Alt om løb og løbetræning

Hechmann i terræn

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Hechmann i terræn

Indlægaf Frank.R » tirs 30 maj, 2017 15:58

Hej

Jeg bor lige ved skoven og løbetræner derfor altid på skovveje og let bakkede "softtrail" stier hvor det er lidt svært at holde jævnt tempo.
Men vil gerne prøve en periode at træne efter Hechmann's metode og vil derfor høre om nogen af jer har erfaringer med Hechmann i tærræn og pulsmmåling i stedet for tempo.

Hilsen Frank
Sidst rettet af Frank.R tirs 06 jun, 2017 13:10, rettet i alt 1 gang.
Frank.R

Re: Hechmann i tærræn

Indlægaf MKjaer » ons 31 maj, 2017 12:52

Personligt synes jeg plustræning giver fantastisk god mening sammen med Hechmann - faktisk mere mening end Hechmann's egne tests for de fleste læser af hans bog.

Det skal siges at jeg er fan af Hechmanns programmer i bogen, men synes ikke om den måde alt i bogen peger mod salg i hans test-center. Selvfølgelig giver han en metode for at bruges hans programmer uden hjælp, men disse synes så unødvendige besværlige at man enten giver op efter lidt tid eller tager imod hans hjælp for at følge programmerne. Han begrundelse i bogen for ikke at bruge puls er efter min mening ikke valid. Personligt foretrækker jeg dem frem for hastighedsintervaller, idet pulszonerne ikke ændre sig og dermed tilpasses programmet automatisk til løberens form og fremgang. For en person hvor større fremgang må forventes skal der ofte tages nye test for at opnå samme kvalitet. Detter er selvfølgelig kun min mening.

Hechmann tager udgangspunkt i lactate tresshold. Men i stedet for den time lange lactate tresshold han anbefaler, så finder der en meget mere simple 15-20mins model som er testet til at være lige så præcis/upræcis som den sælges i diverse testcentre. For mit vedkommende (og åbenbart for de fleste tilfælde) lå min LT på 85% af HRR. Ved at regne tilbage ud fra de pulszoner Hechmann opgiver kan de andre zoner herefter beregnes. Resultatet i procent af HRR.

An4 99-100%
An3 94-98%
An2 91-94%
An1 88-91%
AT 85-88%
Ae3 80-85%
Ae2 72-80%
Ae1 63-72% (ud fra de tests jeg har set)
Ae1 59-72% (ud fra info på hjemmeside)
Rest/Jog 51-(59)63%%

Under hensynstagning til afrundinger og unøjagtigheder kan man I stedet for alle disse beregninger og mærkelige navne vel næsten lige så godt bruge de gængse pulszoner som bl.a. er at finde her på siden. De er noget nemmere at huske:)

1 - 50-60% Aktiv restitution Restitutionstræning
2 - 60-70% Udholdenhed Udholdenhedstræning
3 - 70-80% Aerob kapacitet Mælkesyretærskeltræning
4 - 80-90% Anaerob Tærskel Mælkesyretærskeltræning
5 - 90-100% Aerob effekt Træning af VO2max
Sidst rettet af MKjaer fre 02 jun, 2017 10:23, rettet i alt 1 gang.
MKjaer

Indlægaf Teddy » ons 31 maj, 2017 15:15

Puls er da slet ikke anvendeligt i intervaltræning, den ændrer sig for langsom ift tempo/belastning + generelt er der for mange ydre ting der belaster pulsen til at den er super anvendelig, feks vejret, væskeindtag osv. Personligt ville jeg aldrig bruge pulsen til andet end de langsomme ture, for at være sikker på man holder sig i lavt nok tempo.
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf MKjaer » ons 31 maj, 2017 16:30

Teddy skrev:Puls er da slet ikke anvendeligt i intervaltræning, den ændrer sig for langsom ift tempo/belastning + generelt er der for mange ydre ting der belaster pulsen til at den er super anvendelig, feks vejret, væskeindtag osv. Personligt ville jeg aldrig bruge pulsen til andet end de langsomme ture, for at være sikker på man holder sig i lavt nok tempo.

enig mht til interval, men her er der vist ikke så stor forskel på Hechman og Daniels når vi snakker hastigheder.

mht til ydre ting som belaster pulsen, så er det netop samme argument Hechman bruger. Mener du ikke at det også gør sig gældende for faste hastighedszoner og hvor meget energi du skal bruge til at holde dem? Såsom vejret, blæst, vejforhold, om du har sovet godt, tømmermænd osv samt bakker som det er tilfældet her. Man må da unægtelig bevæge sig over et større spænd, når man forsøger at holde konstant fartzone under ujævne forhold end når man forsøger at holde konstant pulszone.
MKjaer

Indlægaf Frank.R » tirs 06 jun, 2017 13:09

Hej Mange tak for indspark, syntes de har hjulpet mig lidt på vej.

@MKjaer Den 15-20 min test du omtaler i dit første indlæg, kan du forklare mig lidt om den eller henvise til information i form af link eller lign.
Frank.R

Re: Hechmann i terræn

Indlægaf lasse » tirs 06 jun, 2017 14:21

Er lidt i samme situation og spurgte en gang Hechmann om det. Han anbefalede at løbe efter puls og "fornemmelse", hvis terrænet eller andre forhold påvirkede tempoet.
PR: 5k: 15.49 (juni 14 ) | 10k: 33.36 (sep 15), E-løb: 45.13 (okt 15), 15k: 52.24 (okt 16). 21,1k: 1.15.16 (mar 14)
lasse

Tilbage til Løbetræning