Alt om løb og løbetræning

Under 3 timer

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon

Under 3 timer

Indlægaf Peterberg » lør 29 apr, 2017 06:37

Kære Løbere

Jeg har et spørgsmål til Jer, som jeg håber I vil hjælpe med at svare på.

Jeg har løbet i ca. 2 år(har løbet 4-5 gange om ugen) nu og er blevet mere og mere bidt/afhængig af at løbe. Jeg er mest til marathon distancen.
Løb mit første og eneste marathon i Hamborg 2016. Tid 3.33.
Skulle have løbet Hamborg igen i 2017. Her sagde min form en tid på 3.20. Men desværre 6 uger før kom der et løberknæ i vejen. Har hold pause i 2 md., været til fys og lavet styrkeøvelser. Får lavet en sål jeg skal løbe med(pronerer helt vildt) og kan komme igang med løb i næste uge.

Mit store mål er at jeg på et tidspunkt kan få tiden ned under 3 timer. Ved det kræver meget, men er villig til at yde det der skal til.
Jeg sigter pt. efter Valencia Marathon d. 19. november - en flad og hurtig rute.

Lidt om mig:
Alder: 37
Vægt: 73
Fedtprocent: 10
Højde: 179

Vil det overhovedet være realistisk at sigte efter en tid på 3 timer. Har næsten 7 md. til målet.
Peterberg
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 26 feb, 2017 21:53

Re: Under 3 timer

Indlægaf endnu en løber » lør 29 apr, 2017 17:45

Jeg kan nemt genkende lysten til og afhængigheden af løb og det store fokus på bedre tider og den forjættede sub3.
Uden at kende dig bedre kan man jo sige at alt er muligt, men realiteten er, at du pt er skadet og ikke løbende. Super fedt at du skal i gang igen i næste uge, men pas nu på. Du har ikke løbet i to måneder. Start stille og roligt op og lyt til din krop. Det er et nedslående svar og helt sikkert ikke, hvad du håbede, men lige nu og hen over sommeren bør dit eneste fokus være på at komme tilbage i vanen med at løbe og LANGSOMT bygge op.
HVIS alt går fint de næste tre måneder, kan du evt prøve at løbe en 5 eller 10km konkurrence i august for at vurdere mulighederne.
I dit sted ville jeg bygge på og bygge på og så løbe mit bedste i Valencia (hvis formen er til et marathon). Sub3 skal du nok nå med vedholdende træning og der kommer altid et marathon mere.

Det primære for en løber, der vil forbedre sig, er at holde sig skadesfri.
Held og lykke!
PR 5000m: 16:51 / 10km: 34:13 / HMT: 1:18 / MT: 2:38
endnu en løber
 
Indlæg: 666
Tilmeldt: man 13 jun, 2011 13:46
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Under 3 timer

Indlægaf anderss74 » søn 30 apr, 2017 22:00

@ Peterberg

At kappe 20 minutter af er ikke umuligt, men det er svært og risikabel.

Har ikke lige en konkret henvisning men vel 2-5 pct. af mandelig løber når under 3 timer på et eller andet tidspunkt.

Fra mine gamle noter fra DGI trænerkurset kan jeg se, at jeg har skrevet noget i retning af:

Helst under 40 år.
Helst under 75 kg.
Flad rute.
60-80 km. om uge i træningsforløbet op til, fra uge 20 til uge 4, og helst 70-90 km. Gerne en længere periode forud med stabil mængde omkring de 60-70 km.
Temperatur 5-12 grader.

Der hvor jeg ser den store fare for dig, er at du lige er kommet ud af en skade. For at nå op på en passende mængde skal der progression på antallet af KM, inden special træning starter og der kommer der så også progression med MP, intervaller mv. Risikoen er stor!

Du har "desværre" ingen lette sekunder at hente ved at smide 5 kg. (såvidt jeg lige kan se).

Ved godt at jeg er kedelig nu, men tænker at du kunne dele tingene op i 3 faser. De næste 3-5 mdr. at komme dig oven på skade og komme op på fast at løbe 50-60 km. om uge. Dernæst så lidt marathon træning frem mod Valencia. Få en god oplevelse i Valencia, og mærk at du er kommet langt i træningen. Og derfra ja der finder du så et passende marathon i foråret og sigter efter at løbe 3 timer der.

Det der giver bedst, er nu altså at holde sig skadesfri og have langsom fremgang. Men uuuuh, hvor kan jeg godt forstå dit ønske om at få fart i benene og jagte sub 3. !

Hmm, kom vist til at lyde meget som "endnu en løber" :shock:

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 917
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25

Re: Under 3 timer

Indlægaf steffer » søn 30 apr, 2017 23:05

Jeg tænker, at du måske skal væbne dig med tålmodighed ikke blot med hensyn til at komme tilbage efter skade, men også med hvor meget du vil kunne kappe af din PR selv når du er oppe i fuld gear. Det er ikke klart hvad dit potentiale er (udover at du har beregnet den til 3:20 - et stykke fra sub 3), men om ikke andet er det jo kedeligt allerede at nå dit mål om et halvt år, når du forhåbentligt har mange gode år i dig fremover :P

PS: Er du ekstrem muskuløs? Vægt på 73 kg og fedtprocent på 10 lyder sådan.
Mand, 175 cm, 70 kg, årgang 1970
PR: 10k 42:34 (2013), HMT 1:36:45 (2013), MT 3:35:30 (2013)
Mål 2017: Igen under 65 kg, gennemføre MT og helst sub 3:30
Brugeravatar
steffer
 
Indlæg: 253
Tilmeldt: fre 16 aug, 2013 14:11
Geografisk sted: Nivå


Tilbage til Marathon & halvmaraton

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS