Alt om løb og løbetræning

Høj hvilepuls efter ablation

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Høj hvilepuls efter ablation

Indlægaf thorharder » man 10 apr, 2017 08:30

Har noget herinde erfaringer fra behandling for atrieflimmer vha. ablation og deraf komplikationer som kraftigt forhøjet hvilepuls. Har for 3 ½ uge siden gennemgået en ablation (varmebehandling) og har nu en hvilepuls der er omkring +30 i forhold til tidl. Hører gerne fra andre der har samme oplevelse og hvad man kan forvente.
thorharder

Re: Høj hvilepuls efter ablation

Indlægaf Closse » tors 13 apr, 2017 08:07

Hej ThorHarder,

Jeg fik lavet en tilsvarende operation, blot med den forskel at der blev frosset.

Oplever præcist det samme, forhøjet puls, fra dag 1 og frem til nu her 8 dage efter operationen.
I går var min puls meget svingede (ustabil) hele dagen op og ned i puls selvom jeg sad stille. Ellers har jeg oplevet at pulsen er meget stabil, dog det højere.

Min hvilepuls er gået fra ca. 45 - til et sted imellem 60 - 80.

Har du oplevet det samme, og er der ellers nogen som har erfaringer med at pulsen begynder at falde nå løbet genoptages?

Hilsner
Closse

Indlægaf thorharder » tors 13 apr, 2017 08:46

Hej Closse

Nu er der gået præcis 1 mdr. siden indgrebet og der er overhovedet ingen ændring i på mine symptomer.

Min hvilepuls er nu ca. 75 og kan tydeligt mærke hjertets rytme specielt når jeg skal ligger ned for at sove er det svært at ignorere.

Har nu også prøvet at cykle igen. Desværre med samme resultat, zonen med let til moderat puls er helt væk og kan ikke sidde på cyklen uden at pulsen er min. 100-110 dvs. rulle uden belastning. Når jeg trykker lidt på med f.eks. 200 W så ryger pulsen hurtigt op på omkring 145-150 hvilket er 20-25 mere end før. Det er rigtigt skidt..

Det har pt. ikke været muligt at få nogen læge til at kaste sig ind i kampen og give nogle svar på hvad fremtidsudsigterne er, alle gemmer sig bag de 3 mdr. efter ablationen hvor der kan være 'rytmeforstyrrelser' som konstant høj puls åbenbart også er dækker af.

Jeg har fået at vide at disse symptoner åbenbart er sjælne (promiller) og det er derfor man heller ikke advarer om ifm. indgrebet. Der må stadig på en del rundt med samme oplevelse så ville være godt at høre fra nogle der har gennemgået ablation og deraf høj hvilepuls bagefter.

Jeg vil hvertfald holde tråden varm i den kommende tid...

Mvh thorharder
thorharder

Indlægaf Closse » fre 14 apr, 2017 09:43

Hej thorharder,

Har her til morgen løbet min første tur, 9 dage efter ablation.
Fik løbet 6 km i et roligt tempo på 5:35 m/km. Normalt roligt tempo lå på 5:00 m/km.

Pulsen startede normalt med at gå stille og roligt op og lå som følgende:
0 - 4 min. puls 80 - 150
4 - 11 min. Imellem 150 - 165, (med et enkelt peak på 173 i få sekunder).
11 - 33 min. imellem 140 - 152, (Med et enkelt peak på 162 igen i få sekunder)
Jeg oplevede at min puls faldt efter 11 min. til trods for at der var lidt bakker på ruten.

Kunne godt mærke at jeg blev hurtigere forpustet end jeg plejer, men havde heller ikke løbet i 11 dage.
Skylder måske lige at sige at min. tidligere maxpuls lå på 192. (ovenstående er lidt over det som jeg ellers var vant til rent pulsmæssigt og med et pace på 5:00 m/km.)

Har en idé om at min max puls måske også har ændret sig efter ablation, så ved ikke helt hvor jeg er henne, men det vil jeg finde ud af når jeg føler det passende. Lige nu skal jeg bare ha' nogle rolige løb og noget træning ind i kroppen igen, lære tikkeværket bedre at kende og derefter vil jeg begynde med intervaller og en max test.

Jeg har det som dig, lidt stramt med at min hvilepuls er stukket sådan af, men er stadig fortrøstningsfuld med at det over tid bliver bedre end de nuværende 60 - 80 klik.

Well ville bare lige dele min oplevelse og jeg har det som dig... det ville være fedt at høre fra andre og deres erfaringer 'over tid'.

Hilsner
Closse

Indlægaf AdamZack74 » lør 15 apr, 2017 03:08

Hej thorharder

Fik du frekvensregulerende medicin inden?

Indgrebet er ikke "bare" varmebehandling, men man "brænder" nogle områder i forkammerne, og der dannes nekrose/ inflammation pga dette. Alene dette øger pulsen. Hvis du har haft ondt i brystet/halsen dagen(e) efter indgrebet så har du nok haft en inflammations lignende tilstand.
AdamZack74

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf thorharder » lør 15 apr, 2017 10:39

Hej Allan

Nej har aldrig fået frekvens regulerende medicin, kun marevan for at holde min INR omkring 2.

Har siden indgrebet taget mavesyre regulerende pantoprazol for at imødegå eventuel mavesyre i spiserørret. og var øm i halsen/brystet dagene efter. Kan måske også være fra ultralydstjekket inden ablationen.

Der er her 4½ uge efter indgrebet overhovedet ingen ændring i min hvilepuls. Men håber stadig der mulighed for at pulsen lægger sig over tid, for et godt klar over det kommer til at tage tid.

Mvh Thor
thorharder

Indlægaf AdamZack74 » lør 15 apr, 2017 11:49

Hej Thor

Det kunne måske være rart med et EKG hvis du føler at der noget galt. Ved at hjertecenteret på Gentofte hosp. plejer sige at der kan forekomme atrieflimmeren/flagren anfald indenfor de første 3 måneder. Stressfaktorer som feks. infektion/temperaturstigning og hård fysisk aktivitet øger risikoen for anfald.

Har man tendens til atrieflimmer, er der også risiko for atrieflageren, som både kan være langsom eller hurtig, regelmæssig og uregelmæssig.

Hvor i landet er du blevet behandlet? Prøv. evt at skrive til operatøren.
AdamZack74

Indlægaf thorharder » lør 15 apr, 2017 11:59

Hej Allan

Tak for dit svar ..

Blev behandlet på Skejby Sygehus.

Har skam fået lavet EKG og har helt 'normal' sinus rytme det er bare min hvilepuls og kraftige systoler (hjertebanken) der gør det meget svært at f. eks. sove da jeg tydeligt kan mærke puls hjerteslag efter indgrebet.

Har overhovet ikke bemærket at der skulle have været hverken flimren ell. flagren efter ablation. Vil lige nævne at jeg til enhver tid gerne havde byttet min flimren for nu nuværende situation.

Har ikke for nuværende været i stand til at finde en læge der kan forklare min om hvorledes mine fremtidsudsigter ser ud. Blot mød med '3 mdr. med eventuelle rytmeforstyrrelser' hvilket jeg jo ikke synes at en fuldstændig konstant puls +30 er.

Mvh Thor
thorharder

Indlægaf AdamZack74 » lør 15 apr, 2017 12:19

Hej Thor

Hvis du føler at du havde det bedre dengang, så skal du da ikke vente 3 måneder. Selv om du havde sinusrytme ved udskrivelsen, er der ingen garanti for at du har sinusrytme hele tiden.
En atrieflagren med fast overledning x:1 som er regelmæssig, kan godt føles som sinusrytme, men med hjertebanken. Hvad ligger systolen på i hvile?

Jeg ville uanset hvad, starte meget forsigtig med at løbe. Gode lange gåture i hård terræn er undervurderet, men sikkert sundere for hjertet.
AdamZack74

Indlægaf thorharder » søn 16 apr, 2017 11:45

Hej Allan

Ud fra dine svar lyder det til du har stor viden indenfor dette område, sætter meget pris på dine svar. Jeg har fået taget EKG 3 gange siden behandlingen. Første gang ved udskrivelsen, anden gang ved egen læge og 3. gang ved tjek for blod i hjertesækken som jeg også fik konstateret. Alle gange med 'normal' sinus rytme.

Skal til tjek for vædske/blod i hjertesækken (ultralyd) igen d. 19 april så prøver at få presset en EKG ind også og vil samtidigt presse på for at få svar på mine symptomer.

Min hvilepuls er som sagt konstant 78-80, ville gerne vise min EKG (har en udskrift) men ved ikke helt hvordan jeg kan dele den herinde. Det prøver jeg lige at finde en løsning på..

Har prøvet at cykle et par gange og når jeg kører moderat føles det egentligt som om at iltning er normal, dvs. bliver ikke utilpas som ved atrieflimmer som absolut ikke var fedt at cykle med. Men for nuværende er pulsen bare +25 i forhold til tidl. så min performance er meget begrænset.

Mvh Thor
thorharder

Næste

Tilbage til Skader & genoptræning