Alt om løb og løbetræning

Træn som en vinder

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Træn som en vinder

Indlægaf Teddy » man 10 jul, 2017 08:12

For at få gang i siden, kommer her lige et indspark til debat..

Jeg har for noget tid siden læst Eskild Ebbesens bog Træn som en vinder, hvor han fremlægger en masse teori og undersøgelser + en stak programmer der kan bruges til diverse former for udholdenhedstræning, bla løb.
Hans anbefaling går på at man til hver træning, skal lave ca 15 min HÅRD træning, interval eller lign og derudover træner så meget roligt løb som ens tid nu tillader, dette skulle iflg ham og nogle undersøgelser han fremlægger have super effekt.

Er der andre der har læst bogen og har kommentarer til dette?
Personligt tænker jeg man hurtigt brænder ud på den måde, men har ikke prøvet :-)
Teddy
 
Indlæg: 713
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Træn som en vinder

Indlægaf nørden » man 10 jul, 2017 16:18

Interessant emne. Jeg har desværre ikke læst bogen, men kommentere kun på princippet du beskriver.

I mine øre lyder det som en sikker vej til skader, jeg ville i hver fald ikke kunne holde til 75-90 min hård intervaltræning om ugen. Hvis man kan holde til det er jeg ikke i tvivl om at man kan forbedre sig meget, i hvert fald på den korte bane. Man kan også vende den om og se det som en udskillelse : dem der bliver gode er dem der kan holde til den hårde træning, og dermed bliver det et bevis for træningsmetodens effektivitet.

Nu er jeg selv mere tilhænger af "langt og langsomt" frem for "kort og hurtigt" og henter min træningsfilosofi fra Maffertone (ikke hans 180-formel, men princippet om at opbygge en stor aerob base) og Lydiard, og jeg dosere min egen intervaltræning med forsigtighed.

Rigtig mange studier af træningsmetoder jo lavet over en relativ kort tid, dvs. 12-16 uger der svarer til et typisk marathon program og det kan de fleste jo holde til, men det kunne være rigtig interessant at få undersøgt effekten over flere år. Mit bud vil være at der er en del der er brændt ud.

/Jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 186
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Re: Træn som en vinder

Indlægaf endnu en løber » man 10 jul, 2017 18:57

Jeg har ikke læst bogen, men i lyset af "hvor er folk henne" tråden, tillader jeg mig at skrive ;)
Det fungerer muligvis for en tidligere OL atlet, som nu har kortere tid afsat til sin træning og har en helt unik krop der kan klare det.
For LANGT hovedparten - motionister eller atleter - vil 15min hård træning i hvert pas med statsgaranti resultere i skader. Det er jo ikke engang en fremgangsmåde de professionelle følger...

På det niveau jeg løber pt - typisk 45min/pas - ville 33% af min træning være HÅRD.
Som nørden skriver, ville det være rigtig interessant at se noget forskning som strækker sig udover de 12-16 ugers forløb som Bangsbo vist også holdt sig til med sin 10-20-30 træning.
PR 5000m: 16:51 (jun '13) 10km: 34:13 (dec '13) HMT: 1:18 (sep '15) MT: 2:38 (sep '13)
Mål 2016: komme tilbage på '13 niveau
endnu en løber
 
Indlæg: 663
Tilmeldt: man 13 jun, 2011 13:46
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Træn som en vinder

Indlægaf skk » man 10 jul, 2017 19:03

Har heller ikke læst bogen, men ville bestemt heller ikke følge rådet om 15min hård træning pr. pas. Har de seneste år - inspireret af bla løbesiden - bevæget mig fra MAF til nu Heckmann. Er ret sikker på at der skal en stor base af langsomt løb til for at man forbedrer sig - MEN krydret med (10-20%?) hård træning (relativt til ens form). Pt. kan jeg godt lide heckmann pga. variationen.
Når formen så alligevel ikke rigtig peaker er det typisk fordi det pga. alle mulige andre aktiviteter ikke er muligt at holde et stabilet forløb!
skk
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 29 mar, 2012 20:38

Re: Træn som en vinder

Indlægaf Teddy » man 10 jul, 2017 20:42

Bare for at provokere lidt, er det ikke alle der mener der er behov for lange ture osv ;-)

http://www.motion-online.dk/fora/index. ... beprogram/
Teddy
 
Indlæg: 713
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Træn som en vinder

Indlægaf endnu en løber » man 10 jul, 2017 21:20

Lidt provokation er altid godt 8-)
PR 5000m: 16:51 (jun '13) 10km: 34:13 (dec '13) HMT: 1:18 (sep '15) MT: 2:38 (sep '13)
Mål 2016: komme tilbage på '13 niveau
endnu en løber
 
Indlæg: 663
Tilmeldt: man 13 jun, 2011 13:46
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Træn som en vinder

Indlægaf abmfp » tirs 11 jul, 2017 00:20

Hejsa.

Har lige lånt bogen på biblo og melder mig som forsøgskanin. Tænker at lave en evaluering efter et 5km. løb midt i august og se hvordan krop og form har reageret. Så må vi se om jeg kan køre videre eller om det kun er den langsomme model der virker.

Skal nok nævnes at der i programmet er en ugentlig 1,5/2 timers tur i langsomt tempo indlagt, samt at nok skal der f.eks. løbes 15 min. hårdt, men at der altså i samme pas også skal løbes 35/40 min. langsomt. så ren sprint-træning er det nu heller ikke.

Så må vi se. Om ikke andet kan jeg flytter mig fra det segment der "tror" en masse til en der "ved" en smule.
abmfp
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: tirs 20 mar, 2012 09:58

Re: Træn som en vinder

Indlægaf Teddy » tirs 11 jul, 2017 07:57

abmfp skrev:Hejsa.

Har lige lånt bogen på biblo og melder mig som forsøgskanin. Tænker at lave en evaluering efter et 5km. løb midt i august og se hvordan krop og form har reageret. Så må vi se om jeg kan køre videre eller om det kun er den langsomme model der virker.

Skal nok nævnes at der i programmet er en ugentlig 1,5/2 timers tur i langsomt tempo indlagt, samt at nok skal der f.eks. løbes 15 min. hårdt, men at der altså i samme pas også skal løbes 35/40 min. langsomt. så ren sprint-træning er det nu heller ikke.

Så må vi se. Om ikke andet kan jeg flytter mig fra det segment der "tror" en masse til en der "ved" en smule.


God stil..

Der skal løbes den mængde langsom løb der er tid til, men som han skriver er det ikke nødvendigt hvis ikke tiden er til det.
Teddy
 
Indlæg: 713
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Træn som en vinder

Indlægaf abmfp » tirs 11 jul, 2017 19:22

Hej igen

Hvis der skal holdes gang i siden må man jo bidrage - også selvom ferietiden nok er lidt af en udfordring.

For at holde styr på min proces som forsøgskanin har jeg lavet sådan en lille blog hvor den daglige træning plottes ind. Bilder mig ikke ind at der er ret mange der finder det synderligt interessant, men er nu en meget god måde at holde sig selv til ilden på.
Se den her - den er vanvittig spændende: http://trainlikeachampignon.bloggersdelight.dk
abmfp
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: tirs 20 mar, 2012 09:58

Re: Træn som en vinder

Indlægaf Teddy » ons 12 jul, 2017 11:29

abmfp skrev:Hej igen

Hvis der skal holdes gang i siden må man jo bidrage - også selvom ferietiden nok er lidt af en udfordring.

For at holde styr på min proces som forsøgskanin har jeg lavet sådan en lille blog hvor den daglige træning plottes ind. Bilder mig ikke ind at der er ret mange der finder det synderligt interessant, men er nu en meget god måde at holde sig selv til ilden på.
Se den her - den er vanvittig spændende: http://trainlikeachampignon.bloggersdelight.dk


Jeg følger med og har lige hæftet mig ved du skriver bogen siger man skal løbe efter at slå sin rekord hver gang og er også rigtigt, men der nævnes også at man skal slå de rekorder, hvor man har løbet samme tur feks, så man skal ikke nødvendigvis løbe samme tur hver gang, men bare sigte efter at løbe turen hurtigere end sidst du løb samme tur :-)

Er spændt på hvad du får ud af projektet.

Evt kunne du også have lavet en tråd her på siden, hvor du opdaterede uge efter uge, så skabte det måske flere besøgende :-)
Teddy
 
Indlæg: 713
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Næste

Tilbage til Løbetræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS