Alt om løb og løbetræning

Begrænset tid til træning

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Begrænset tid til træning

Indlægaf Teddy » tors 25 maj, 2017 14:55

Har tidligere løbet en del, men er flere år siden pga skader. Nu kan jeg endelig løbe igen, men har meget begrænset tid til rådighed, noget i stil med 3 x 30-45min ugentligt. Ved godt jeg ikke kommer til at slå rekorder, men hvordan får jeg mest muligt ud af min begrænsede tid?
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Re: Begrænset tid til træning

Indlægaf Rasmus96 » fre 26 maj, 2017 10:35

Træn hårdt...... og håb du ikke bliver skadet.

I starten kunne du jo ligge ud med et hårdt træningspas i ugen, efter nogle uger så opjustere til to hårde og et roligt.

Hvis du så er begrænset af 45 min. er der jo kun mulighed for kortere intervaller af 400m til 1000m. Sørg for en fornuftig opvarmning, også blot varm ned ganske kort, da du har masser af mulighed for at restituere.
Som før nævnt kan du jo løbe intervaller i længden 400m til 1000m, forskellen i længden er ikke markant, men du kan jo ændre på pause længderne og dermed stresse forskellige af kroppens systemer. (iltoptagelse, syretræning osv.)

Den rolige tur kunne indebære noget teknik træning, f.eks. 4*100m sprint med 4 min pause imellem hver, eller nogle øvelser, hælspark, knæløft eller fodleds vip.

Et generelt stor fokus på kvalitet i din træning er vigtig, når du er så tidsbegrænset.

/Rasmus
Rasmus96

Indlægaf Teddy » fre 26 maj, 2017 12:36

Ked af at sige det Rasmus, men syntes det er et virkelig dårligt råd. Stod af allerede ved 'håb du ikke bliver skadet'
Teddy

Indlægaf Ejaas » fre 26 maj, 2017 14:16

Er du HELT sikker på at det ikke er muligt at presse mere løb ind?

Jeg ved godt at det kan virke uoverskueligt, men jeg træner f.eks. størstedelen af mit løb til/fra arbejde. Under en skadesperiode i foråret trænede jeg rigtigt meget før 7 om morgenen og efter 9 om aftenen - jeg har 2 børn og et familieliv + fuldtidsarbejde. Så jeg kan SAGTENS forstå at det kan være uoverskueligt - alligevel har jeg da fået uger med 170-180 km. i løbeskoene :-)
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.11:24 (sep 2017) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas

Indlægaf Teddy » fre 26 maj, 2017 14:42

Ejaas skrev:Er du HELT sikker på at det ikke er muligt at presse mere løb ind?

Jeg ved godt at det kan virke uoverskueligt, men jeg træner f.eks. størstedelen af mit løb til/fra arbejde. Under en skadesperiode i foråret trænede jeg rigtigt meget før 7 om morgenen og efter 9 om aftenen - jeg har 2 børn og et familieliv + fuldtidsarbejde. Så jeg kan SAGTENS forstå at det kan være uoverskueligt - alligevel har jeg da fået uger med 170-180 km. i løbeskoene :-)

Lige pt er jeg helt sikker ja, er lige blevet far for første gang, så højere prioritet får løb ikke pt.
Teddy

Indlægaf Rasmus96 » fre 26 maj, 2017 16:47

Teddy skrev:Ked af at sige det Rasmus, men syntes det er et virkelig dårligt råd. Stod af allerede ved 'håb du ikke bliver skadet'

Det er jo individuelt og du må jo lære din krop at kende alt efter hvor "hårdt" du kan træne for ikke at blive skadet.
Det du får ud af et hårdt træningspas er væsentlig mere end et let et. Når du så er tidsbegrænset bør fokus derfor være på kvalitet, dermed hårde træningspas. Find så det niveau der passer til dig, hvilket ikke ser ud til at være lykkes tidligere, nu hvor du skriver du tidligere har været skadet.

Der skal også være sammenhæng mellem det du forventer og det du yder, det kan være der skal skrues ned for forventningerne med 3*45 min i ugen.
Rasmus96

Indlægaf Teddy » fre 26 maj, 2017 17:14

Rasmus96 skrev:
Teddy skrev:Ked af at sige det Rasmus, men syntes det er et virkelig dårligt råd. Stod af allerede ved 'håb du ikke bliver skadet'

Det er jo individuelt og du må jo lære din krop at kende alt efter hvor "hårdt" du kan træne for ikke at blive skadet.
Det du får ud af et hårdt træningspas er væsentlig mere end et let et. Når du så er tidsbegrænset bør fokus derfor være på kvalitet, dermed hårde træningspas. Find så det niveau der passer til dig, hvilket ikke ser ud til at være lykkes tidligere, nu hvor du skriver du tidligere har været skadet.

Der skal også være sammenhæng mellem det du forventer og det du yder, det kan være der skal skrues ned for forventningerne med 3*45 min i ugen.

Har netop intet skrevet om forventninger.
Teddy

Indlægaf Happy Feet » fre 26 maj, 2017 22:54

Var det mig som kun have 3 x 45 (135) minutter i ugen. Så ville jeg løbe følgende.

Mandag morgentur 7 km i 5:26 = 38 min
Torsdag morgentur 7 km i 5:26 = 38 min
Lørdag 11 km i 5:27 = 60 min
Total 133 min (25 km I ugen)
Afstand/tempo skal selvfølgelig tilpasses din form. Men min anbefaling er løb med omkring 70% max puls.

Husk at pakke tøjet aften før, så du ikke vækker konen og den lille når du lister ud af døren til fuglesang, før solen står op ;) Fordelen ved at løbe om morgen er, at du træner din fedtforbrænding ved at løbe på tom mave, og så spare du et bad efter træning, da du alligevel skal i bad inden du skal på arbejde. Alle minutter tæller jo ;)

Når du har fulgt denne plan i 6 uger og gerne vil have lagt noget tempo ind i din træning, så deler du din lørdags tur op i 3x20 min 20 minutterns let løb, 20 minutters let tempo (uden du er helt stakåndet) og slut af med 20 min let løb

Held og lykke med træningen og tillykke med familie forøgelsen.
PR: 5K 18.47 min (April 16) 10K 38.36 min (Maj 2016) halvmaraton 1.25.20 (Nov 16) Marathon 3.09.57 (Maj 2017)
Happy Feet

Geografisk sted: Struer

Indlægaf Teddy » lør 27 maj, 2017 07:37

@ Happy

Tak :-)
Teddy

Tilbage til Løbetræning