Alt om løb og løbetræning

To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon

To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf Rasmus96 » tors 23 mar, 2017 16:00

Hej!

Det første spørgsmål er om energi depoterne der er rundt langs ruten er nok energi til at komme hele vejen rundt ud at ramme muren. Som det fremgår af hjemmesiden vil de have high5 energi drik hver 4. km godt og vel. Jeg bruger selv samme blanding under lang ture, hvilket føles okay, jeg kan bare læse rundt omkring at folk vil løbe med bælte og gels.

Det andet spørgsmål er om der er nogen der kan anbefale en t-shirt til at løbe i. Jeg løber i øjeblikket i fodbold/håndbold tøj hvilket ikke er det letteste og bliver relativt hurtigt gennemblødt af sved, hvis det er varmt udenfor. Altså en t-shirt som vil være ideel hvis der er + 20 grader på selve løbsdagen.
Målet er sub 3 timer og vil gerne høre anbefalinger og erfaringer fra andre.

Mvh. Rasmus
Rasmus96
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tors 23 feb, 2017 16:34

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf pbj » tors 23 mar, 2017 16:58

Forplejningen er fin undervejs. Dog vil jeg supplere op med gels/chews i moderat omfang hvis jeg var dig. Dette skal dog testes af først på nogen af dine langture, da især gels kan være noget hårde ved maven. På den led bliver du vænnet til dem og får en ide om hvor ofte du får brug for energi undervejs. Vejret spiller også ind her.

Køb en singlet og et par splitshorts - altså rigtig løbetøj. Hvis målet er sub 3 skal du nok få varmen undervejs.
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:24:04 (2017) - Marathon 2:57:59 (2017)
Brugeravatar
pbj
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: tirs 10 feb, 2015 23:41
Geografisk sted: Roskilde

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf Rasmus96 » tors 23 mar, 2017 17:15

pbj skrev:Forplejningen er fin undervejs. Dog vil jeg supplere op med gels/chews i moderat omfang hvis jeg var dig. Dette skal dog testes af først på nogen af dine langture, da især gels kan være noget hårde ved maven. På den led bliver du vænnet til dem og får en ide om hvor ofte du får brug for energi undervejs. Vejret spiller også ind her.

Køb en singlet og et par splitshorts - altså rigtig løbetøj. Hvis målet er sub 3 skal du nok få varmen undervejs.


Stærkt, vil skaffe mig tøjet med det samme. Har længe løbet med gels, så det er testet. Intervallet for dem plejer at være hver 25-30 min. Hvad vil du foreslå til CPH, når det blot at supplement? Vil hver 10. km hver og en gel inden start være fornuftigt?
Rasmus96
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tors 23 feb, 2017 16:34

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf pbj » tors 23 mar, 2017 17:28

Svinger meget fra person til person. Vægt og igen vejret spiller blandt andet ind.

Jeg selv indtager moderat og ikke fra start. Sørger for at have carboloaded dagene op til istedet. Til HCA i efteråret f.eks. indtog jeg 4 chews og 2 gels fordelt ud på 3 timer og 2 minutter.
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:24:04 (2017) - Marathon 2:57:59 (2017)
Brugeravatar
pbj
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: tirs 10 feb, 2015 23:41
Geografisk sted: Roskilde

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf TWN » tors 23 mar, 2017 18:51

Hvis man nu antager at du for hver 4 km. får 1,25 dl. energidrik indenbords pr. krus, som indeholder 8 g kulhydrat, vil du under et 3-timers marathon pr. time få 0,42 l væske inkl. 27 g kulhydrat.

Det er sikkert fint for mange, men jeg synes det er i underkanten, så jeg ville nok tage to krus væske ved mange depoter: ved nogle depoter to krus energidrik, og ved andre et krus vand og et krus energidrik.

Så ja, man kan sagtens få en fornuftig mængde energi fra væskedepoternes energidrik.

Hvis det er dit første marathon vil jeg tilråde at være konservativ med energiindtaget og satse på under 40 g pr. time for ikke at risikere problemer med maven.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: fre 04 nov, 2011 17:31
Geografisk sted: København

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf Rasmus96 » fre 24 mar, 2017 13:14

TWN skrev:Hvis man nu antager at du for hver 4 km. får 1,25 dl. energidrik indenbords pr. krus, som indeholder 8 g kulhydrat, vil du under et 3-timers marathon pr. time få 0,42 l væske inkl. 27 g kulhydrat.

Det er sikkert fint for mange, men jeg synes det er i underkanten, så jeg ville nok tage to krus væske ved mange depoter: ved nogle depoter to krus energidrik, og ved andre et krus vand og et krus energidrik.

Så ja, man kan sagtens få en fornuftig mængde energi fra væskedepoternes energidrik.

Hvis det er dit første marathon vil jeg tilråde at være konservativ med energiindtaget og satse på under 40 g pr. time for ikke at risikere problemer med maven.


Vil du så mene jeg skal springe gels over og i stedet tage ekstra energidrik? Alt efter vind og vejr selvfølgelig.
Rasmus96
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tors 23 feb, 2017 16:34

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf nørden » fre 24 mar, 2017 14:04

Hvis man nu antager at du for hver 4 km. får 1,25 dl. energidrik indenbords pr. krus, som indeholder 8 g kulhydrat, vil du under et 3-timers marathon pr. time få 0,42 l væske inkl. 27 g kulhydrat.


Det regnestykke hænger altså ikke sammen. med 1,25 dl hver 4. km bliver det 10x1,25 dl = 1,25 liter - og det er uafhængig af hvor hurtig man løber ;)

Om det så er nok, er måske individuelt, men det er mere end hvad jeg indtager under et løb

/Jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf TWN » fre 24 mar, 2017 14:56

nørden skrev:
Hvis man nu antager at du for hver 4 km. får 1,25 dl. energidrik indenbords pr. krus, som indeholder 8 g kulhydrat, vil du under et 3-timers marathon pr. time få 0,42 l væske inkl. 27 g kulhydrat.


Det regnestykke hænger altså ikke sammen. med 1,25 dl hver 4. km bliver det 10x1,25 dl = 1,25 liter - og det er uafhængig af hvor hurtig man løber ;)

Om det så er nok, er måske individuelt, men det er mere end hvad jeg indtager under et løb

/Jesper


Det hænger fint sammen, da 1,25 l på tre timer er 0,42 l pr. time. Bemærk at jeg udregner mængden pr. time. Spørgeren agter at løbe sub3.

Hvis man drikker mens man er i løb, spilder man sikkert noget, men nogle er ret gode til det. Man kan selvfølgelig også gå mens der drikkes, hvorved man kan undgå at spilde. Der er sikkert noget mere end 1,25 dl. i et krus, men hvor meget man spilder er individuelt, og kun det der havner i maven gavner :-)

Her anbefales 4-700 ml væske pr. time: https://www.rekordjagt.dk/vaeskeindtag-marathon/
- og det er vist meget mainstream.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: fre 04 nov, 2011 17:31
Geografisk sted: København

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf TWN » fre 24 mar, 2017 15:09

Rasmus96 skrev:Vil du så mene jeg skal springe gels over og i stedet tage ekstra energidrik? Alt efter vind og vejr selvfølgelig.


Det er forskelligt hvad folk foretrækker. Men det er vigtigt at teste strategien på forhånd.

Gels eller energidrik - så længe maven kan tåle det tror jeg det er hip som hap. Det vigtige er mængden af væske og mængden af kulhydrat. Især at der ikke er for meget kulhydrat i forhold til væske. Anbefalingerne plejer at lyde på en 6-7% opløsning - og tyndere hvis det er varmt. Det gælder uanset om det er gels eller energidrik. Så hvis du får 7 g. kulhydrat fra gels, skal du have 93 ml. vand.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: fre 04 nov, 2011 17:31
Geografisk sted: København

Re: To spørgsmål vedrørende CPH marathon

Indlægaf nørden » fre 24 mar, 2017 19:59

@TWN
Sorry, så ikke lige hvor du havde placeret "pr. Time" i sætningen
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Næste

Tilbage til Marathon & halvmaraton

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster

cron
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS