Opvamning inde 10 km løb

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning
Post Reply
Bomholtmadsen
Posts: 38
Joined: Sun 03 Apr, 2011 17:18
Location: Øster Brønderslev i Vendsyssel

Opvamning inde 10 km løb

Post by Bomholtmadsen » Sat 10 Jun, 2017 10:22

Hej med jer

Jeg er en langsom motionist på 46 år, der løber omkring 30 km om ugen i forskelligt tempo. Min PR på 10 km er beskedne 49 min. ;)

I morgen skal jeg deltage i et motionsløb på 10 km, hvor jeg vil prøve at give den gas og ligge lidt over mælkesyretærsklen hele vejen for at slå min rekord. Hvad tænker I om opvarmning?

På den ene side vil jeg jo gerne lægge ud i et tempo omkring 5 min/km. På den anden side vil jeg ikke spilde ressourcer på for meget opvarmning.

Vh.
Peter

josi
Posts: 167
Joined: Fri 23 Mar, 2012 22:34
Location: Tommerup

Re: Opvamning inde 10 km løb

Post by josi » Sat 10 Jun, 2017 13:00

Hej Peter.

Det er helt sikkert en god ide at varme lidt op. Løb 2-3 km roligt, evt med et par stigningsløb til lige at få pulsen lidt op.

Held og lykke.

Hilsen

Thomas
PR's: 5 km 17.27, 10 km 36.29, ½-marathon 1.21.27, marathon 2.49.17, 100 km 9.17.53

Bomholtmadsen
Posts: 38
Joined: Sun 03 Apr, 2011 17:18
Location: Øster Brønderslev i Vendsyssel

Re: Opvamning inde 10 km løb

Post by Bomholtmadsen » Sat 10 Jun, 2017 16:54

Hej Thomas
Tak. Det prøver jeg.
Vh.
Peter

KennetDanielsen.KD
Posts: 37
Joined: Sun 08 Nov, 2015 11:39

Re: Opvamning inde 10 km løb

Post by KennetDanielsen.KD » Fri 16 Jun, 2017 19:07

spild af brændstof i min verden, hvis du løber 5/K (sådan ca det samme som jeg). At bruge 3K på at varme op, når opvarmning til løb er løb.

Løb negativt split i stedet, og brug den første kilometer til opvarmning og sæt farten op hele tiden indtil du sprinter i mål.

User avatar
Don O
Posts: 599
Joined: Fri 11 Sep, 2009 09:09
Location: Gadstrup

Re: Opvamning inde 10 km løb

Post by Don O » Sat 17 Jun, 2017 19:30

@BM

De aerobe processer starter ved arbejdets start, men domineres de første minutter af anaerobt arbejde, fordi kredsløbet først er i fulde omdrejninger efter ca. 4 min. Derfor varmer løbere også op. Bliver du grebet mentalt af et indre billede af en vædeløbshest i et bur, hvor andrenalinen sætter alt sund fornuft over styr i f t at starte langsomt op (når lågen ryger til side) og løbe den progressivt, som en mulighed der er nævnt her, så er det godt dine muskler, sener, vedhæftninger m.m er godt varme, til at klare den store belastning fra første fløjt ;)
Er du en motionist med et stort M i hjertet, så lunter du bare afsted med et par stigningsløb undevejs de første 4-6 min. af løbet, indtil du er varm ;) Går du efter det optimale efter lang tids træning, SÅ varmer du op :shock:

PS: Hvordan gik det? Hvilken opvarmningsstrategi valgte du?

Jeg er løbet

Henrik

Post Reply