Alt om løb og løbetræning

Trappetræning

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Trappetræning

Indlægaf Nørager » fre 03 mar, 2017 13:52

Hej Alle sammen.
Jeg er så heldig at jeg, der hvor jeg bor, har trapper lige i nærheden... Faktisk kun 200 meter fra huset.
Der er 163 trin, fordelt på ca. 16 x 10 trin med korte plateauer imellem.

Jeg plejer at bruge dem sådan at jeg altid slutter mine ture ved at løbe op ad dem, i samme kadence som når jeg løber normalt. Altså ingen spurt, dobbelttrin osv. osv.
Det kan SAGTENS mærkes i benene, og min puls ryger en del i vejret, og benene syrer til, så en form for effekt har det.

Og nu til spørgsmålene:
1. Tror i overhovedet det har en mærkbar effekt, at jeg afslutter mine ture med trapperne? Som sagt kan jeg godt mærke at benene syrer til og at pulsen kommer op, men skal der decideret trappetræning til før det giver noget? (Med trappetræning mener jeg fokuseret op/ned op/ned flere gange)

2. Jeg kan løbe en rute på ca. 1,5 km, hvor jeg slutter af med trapperne. Altså en runde som starter med 1 km fladt terræn og 500 meter ned af bakke, og så sluttes der af med trapperne.
Jeg tænker at lave en ugentlig træning hvor jeg tager den runde minimum 3 gange. Jeg vil så bygge op efterhånden som formen og benene vænner sig til det. Det vil sige at efter trapperne er der ca. 7 minutters almindeligt løb, og så trapper igen osv. osv. På den måde kan jeg både få kilometer i benene, og trappetræningen
Er denne form noget der ville give noget mærkbart resultat på udholdenhed eller fart?

Trappen er i øvrigt her :o)
https://www.youtube.com/watch?v=3EFIUxIeqx4
PR: 5k:22.38 10k:48.28 ½M:1.51.24 M:4.30.55 50k:5.36.48
Brugeravatar
Nørager
 
Indlæg: 298
Tilmeldt: tirs 03 apr, 2012 11:57
Geografisk sted: Kolding

Re: Trappetræning

Indlægaf pbj » fre 03 mar, 2017 16:19

Hej Nørager,

Under grundtræningen i vinters havde jeg en et ugentligt pas hvor jeg legede lidt med trappetræning. Distancen med trapper er kun godt 40-50 meter og nedløbet ca 300 meter. Jeg løb trapperne hårdt og nedløbet roligt. Som regel løb jeg 5 reps.

Om det er trappetræningen der gør det eller ej skal jeg være usagt, men føler det har gjort mig stærkere. Samtidig har jeg nemmere ved at holde pace på intervaller og tempoturene.
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:25:54 (2016) - Marathon 2:57:59 (2017)
Brugeravatar
pbj
 
Indlæg: 294
Tilmeldt: tirs 10 feb, 2015 23:41
Geografisk sted: Roskilde

Re: Trappetræning

Indlægaf Defender » man 06 mar, 2017 10:05

Dine trapper har ret lange trin, ligesom der hele tiden er helt flade mellemstykker. Jeg vil derfor ikke betegne det som klassisk trappeløb, men mere sammenligne det med løb op ad en god lang bakke, dog med den forskel, at du ikke har skrånende underlag på dine afsæt. Det har både sine fordele og 'ulemper' i.f.t. klassisk bakkeløb, afhængig af hvad man fokuserer på.

Vil træning her styrke din fart og udholdenhed? Ja, i en vis udstrækning, men forvent ikke mirakler. Bakketræning bør først og fremmest ses som et godt bidrag til det samlede styrkefundament, der danner grundlag for, at al den anden træning, du laver, får den bedste effekt.

Man kan ikke kompensere for mængde og klassisk tempotræning v.h.a. bakketræning. Men man kan understøtte det.

PS: Pas på med ikke at overdosere. Det er en klassisk fejl, mange begår, når de pludselig 'forelsker' sig i bakketræning. Enten bli'r man skadet, eller også kører man sur i det, inden man egentlig har fået lavet det længe nok til at opnå effekt. Jeg vil anbefale én gang i ugen. Og NB: Det behøver ikke være intensivt.
Søren Rasmussen - LØBECOACH:SR - https://www.facebook.com/loebecoach.sr
PR: 3.000=8.26 >> 5.000=14.43 >> 10.000=29.48 >> 15k=45.50 >> ½M=1:06.25 >> M=2:18.32
Defender
 
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 08 mar, 2012 10:29
Geografisk sted: Viborg

Re: Trappetræning

Indlægaf kasperspige » ons 08 mar, 2017 11:14

Trappetræningen vil have en positiv effekt hvis den udføres hårdt og eksplosivt. Hvis du ønsker konstant fremgang i muskelvækst og udholdenhed kan jeg anbefale en vægtforøgelse over tid, så belastningen stiger. Det kan f.eks. være i form af en tung taske på ryggen, vægtbånd på ben/arme eller en vægtvest :D
Spar penge på sportsudstyr, træningstøj og kosttilskud med rabatkoder for Bodystore, Bodyman, Athleteshop og JD Sports
kasperspige
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 19 jul, 2012 22:54

Re: Trappetræning

Indlægaf Nørager » ons 08 mar, 2017 12:25

@kasperspige.

Det her er et løbeforum og ikke fitness/bodybuilding/whatever.

Og jo jeg har luret at du egentlig kun er aktiv herinde i håb om nogle click på dine links. (Som i øvrigt intet har med løb at gøre)
PR: 5k:22.38 10k:48.28 ½M:1.51.24 M:4.30.55 50k:5.36.48
Brugeravatar
Nørager
 
Indlæg: 298
Tilmeldt: tirs 03 apr, 2012 11:57
Geografisk sted: Kolding

Re: Trappetræning

Indlægaf pbj » ons 08 mar, 2017 12:30

Nørager skrev:@kasperspige.

Det her er et løbeforum og ikke fitness/bodybuilding/whatever.

Og jo jeg har luret at du egentlig kun er aktiv herinde i håb om nogle click på dine links. (Som i øvrigt intet har med løb at gøre)


Præcis!
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:25:54 (2016) - Marathon 2:57:59 (2017)
Brugeravatar
pbj
 
Indlæg: 294
Tilmeldt: tirs 10 feb, 2015 23:41
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS