Alt om løb og løbetræning

Hvor skal jeg starte?

Stil dine begynderspørgsmål her

Hvor skal jeg starte?

Indlægaf Liam » lør 01 apr, 2017 09:48

Hejsa.

Jeg er en 33 årig gut. Jeg har altid dyrket sport, svømning, fodbold, amerikansk fodbold osv. Dvs. at jeg altid har været aktiv. Men så pludseligt blev jeg far, og her begyndte det at gå ned af bakken. Jeg stoppede med alt sport og begyndte at tage lidt på. Nu har jeg så besluttet mig at jeg gerne vil ud og løbe, for min egen og min familiens skyld.

Desværre har jeg altid haft det sådan at jeg hadder at løbe langt. Sprint ja, men at løbe langt nej. Er der nogen der har nogle gode ideer hvad man skal gøre for at komme ud over det? For jeg vil meget gerne opleve det samme som mange andre løbere, en frihed, en klarhed osv.

Håber det gav nogenlunde mening.
Tak på forhånd.
//Liam
Liam

Re: Hvor skal jeg starte?

Indlægaf Rasmus96 » lør 01 apr, 2017 17:52

Da jeg begyndte at løbe startede jeg med 3.5km hver anden dag. Efter en uge eller to begyndte jeg at løbe 5km hver anden dag. Hvilket jeg så gjorde i nogle måneder hvor efter jeg begyndte at løbe lidt længere igen, mellem 7 og 10 km, men stadig med de fleste ture på 5 km. Motivationen lå i at jeg trænede op til et motionsløb hvilket måske er der hvor du skal starte, altså finde et løb om 3 måneders tid som du vil træne til. Hver andet træningspas kunne du jo være med nogle intervaller, mens de andre træningspas blot er roligt løb hvor du kan føre en samtale imens. Den første måned kan du dog nøjedes med træne i et roligt tempo, alt efter skade/sports historik.
En af de vigtigste ting må så være at få et par sko der passer så du ikke bliver skadet, find den nærmeste sportsforretning hvor de tester de forskellige sko på dig.

Mvh. Rasmus.
Rasmus96

Indlægaf Armands bror » lør 01 apr, 2017 18:46

Kære Liam

Startede selv med at løbe for 11 år siden efter nogle år på sofaen. For mig var det vigtigste dengang og i dag at sætte nogle mål - at løbe x km, at løbe et halvmarathon o.l. Ift programmet er 3 gange om ugen med lidt vekslende tempo og distance perfekt til at komme igang. Du kunne overveje en løbeklub, så nogle af turene ikke er alene

Armands bror
Armands bror

Indlægaf Holz » søn 02 apr, 2017 18:06

Hej Liam.

Jeg var i præcis samme situation, da vi fik børn befandt jeg mig i det samme limbo :) Jeg fandt et løb, Aarhus Halvmaraton, som jeg tilmeldte mig til, dernæst et løbeprogram som hjalp mig igang.

Men det vigtigste af alt var nok at jeg fik opbakning hjemmefra, min kæreste både pressede mig og bakkede 100% op om det. Selvom 3.5-5K ikke kræver meget tid, så tror jeg stadig det er vigtigt at man har opbakningen der hjemme.

God fornøjelse.
Holz
Holz

Indlægaf Nørager » man 03 apr, 2017 08:19

Hej Liam.
Jeg gjorde det samme som de andre skriver - Satte mig et mål.

Jeg er dog lidt mærkeligt sat sammen når det gælder mål, så jeg satte mig et der ikke sådan bare lige var at nå.. For hvad så når det var nået?
Jeg besluttede mig for at jeg på et tidspunkt ville løbe ultra løb. (Coast2Coast 50 km)

Det gjorde at jeg kunne finde motivationen. Men ja, da jeg så havde gennemført det, faldt motivationen igen. Så nu skal jeg have sat mig et nyt mål :lol:
PR: 5k:22.38 10k:48.28 ½M:1.51.24 M:4.30.55 50k:5.36.48
Brugeravatar
Nørager

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf jacobask » man 03 apr, 2017 08:41

Sjovt, jeg har faktisk (genfundet) glæden ved løbet ved netop ikke at have nogle hårde mål!

Jeg startede op igen for snart 1½ år siden (okt. 2015), hvor målet hele det første år bare var at komme af sted mindst 2 gange om ugen og jeg måtte ikke bruge tider/hastighed undervejs (havde kun ur med for at kunne nørde lidt tal når jeg kom hjem) og gik udenom alt hvad der hed skemalagte ture (trænings planer)

Tidligere har jeg stillet forskellige mål op, og aktivt brugt diverse trænings-planer. Det er stort set altid resulteret i at jeg er kørt sur i det. Der kommer altid et tidspunkt (hvis man har familie der også skal passes) hvor man kommer bagud med planerne, og så er det (for mig) endnu et pres der ligger i en travl hverdag.

Der gik ca 3/4 år med denne type træning, som gjorde at jeg kom ind i nogle gode rutiner uden for meget pres. Derefter begyndte jeg at sætte nogle mål op, som langt bedre kunne opfyldes uden at presse hverdagen for hårdt. Dog er jeg stadigt der, hvor jeg holder mig fra deciderede trænings planer og primært fokuserer på at få lagt nogle kilometer. De fleste dage bliver løbet som humøret er til (med tanke på at ligge ca 80% i roligt tempo og 20% fart) og dette har i den grad medvirket til at jeg har fået en ro i løbet - og faktisk også har fået et OK tempo på.

Her i efteråret (efter ca. 1 år uden andre mål end at få løbet) har jeg tilmeldt mig et halvmaraton til foråret, hvor jeg tog et testløb og satte en måltid efter det. Nu har jeg de sidste 4-5 måneder tænkt lidt mere over hvordan jeg skal løbe (på træningsture), men det er stadigt ikke mere fast end at jeg kan tage en langsom tur hvis det er det jeg har lyst til, eller en hurtig intervaltur eller tempotur hvis det er det hovedet (og benene) vil - her bruger jeg dog noget mere aktivt mit ur for at holde pulsen nede på de langsomme ture og farten oppe på de hurtige.

Mit take-home-message: For mig fungerede det rigtigt godt IKKE at ligge et fast program, som var endnu en opgave der skulle løses, men at tage løbet som en mulighed for at få luft til hovedet!

God tur!
Jacob
jacobask

Indlægaf Chrv » man 03 apr, 2017 09:36

Hej Liam

Det kan være svært at komme igang igen men du lyder som om at du er godt på vej ... :)

Vi er alle forskellige. Det med at sætte en mål og følge meget specifikke planer kan både være en god hjælp og en nødvendighed (afhængigt af målet) men det har aldrig været det som motiverede mig og jeg klarer mig fint uden. Jeg har egentlig nydt løbet i sig selv for det frirum som det har givet mig i hverdagen.

En parameter du kan overveje er at finde en trænings makker eller en klub i nærheden. En af de ting som har fået mig ud af døren i perioder med mindre motivation har været det sociale fællesskab med andre og forpligtelsen i at nogen venter på en :)
Chrv

Indlægaf lasse-k » man 03 apr, 2017 15:05

Hej,

Har selv mindre børn og kender det med ikke at have tid. Løsningen har været at stå op kl. 0500 og klare træningen inden andre står op af sengen. Så har man alene tid og ro til træningen - og når resten af familien står op har man hele dagen sammen med dem.

Ja klokken 5 er tidligt de første par uger, men så er det hverdag;-) Det kan anbefales ...
lasse-k

Indlægaf MRN8840 » tors 06 apr, 2017 21:07

Jeg er i samme båd - jeg er netop idag startet på et Endomondo program der skal hjælpe mig igang - 'Fra sofa til 5 km.' hedder det :lol: :lol: :lol:

Tilbage i 2007 smadrede jeg et korsbånd i en fodboldkamp, og siden dengang er det kun gået ned ad bakke.. Men NU skal det være!

På arbejdet har jeg meldt mig på vores hold til DHL-stafetten (5 km) i Aarhus til august, så nu er der ingen vej udenom! Desuden har jeg fødselsdag idag, så det må være en perfekt dag at starte!!!

We can do it!!!!
MRN8840

Tilbage til Begyndere