Alt om løb og løbetræning

Skal, skal ikke...løbe marathon næste søndag?

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon

Skal, skal ikke...løbe marathon næste søndag?

Indlægaf Emma1 » tirs 09 maj, 2017 13:21

Kære alle

Er nu kommet i tvivl om, jeg skal løbe marathon i København næste søndag. Er min træning helt utilstrækkelig?

Jeg har løbet en marathon for 5 år siden i tiden 4 t 22 min. Dengang nød jeg løbet, stemningen og at være en del af "byfesten", selv om det sidste 2 km gjorde SÅ ondt. Min træning var vist nogenlunde det samme, men jeg er jo blevet fem år ældre.

Jeg ville løbe marathon som motivation/gulerod til at komme afsted i løbet af vinteren, og især langturerne har jeg nødt.

Jeg har trænet uden en plan, men alligevel haft lidt struktur, da jeg har stræbt efter en LSD, tempo og interval om ugen - og allerhelst ville jeg gerne have haft den 4. tur om ugen, men selv de tre har holdt hårdt.

Så min træning har set nogenlunde ud som følger.

Interval eller rolig tur på 5 km.
Tempo på 6-8-10 km
LSD , optrapning fra nov fra 15 til 25 km, en enkelt tur på 28 for en mdr siden, altså for tidligt.
Styrke en gang om ugen med fokus på ben og core.

Jeg løb HM i sept 2016 i tiden 2.03 og nu i april 1.55 og er ikke i tvivl om, at min træning gav pote ift at skære 8 minutter af. MEN det er sgu langt til en hel....

I så fald jeg vælger at løbe. Hvilken tid vil I anbefale jeg går efter? Jeg tænker bare at lægge mig efter en ballon og så følge den..det gjorde jeg ved de to HMere, og det virkede godt.

Håber at få et par gode overvejelelser...
Emma
Emma1

Re: Skal, skal ikke...løbe marathon næste søndag?

Indlægaf Armands bror » tirs 09 maj, 2017 14:15

Hej Emma

Selvfølgelig skal du løbe. Ja indrømmet dit maks på 40-45 km er i underkanten i forhold til at sætte verdensrekord, men dit mål bør da også bare være at gennemføre. Min erfaring 9 stk Marathon siger at uanset form, så gør det ondt - rigtig ondt - for bedre form resulterer bare i at jeg prøver at løbe hurtigt.

Din tid på halvmarathon på 1.55 kunne umiddelbart indikere en sluttid omkring de 4:10. Henset til at du selv skriver at du synes du har trænet for lidt, så sigt på den grønne ballon med sluttid 4.20. Hvis du så har stort overskud, kan du bare give den gas de sidste 10 km...

Held og lykke med din beslutning
Armands bror

Indlægaf anderss74 » tirs 09 maj, 2017 22:02

Hej Emma.

Enig med Armands bror

Løb og tag det som en oplevelse.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Indlægaf micsen » tirs 09 maj, 2017 22:58

Hej Emma,
Er helt enig med Armands bror!
Du står i den klassiske situation, hvor de logiske kredsløb i hjernen slår gnister i deres kapløb for at fortælle dig, at din træning har været utilstrækkelig.
Ja, 42km er lang vej hjem, når du stiller til start næste søndag, men vid at
- Du har gennemført distancen før - du ved hvad der venter, og trods dét set frem til dagen ;)
- 35-45km pr. uge ER tilstrækkeligt for at gennemføre (max'ede selv med 40/uge op til mit eget første løb)
- vær ikke bekymret for, at du løb din længste tur for en måned siden. Det vigtige er, at du i over en periode har styrket og forberedt sener, led og sind til strabadserne.

Med hensyn til målsætning, så er jeg tilbøjelig til at være enig i strategien med, at følge 4.20 fartholderne så langt det giver mening og måske helt i mål. Enten kan du bruge dem til at blive trygt trukket i mål, alternativt kan jeg bevidne, at det er stærkt vanedannende at bide smerten, overhale Spartas trofaste trækheste og suse over målstregen i fri dressur :D

God vind næste søndag!
PR: 5k:20.14(gps '16); 10k: 41.57 ('16); HMT: 1.30.27 ('16); MT: 3.11.58 ('17)
Mål '17: 5k:sub20; MT: 3.10
Løb 2016: CphMT, CphHalf, AmsterdamMT, MarineCorpsMT, Holger DanskeMT
Løb 2017: CphMT, Berlin MT
Brugeravatar
micsen

Indlægaf pbj » ons 10 maj, 2017 13:06

Hej Emma,

Jeg stemmer i med de andre her. Løb og få suget oplevelserne og erfaringen til dig. Vil kun gavne dig såfremt du skulle finde på at stille op i et efterårsløb eller igen til næste forår.

I de første 5 marathonløb jeg deltog i har min ugemængde ikke været større end din er for nuværende. Jeg kom igennem alle 5, så det vil du også sagtens kunne gøre.

Mvh. Per
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:25:54 (2016) - Marathon 2:57:59 (2017)
Brugeravatar
pbj

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf pbj » ons 10 maj, 2017 13:11

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er - og det er jo heller ikke noget man spørger en pige om :lol:
Men min bror forbedrede sin PR i Hamborg efter ikke at have løbet marathon i 4 år - og han er 49.
PR: 5 km 17:52 (2017) - 10 km 38:29 (2015) - Halvmarathon 1:25:54 (2016) - Marathon 2:57:59 (2017)
Brugeravatar
pbj

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Emma1 » tors 11 maj, 2017 08:08

Med 4.20 vil jeg stadig får PR! Fordelen ved at lægge langsomt ud.

Tak til alle for at få smilet og energien frem. Selvfølgelig skal jeg løbe. Selvfølgelig bliver det fælt.

Så nu vil jeg melde mig flokken, der beder om godt og ikke for godt vejr næste søndag.

Emma
Emma1

Indlægaf Emma1 » søn 21 maj, 2017 21:19

Satte hverken verdensrekord, rekord for maraton i Kbh eller PR for den sags skyld. Og det gjorde ondt.....lige netop på det tidspunkt det skulle - mellem 32 km og 42,195 km!

Valgte 4.20 ballonerne, som dog brugte meget tid ved det første vandstop, og jeg overhalede, men holdt kadencen til 32 km….og blev indhentet og sørme om, jeg ikke også blev indhentet af 4.30 ballonerne. Jeg løb over målstregen kort efter disse i 4.33.

Tiden er underordnet, men det var skønt at være inviteret med til festen. Jeg nød den festlige stemning, rytmen, solen og min egen evne til at kæmpe videre, selv om det gjorde ondt. Og så vil jeg overveje, om jeg skal prøve at træne en anelse mere næste år eller …

Først HM d. 11. september – og det glæder jeg mig meget til.

Cheers, Emma
Emma1

Indlægaf anderss74 » ons 24 maj, 2017 10:10

@Emma.

Så er det jo bare om at holde træningen ved lige her hen over sommeren.

Vi var flere andre der også måtte se os indhentet af en ballon :evil:

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Tilbage til Marathon & halvmaraton