Alt om løb og løbetræning

Forskellige løbesko?

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Forskellige løbesko?

Indlægaf u12345 » ons 14 jun, 2017 16:10

Jeg har i de sidste ca. 10 år løbet i Asics Nimbus (købe adskillige af dem naturligvis) da jeg er neutral.

Har netop købt Asics 19 og købte den her gang også Asics Dynaflyte
https://www.amazon.co.uk/dp/B01NAB5XY5/ ... 41_TE_dp_1

Da jeg nogle gange løber lidt kortere og mixer med lidt body-weight træning og i den forbindelse vil jeg gerne bruge en sko der er lidt stivere/flad.

Igår prøvede jeg så at løbe i Dynaflyte for første gang og det var en ret besynderlig oplevelse. Jeg følte det var hårdere og det sidste af ruten måtte jeg faktisk gå da mine ben var ret spændte.

Så det første jeg tænkte var at jeg droppe at bruge Dynaflyte og jeg kun kan løbe i Asics Nimbus. Men nu har jeg så lige læst at det faktisk er sundt at skifte skotype:
https://www.loebeshop.dk/inspiration/lo ... e-loebesko

Så måske jeg bare skal give det lidt tid? Og jeg faktisk bør skifte mere fremover?
u12345

Re: Forskellige løbesko?

Indlægaf AHan » søn 18 jun, 2017 12:47

Dine ben var spændte? Var det læggen? Med det lavere hældrop i Dynaflyte kunne man måske teoretisere omkring, at der er større stræk på din Achilles-sene og dermed de to store lægmuskler (gastrocnemius og soleus).

Hvordan var følelsen i dine fødder? Ondt i svang, omkring hælen eller ømhed i forfoden?

Er du hællander? Nimbus kunne tyde på det. ;)
AHan

Indlægaf u12345 » søn 18 jun, 2017 13:18

Det gik over efter lidt tid, et par timer, har nu taget en tur til og det er lidt bedre, så tænker jeg giver det et par uger i dynaflye for at lade mine ben vænne sig lidt til dem, men ja det er især mine achilles scener som føles meget belastet/ømme.

Antaget at det giver mening at skifte løbesko, hvor tit skal man så skifte imellem dem? Tænker at prøve en 3-4 uger mellem skiftene.
u12345

Indlægaf AHan » man 19 jun, 2017 07:24

Tror det er mere hensigtsmæssigt, at du skifter langt oftere. Nimbus er en mængdetræningssko, men kan se, at diverse testere løber alt fra 5K til maraton i DynaFlyte. Hvis du er vant til Nimbus, vil længere distancer i en anden sko som du har erfaret nok komme til at gøre ondt med risiko for skader, i hvert fald i starten. Du kan prøve Dynaflyte som interval/temposko efter en periode, hvor du har vænnet kroppen til den med kortere ture i roligere tempi.
AHan

Indlægaf TWN » man 19 jun, 2017 13:58

Har man fundet noget der virker, dvs. man løber fint og uden skader, så synes jeg man skal være varsom med at skifte til en helt anden skotype, hvis der ikke er anden begrundelse, end at variationen er "sund". Risikoen er at man får en skade, som man kæmper med i kortere tid eller måske i årevis.

Vil dog mene, at man rimelig risikofrit kan prøve en sko af nogenlunde samme type, men fra et andet mærke. Men det kræver, at man er meget opmærksom under tilvænningen.

Prioriter sikkerhed meget højt, kontiuitet i træningen er altafgørende for at blive en god løber. Så alle nye typer belastning skal indføres gradvist, f.eks. med en enkelt kort tur om ugen i nye typer sko til at starte med. Og sko, som gjorde mine achillessener meget ømme, ville jeg ganske enkelt bare droppe.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:51:23 maj15
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Indlægaf Ejaas » tirs 20 jun, 2017 14:40

Jeg tror det er lidt en smagssag...

Jeg kan godt lide at skifte meget mellem forskellige sko - løber efter devisen om ALDRIG at løbe 2 dage i streg i samme type sko. Jeg løber meget frem- og tilbage fra job - og her er det ikke så praksis med 2 forskellige par sko:

Men ellers varierer jeg så meget som overhovedet muligt for at variere belastningen på min krop :-) Du kan evt. se min nuværende "rotation" af sko her:

https://www.instagram.com/p/BVjaoyfjnxn/
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.12:39 (juni 2016) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas

Indlægaf Happy Feet » lør 24 jun, 2017 13:14

Har det på samme måde som Ejaas - Jeg løber næste aldrig i de samme sko 2 gange i træk.

Jeg startede med at løbe i Asics, men skiftede til Brooks med 4mm drop. Skiftede mellem Asics Nimbus og Brooks PureFlow & Pure Cadence for langsom at vænne mig til det lavere drop. Den første måned løb jeg ikke ture længere en 7km i min 4mm drop.

Pt. løber jeg i Brooks Pure Flow, Brooks PureCadence og Saucony Kinvara alle med 4 mm drop. Så nu skifte jeg mellem de 5 par jeg har, alt efter hvad jeg har lyst til, og selvfølgelig også hvad der passer i farve med løbetøjet :p
PR: 5K 18.47 min (April 16) 10K 38.36 min (Maj 2016) halvmaraton 1.25.20 (Nov 16) Marathon 3.09.57 (Maj 2017)
Happy Feet

Geografisk sted: Struer

Tilbage til Løbetræning