Alt om løb og løbetræning

Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf micker1337 » tirs 27 jun, 2017 20:17

Hvis jeg har 45 dage, og vil forbedre min VO2Max så meget som muligt, så jeg kan få bedre resultat i den speed test jeg skal tage, hvad burde min tilgang så være? jeg har sommerferie, så jeg kan træne 3 gange om dagen hvis det skal være, jeg tænker at jeg kan træne vo2max begrænset ved løb, hvis jeg ik skal ha skader, men evt kan tilføje ekstra vo2max træning via roning/crosstrainer/svømning? :) Nogen der har en ide til et udlæg på et program over de næste 45 dage.

Er i forvejen meget aktiv. ligger omkring 3000 på en cooper, løber 3-4x om ugen, styrke træner 6x om ugen og laver lidt moderat cardio ved siden af. vejer 85 og er 188 høj.
micker1337
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 09 jun, 2017 14:32

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf Rene-Sørensen » ons 28 jun, 2017 15:11

Jack Daniels, som er en af koryfæerne indenfor løb, er af den opfattelse , at intervaltræning er den mest effektive - måske den eneste - måde at træne maks. iltoptagelse.
PR marathon 3:36' PR halvmarathon 1:36
Rene-Sørensen
 
Indlæg: 116
Tilmeldt: tirs 26 nov, 2013 10:51
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf Rasmus96 » ons 28 jun, 2017 20:40

Du kan google en masse, her er nogle bud på nogle nemme måder at forbedre dig på ->
Ingefær
Rødbeder
Fridykning (svøm nogle længere distancer under vandet)
En lille mængde mørk chokolade

Ovenstående har forskellige virkninger og årsager til de virker, de virker heller ikke for alle skal det siges. Derudover spis en masse grøntsager og undgå kød når der rigtig skal trænes igennem, altså for at undgå at blive skadet i den her periode med høj intensitet, det begrænser hvert fald inflammation.
Rasmus96
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tors 23 feb, 2017 16:34

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf Ejaas » tors 29 jun, 2017 10:34

Et bud kunne være Vmax træning 2 gange pr. uge på løbebånd eller løbebane:

http://www.motion-online.dk/vmax-traening-loeb/
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.12:39 (juni 2016) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: lør 27 okt, 2012 09:25

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf Nigro » søn 09 jul, 2017 10:50

Er målet med forbedring af VO2 max at forbedre din hastighed på en given distance? Eller er det en VO2 max test som du skal igennem efter sommerferien og gerne vil excellere i?

Uanset hvad er det vigtigt at passe på skader. Pr uge ville jeg anbefale dig at:
1) løbe et intervalningspas (5000m tempo er ikke helt skævt). 4-5 gange 1 km er fint.
2) Erstatte et af de 6 styrketræningspas med kettlebells. god opvarming og så masser af swing, clean, squat and press og andet godt der får pulsen op :)
3) erstatte et andet af de 6 styrketræningspas med romaskinen/stair climber. igen 20 gode minutter med høj puls. (evt som interval)
PR: 5K 17:08 (2005) - Dansk Mil 27:33 (2005) – 10K 36:50 (2004) – MT 3:14 (2002)
Nigro
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 24 jun, 2010 10:30

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf micker1337 » tirs 11 jul, 2017 11:31

Nigro skrev:Er målet med forbedring af VO2 max at forbedre din hastighed på en given distance? Eller er det en VO2 max test som du skal igennem efter sommerferien og gerne vil excellere i?

Uanset hvad er det vigtigt at passe på skader. Pr uge ville jeg anbefale dig at:
1) løbe et intervalningspas (5000m tempo er ikke helt skævt). 4-5 gange 1 km er fint.
2) Erstatte et af de 6 styrketræningspas med kettlebells. god opvarming og så masser af swing, clean, squat and press og andet godt der får pulsen op :)
3) erstatte et andet af de 6 styrketræningspas med romaskinen/stair climber. igen 20 gode minutter med høj puls. (evt som interval)



Det er forbedre resultat på danish military speed test.

Danish military speed test består af 30 sek løb, 30 sek pause X 10 på en 20m bane, altså en masse acceleration, deceleration samt vendinger.. Målet er 66.

løber til niveau 5 på cooper (over 3000m) men mærkeligt nok kæmper jeg rimelig meget med denne test, og er et stykke fra niveau 5.

romaskinen kunne vel tilføjes uden at fjerne styrke pas tænker jeg?
Og hvad med evt svømning? da man også kan få pulsen op højt uden at aktiverer muskler alt for meget. (kan man overtræne hjertet/Lungerne?)
micker1337
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 09 jun, 2017 14:32

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf anderss74 » tirs 11 jul, 2017 12:38

Der er en del at hente ved denne øvelse ved at ud kun "slår" forreste fod i jorden/på stregen når du vender. Som han viser ca. 3 min inde i denne vides.

https://www.youtube.com/watch?v=nNsVzKt5lPQ

Desuden vil jeg foreslå dig at træne øvelsen et par gange, der er også lidt at hente der.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 886
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25

Re: Bedste forbedring af VO2MAX (Speed test) på 45 dage.

Indlægaf Rene-Sørensen » tirs 11 jul, 2017 14:17

Maksimal iltoptagelse handler om mange forhold og er derfor meget kompleks. Læs denne artikel fra Runners World.


http://www.runnersworld.com/sweat-scien ... ur-vo2-max

Hilsen

René
PR marathon 3:36' PR halvmarathon 1:36
Rene-Sørensen
 
Indlæg: 116
Tilmeldt: tirs 26 nov, 2013 10:51
Geografisk sted: Vedbæk


Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS