) - det bliver faktisk ret køligt at sidde på cyklen som natten skrider frem.

Vi havde et par fede ture, men når det er sagt, så er det lidt en skam at C2C er druknet i sin egen succes, det er efter min mening blevet alt for stort - og når man har været igang hele natten gider man ærligt talt ikke stå i kø i en ½ time for at komme ind i morgenmadsteltet.
Froberg

Indlægaf TWN » tirs 28 feb, 2017 13:59

Hvis vi siger at man bliver sammen på hele turen (hvilket med garanti er mest hyggeligt) og bevæger sig med 10 km./t, gennemfører man 50 km. på 5 timer.

Bruger man i stedet metoden med at cykle i forvejen og sætte cyklen, kan man nedsætte løbehastigheden til f.eks. 9 km./t og stadig komme i mål på 5 timer (selvfølgelig afhængig af hvor hurtigt man cykler). Jeg vil tro at det er mindre hårdt på denne måde. Man løber jo den samme distance, men langsommere. Og når man sidder på cyklen, tilbagelægger man sine cykeletaper på kortere tid og i (lidt) højere tempo. Mon ikke det kan forhindre at man bliver gennemkold på cyklen.

Jeg har ikke prøvet det nævnte løb, men jeg har prøvet at løbe etaper, hvor der var op til 1 times pause imellem. Det synes jeg ikke fungerer så godt, da det bliver en udfordring at holde sig varm i pauserne og derfor bliver hårdt at skulle starte op på en ny etape.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Indlægaf zerrid » tirs 28 feb, 2017 14:19

Jeg har kun løbet C2C en gang, og det var ultra ruten på 65-68 kilometer.
Lige meget hvor langt eller kort i løber, er man aller mest træt til sidst i løbet.

Jeg tænker at den bedste måde at træne frem mod løbet, er at få gået/løbet nogle rolige ture. Der er ikke noget cutoff tid på C2C, men min erfaring siger mig at når man tager den lange tur/har været ude længe, er depoterne rimeligt rippede.

(Jeg har dog snakket med arrangørene, og de er opmærksomme på at få aftalt med depoterne hvornår de piller dem ned osv. Det var en dårlig oplevelse på ultra ruten at komme til tomme depoter)

Da det ikke er en konkurrence ville mit råd være at man bliver sammen. Man aflaster løbe benene på cykel, også selvom man cykler langsomt, ved siden af sin makker, der nok har mere brug for opbakningen sidst på aftenen hvor man er træt, en når det er nemt de første kilometer.
Mand.
43 år
85 kg
185 cm

10 km: 43:04 (5.Juni 2013 )
HMT 1.33.36 (Tårs løbet 2015-Chip)
Maraton 2016: 3:30:17 (Hamborg)
60 km - 5:56:49
12 timer - 109 km 502 m (24 timer ved havet. Sæby 2015 chip/DIF)
https://www.facebook.com/taarsultrarun/
zerrid

Næste

Tilbage til Begyndere