Alt om løb og løbetræning

Rødbedesaft til træning

Debat om kost og ernæring for løbere

Rødbedesaft til træning

Indlægaf Theis81 » tirs 25 jul, 2017 11:15

Hej

Jeg ved der er delte meninger om, hvorvidt rødbedesaft har en effekt. Mit spørgsmål handler ikke om dette, men mere hvordan det anvendes bedst under antagelsen om at det virker.

Jeg træner pt. op til CPH Half og har tænkt mig at drikke beet it på selve dagen og et par dage op til.

Mit spørgsmål er (igen under antagelsen om at det virker) om det ville kunne betale sig at bruge før træningspas, så disse bliver bedre og jeg får mere ud af dem?

Hvis ja gælder det så særligt intervaltræningspas?

Jeg er lidt i tvivl, for hvis effekten er bedre iltoptagelse, gør det bare ikke at man løber hurtigere, men træningseffekten bliver det samme, hvis man presser sig selv til fx 90%? Så min egen antagelse er at svaret må være nej til begge spørgsmål, men vil gerne høre argumenter for det modsatte eller få bekræftet min egen antagelse.

På forhånd tak for svar.
Theis81
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 16 jan, 2017 14:18

Re: Rødbedesaft til træning

Indlægaf Teddy » tirs 25 jul, 2017 12:26

Hej

Jeg ved det har været oppe mange gange før, har dog ikke selv erfaringer med det, men en evt søgning vil muligvis bringe en masse frem :-)

http://www.loebesiden.dk/forum/viewtopi ... ede#p68598
Teddy
 
Indlæg: 722
Tilmeldt: fre 24 apr, 2009 23:24
Geografisk sted: Lyngby

Re: Rødbedesaft til træning

Indlægaf micsen » tirs 25 jul, 2017 12:49

Hej Theis,

Har læst en del omkring den forskning, der er lavet på rødbede/nitrat indtag og der er rent videnskabeligt ingen tvivl om, at der er en effekt af indtaget under de rette forudsætninger.

Mht. anvendelse af nitratindtag ifm. træning, vil min egen subjektive antagelse være, at den oplevede effekt (hvordan du føler træningsbelastningen) vil være nul effekt ifm. lav-intensitet-pas samt en positiv, men tæt-ved-nul effekt ifm. VO2max træning.
Med hensyn til en relativt øget formforbedring af et sådant træningspas, vil min antagelse være, at den er ikke-målbar. Dette med udgangspunkt i, at eks. den blodtrykssænkende effekt, der opleves ikke er meget større end, hvis du havde været afholdende med indtag af fedt og bordsalt til grillmiddagen aftenen før dit træningspas.

Interessant at høre andres input.

Uden at kende dit træningsniveau etc - studier har indikeret (kan ikke lige finde referencen i mine gamle links), at effekten af nitrat delvist elimineres i takt med udøverens formniveau. Dvs. jo mere 'uøvet' du er, jo større relativ effekt kan du opnå.
Jeg vil desuden stærkt anbefale - hvor og når det er muligt - at benytte sig af presset saft i stedet for sports-koncentrater som Beet-It. Dette fordi den kemiske proces Nitrat->Nitrit->Nitratoxid(NO) starter med en bakteriepåvirkning i mundhulen - uden hvilken man lige så godt kunne spise en banan. Denne bakteriepåvirkning sker kun i meget ringe grad, hvis man kaster et 70ml shot ned i halsen pga den grimme smag... :D

Lidt læsning på området (link 2 er dén publikation, der satte rødbede på landkortet tilbage i 2013):
http://hyper.ahajournals.org/content/51/3/784
http://jap.physiology.org/content/115/3/325
PR: 5k:20.14(gps '16); 10k: 41.57 ('16); HMT: 1.30.27 ('16); MT: 3.11.58 ('17)
Mål '17: 5k:sub20; MT: 3.10
Løb 2016: CphMT, CphHalf, AmsterdamMT, MarineCorpsMT, Holger DanskeMT
Løb 2017: CphMT, Berlin MT
Brugeravatar
micsen
 
Indlæg: 259
Tilmeldt: man 11 jul, 2011 21:41

Re: Rødbedesaft til træning

Indlægaf Theis81 » tors 27 jul, 2017 10:08

@Teddy
Om hvorvidt rødbedesaft virker eller ej har været oppe før, men ikke specifikt i forhold til om man skal bruge det i træningen. Derfor spørger jeg.

@Micsen
Tak for dit svar, du bekræfter lidt min antagelse om at det ikke giver mening at bruge det i selve træningen.

Jeg selv er løber på rimeligt niveau (målsætning på 1:30 til Cph Half), så ud fra det du skriver er effekten nok ikke særlig stor, men nu prøver jeg. Det kan jo ikke skade :)

----------------------

Andre inputs er meget velkomne.
Theis81
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 16 jan, 2017 14:18


Tilbage til Kost & Ernæring

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS