Alt om løb og løbetræning

Seriøs løbebutik?

Debat om pulsure, sko, påklædning, væskebælter m.v.

Seriøs løbebutik?

Indlægaf Rysse » ons 16 aug, 2017 10:04

Hejsa.

Jeg er på jagt efter et par nye løbesko. Havde for nylig købt et par på nettet, men måtte desværre sande at de nok skulle have været prøvet på fødderne inden køb :( Derfor har jeg valgt at købe de nye i en fysisk butik denne gang. Spørgsmålet er så om der er nogle af jer der har erfaring med vejledningen i de par butikker der ligger i Randers (Intersport og sportsmaster)? Tænker selv at de jo ikke er deciderede løbe-butikker, men derfor kan det jo godt være kompetente medarbejdere der ved noget om løb, der er ansat der.
Alternativt kunne det være Løberen i Aarhus eller Runners Corner i Viborg. Er der nogle af jer der kan øse ud af jeres erfaringer fra disse butikker? Kan jo næsten selv regne ud, at det er mere "hardcore" løbe-butikker, men er de så meget bedre, at det er værd at køre noget længere efter?
Jeg har en nogenlunde ide om hvad jeg går efter, men kunne måske godt bruge lidt råd og vejledning omkring evt. valg af et andet sko-mærke, og der vil jeg helst snakke med nogen der ved hvad det drejer sig om ;)
Håber I har et par input til mit "store dilemma" :D
Mvh. Rysse.
Rysse

Geografisk sted: Randers SØ

Re: Seriøs løbebutik?

Indlægaf AdamZack74 » ons 16 aug, 2017 16:49

Prøv at skrive et opslag på FB "Løb - Alle os der løber" https://www.facebook.com/groups/644292639027334/
AdamZack74

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf josi » ons 16 aug, 2017 22:05

Hej Rysse.

Jeg vil bestemt anbefale dig at tage til "Løberen" eller "Løbeshop" i Århus. Du skal være meget heldig for at møde en ekspedient i en "normal" sportsbutik der har samme ekspertise som i specialbutikkerne.

Hilsen

Thomas
PR's: 5 km 17.27, 10 km 36.29, ½-marathon 1.21.27, marathon 2.49.17, 100 km 9.17.53
josi

Geografisk sted: Tommerup

Indlægaf Revjor » tors 17 aug, 2017 07:07

Ring til Runners High i Horsens og snak med Karl (ejer). Det tager vel lidt over en time at køre fra Randers til Horsens, men du vil IKKE fortryde. Her er tale om en specialbutik for løbere !

Mvh John
48 år 187cm/80kg. PR: 5km 18.58 (feb.17) 10 km 39.50 (mar.17) HM 1.27.05 (okt.16) M 3.15.32 (sep.16)
Revjor

Indlægaf Teddy » tors 17 aug, 2017 08:45

Det vigtigste er jo at du får en sko der sidder godt på foden og som føles komfortablem, kan du jo godt selv mærke :-)
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf josi » tors 17 aug, 2017 12:23

Teddy skrev:Det vigtigste er jo at du får en sko der sidder godt på foden og som føles komfortablem, kan du jo godt selv mærke :-)

Hvordan skoen føles på foden er bestemt ikke det eneste der tæller. Det er mindst lige så vigtigt at få analyseret din løbestil. Mange løbere pronerer i større eller mindre grad, og skal så have en sko der har den rette grad af pronationsstøtte. Din vægt kan også betyde noget for hvor meget støddæmpning der skal være i skoen.
Derfor er specialbutikker at foretrække.....

Hilsen

Thomas
PR's: 5 km 17.27, 10 km 36.29, ½-marathon 1.21.27, marathon 2.49.17, 100 km 9.17.53
josi

Geografisk sted: Tommerup

Indlægaf Rysse » tors 17 aug, 2017 12:33

Tak for input, det endte med at jeg kørte en tur til Aarhus og løb i løberen :lol: Der var en rigtig fin rådgivning og mulighed for at prøve alle de sko jeg havde lyst til. Hvad angår løbetest, så har jeg tidligere fået lavet en sådan, og er blevet erklæret let pronerende (en anelse mere på højre fod, end på venstre). Jeg fik dog også lavet en hos løberen i de forskellige sko, for at se forskellen imellem dem. Mit problem med de tidligere sko, var at de gav mig nogle ordentlige krabater af nogle vabler på begge hæle. Det havde ekspedienten selvfølgelig en løsning på, og fandt en stabel sko med en blødere hælkappe. Da jeg fik stukket fusserne i et par New Balance 860 v7, var jeg solgt :P De sidder som støbt på mine fødder, nu er der kun at vente og se hvordan de opfører sig på en rigtig løbetur :D
Mvh. Rysse.
Rysse

Geografisk sted: Randers SØ

Indlægaf Teddy » tors 17 aug, 2017 13:35

josi skrev:
Teddy skrev:Det vigtigste er jo at du får en sko der sidder godt på foden og som føles komfortablem, kan du jo godt selv mærke :-)

Hvordan skoen føles på foden er bestemt ikke det eneste der tæller. Det er mindst lige så vigtigt at få analyseret din løbestil. Mange løbere pronerer i større eller mindre grad, og skal så have en sko der har den rette grad af pronationsstøtte. Din vægt kan også betyde noget for hvor meget støddæmpning der skal være i skoen.
Derfor er specialbutikker at foretrække.....

Hilsen

Thomas

Det er en skrøne at man skal have pronationssko, fordi man pronerer. det er kroppens naturlige støddæmpning, det er efterhånden blevet tilbagebevidst så mange gange at det har nogen betydning.

http://behandlercgm.dk/2017/06/27/prona ... r-komfort/
Teddy

Geografisk sted: Lyngby

Tilbage til Løbeudstyr