Alt om løb og løbetræning

Hvad har virket bedst på jeres skader?

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf Teddy » man 10 jul, 2017 08:15

Min skadeshistorik går LANGT tilbage, da jeg igennem mere end 5 år har været forhindret i nærmest al træning pga knæproblemer, jeg var igennem alt fra scanning, fysser, osteopater og meget andet, men det der faktisk endte med at have så stor effekt at jeg idag løber 5-10 km flere gange om ugen uden problemer, var et års intensiv ro træning. Det styrkede åbenbart mit knæ så godt, så da jeg prøvede at starte langsomt op med løb for et halvt års tid siden, fungerede det bedre eend de sidste mange år :-D

Kan selvfølgelig ikke med sikkerhed sige om det er det der har gjort det, men er eneste træning jeg lavede i perioden :-)
Teddy
 
Indlæg: 713
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf nørden » man 10 jul, 2017 16:29

Jeg har heldigvis mest små-skader som kan spores tilbage til for meget / for hård træning/konkurrence, og det meste kan så klares med hvile, udstræk, massage og foam roller. Jeg prøver så at styrke kroppen med styrketræning, men kommer tit til at springe over da det nu engang er løb som jeg bedst kan lide.

Jeg have 1 år helt uden løb pga. et springerkæ og prøvede mange ting, fra styrketræning, knæbind, shockwave og et enkelt skud binyrebak hormon. Hvad der til sidst fik det til at gå væk kan jeg ikke sige med sikkerhed. Måske var det bare 12 måneders ro :P .
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 186
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf skk » man 10 jul, 2017 18:56

Har løbet i 30+ år og er der noget jeg ved noget om så er det skader! :shock: Min opskrift er som følger: 1) vent til smerten er (næsten) helt væk! 2) start så med at løbe 100m LANGSOMT! og kun hvis det ikke gør ondt. 3) næste dag 200m osv, osv. 4) hvis smerterne kommer tilbage så gå tilbage til 1).
Jeg tror den opskrift er meget standard - jeg synes ihvertfald den virker! Lange pauser har jeg ikke gode erfaringer med.
skk
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 29 mar, 2012 20:38

Re: Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf Dalle83 » tirs 11 jul, 2017 09:45

Jeg vil gerne bidrage lidt her. De første 5 måneder af året har konstant haft diverse småskavanker, hvor den ene har afløst den anden. Min historik har været træning omkring 5-8 gange år uge og samlet mængde på 70-100 km år uge. Meget af min rolige træning lå omkring 4,30/km med nogle sekvenser omkring 4,10-4,15/km. Mit MP er omkring 3,55, så jeg synes jo ikke det burde være hård træning... Efter at have hørt fitness m/k på Radio24syv omkring polariseret træning har jeg sat mit rolige tempo ned til 4,50-5,00/km. Det har virket for mig og har fået mine skader til at forsvinde. Princippet bygger på at 80% af træningen skal være langsom og man får stort set samme effekt af at løbe 4,30 som 5,00, men nedsætter belastningen på sener, led osv. De 20% træning skal være hård.
PR: 5 km 16,58, 10 km 37,11, HMT 1,20,11, Marathon 2,47,16
Dalle83
 
Indlæg: 186
Tilmeldt: ons 29 jun, 2011 14:43

Re: Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf Teddy » tirs 11 jul, 2017 10:03

Dalle83 skrev:Jeg vil gerne bidrage lidt her. De første 5 måneder af året har konstant haft diverse småskavanker, hvor den ene har afløst den anden. Min historik har været træning omkring 5-8 gange år uge og samlet mængde på 70-100 km år uge. Meget af min rolige træning lå omkring 4,30/km med nogle sekvenser omkring 4,10-4,15/km. Mit MP er omkring 3,55, så jeg synes jo ikke det burde være hård træning... Efter at have hørt fitness m/k på Radio24syv omkring polariseret træning har jeg sat mit rolige tempo ned til 4,50-5,00/km. Det har virket for mig og har fået mine skader til at forsvinde. Princippet bygger på at 80% af træningen skal være langsom og man får stort set samme effekt af at løbe 4,30 som 5,00, men nedsætter belastningen på sener, led osv. De 20% træning skal være hård.


Har ikke lige hørt det omtalte, men kender godt princippet bag, hvilken intensitet anbefalede de man løb roligt løb med?
Iøvrigt anbefaler dem der har skrevet om polariset træning, at man kun træner polariseret op til konkurrencer og lign og ikke året rundt.
Teddy
 
Indlæg: 713
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf anvon » tirs 11 jul, 2017 10:04

Jeg fik konstateret patellofemoralt syndrom i oktober sidste år. Det betød, at jeg i 6-7 mdr. var helt uden løb. Jeg cyklede og svømmede, men altså absolut uden løb. En temmelig hård tørn. Heldigvis var jeg ledsaget af en fysioterapeut, som hurtigt fandt ud af, hvad der var galt med mig (nogle medfødte mekaniske problemer, som jeg ikke vil kede jer med), og kuren var benhård styrketræning. Det var meget usædvanligt for mig, fordi jeg aldrig har lavet den form for træning. Min ugentlige løbemængde lå i årene forud for skaden på 80-90 km med kun meget let styrketræning, og ungdomsårene med konkurrencesvømning bød tillige kun på let styrketræning en del af træningen.

Men altså: Benhård styrketræning har været min kur. Ret beset skulle det fra begyndelsen af min genoptræning være propre squats, men min løberkrop kunne slet ikke magte det, så jeg fik et program med tre squatlignende øvelser. I dag laver jeg så "rigtige" (dvs. fritstående) - relativt tunge - squats plus andre styrketræningsøvelser (box jumps, kettlebelt-swings, lunges, overhead squats mv.) minimum to gange om ugen. Og fordi vægten er næsten oppe på max, så behøver jeg ikke at lave mange gentagelser og buff-risikoen er derfor ret minimal.

Selvfølgelig er jeg dog blevet en større og tungere løber. Det er uundgåeligt; mine lår er blevet en del større. Men overraskende nok har jeg ikke kunnet mærke noget på løbeformen. Jeg er nemlig begyndt at løbe mere regelmæssigt igen; nu er jeg oppe på 3-4 gange om ugen á 40 minutter, plus to gange en halv time på crosstrainer (hvor jeg løber, dvs. ikke holder på håndtagene). Og jeg synes ikke, at mit rolige tempo fra før skaden føles hårdere nu. Ligesom alle de andre tempi i forskellige zoner ej heller føles hårdere. Det føles tværtimod bare som om, at styrketræningen har gjort min krop mere spændstig og udholdende.

Den vigtigste lære fra alt det her, er, at jeg fremover, i resten af mit liv, skal prioritere styrketræningen. Mindst to gange om ugen. Squats er som medicin for knæ, hofter, kerne, lår, ankler, fødder, lægge, ja - alt, hvad man bruger som løber. Selv min nedsunkne forfod lader til at være blevet "presset" på plads. Og min frygt for, at tunge squats skulle gøre mig til en bodybuilder, er i den grad blevet gjort til skamme. Og i værste fald, så accepterer jeg gerne en lille nedgang i hurtighed pga. øget muskelmasse, hvis det til gengæld kan give mig mulighed for at løbe resten af mine dage.
anvon
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: ons 10 jul, 2013 13:33

Re: Hvad har virket bedst på jeres skader?

Indlægaf Dalle83 » fre 14 jul, 2017 08:28

Dalle83 skrev:
Jeg vil gerne bidrage lidt her. De første 5 måneder af året har konstant haft diverse småskavanker, hvor den ene har afløst den anden. Min historik har været træning omkring 5-8 gange år uge og samlet mængde på 70-100 km år uge. Meget af min rolige træning lå omkring 4,30/km med nogle sekvenser omkring 4,10-4,15/km. Mit MP er omkring 3,55, så jeg synes jo ikke det burde være hård træning... Efter at have hørt fitness m/k på Radio24syv omkring polariseret træning har jeg sat mit rolige tempo ned til 4,50-5,00/km. Det har virket for mig og har fået mine skader til at forsvinde. Princippet bygger på at 80% af træningen skal være langsom og man får stort set samme effekt af at løbe 4,30 som 5,00, men nedsætter belastningen på sener, led osv. De 20% træning skal være hård.


Har ikke lige hørt det omtalte, men kender godt princippet bag, hvilken intensitet anbefalede de man løb roligt løb med?
Iøvrigt anbefaler dem der har skrevet om polariset træning, at man kun træner polariseret op til konkurrencer og lign og ikke året rundt.


Jeg kan ikke huske de præcise intervaller for hvor de anbefalede at man skulle løbe, men for mig selv svarer det til at jeg løber de rolige pas omkring 60 sekunder langsommere end mit marathonpace. Jeg ved desuden at Hans Mygind der er tidligere eliteløbere og som 51årig har løbet 2,37 bruger samme princip. Han træner faktisk ca. omkring 65-75 sekunder langsommere end sit MP.
PR: 5 km 16,58, 10 km 37,11, HMT 1,20,11, Marathon 2,47,16
Dalle83
 
Indlæg: 186
Tilmeldt: ons 29 jun, 2011 14:43


Tilbage til Skader & genoptræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS