Alt om løb og løbetræning

Komme tilbage på løbeniveau efter stress

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Komme tilbage på løbeniveau efter stress

Indlægaf ca1979 » tirs 29 aug, 2017 12:22

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle herinde har erfaring med at komme tilbage på et fornuftigt løbeniveau efter en periode med arbejdsrelateret stress. Det er ca. 1-1,5 år siden at jeg fik de første slemme symptomer, og reagerede selvfølgelig på dem.

Jeg har sådan set fået styr på det arbejdsmæssige, der var relateret til stressen, og det psykiske og overskudsmæssige går også godt, men forbedringen er stadig igangværende.

Før jeg blev ramt, var jeg en ivrig motionist og løb gerne 35-40km uden problemer om ugen. Jeg har også løbet en håndfuld marathoner, men har nødvendigvis ikke ambitioner om den distance igen.

Dog kunne jeg godt tænke mig at løbe 12, 15 og 18 km ubesværet, som jeg før i tiden sagtens kunne i løbet af ugen.

Min situation pt. er, at jeg stort set ikke kan løbe mere en 5km max 7km, og så får jeg en trykkende fornemmelse i brystet, og vælger derfor at stoppe og gå i noget tid.

Jeg har læst mig frem til, at udskillelsen af kortisol i kroppen er årsag til den trykkende fornemmelse i brystet. Jeg døjer ikke med skader eller nogen former for muskelømhed.

Hvordan er i kommet tilbage til den gode, tilfredsstillende løbetur efter at have været ramt af stress?

Vh
ca1979
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 29 aug, 2017 12:00

Re: Komme tilbage på løbeniveau efter stress

Indlægaf J.R. » tirs 29 aug, 2017 15:28

Hej,

den trykkende fornemmelse for brystet håber jeg sørme du involverer din læge i...

Ellers tænker jeg at det handler om at finde ind til glæden ved at løbe - at løb skal være et frirum, noget der GIVER overskud, ikke et krav, der KRÆVER overskud.

For mig vil det betyde
- kun roligt løb i "det tempo der føles rigtigt på dagen"
- det er rigtig fint at blande løb og gang, det er mindre fysisk krævende, og det er nemmere at høre fuglene, når man får pulsen lidt ned
- ingen krav til og måling af puls eller tempo
- ingen krav til distance - men gerne tracking af den
- ingen krav til hvor ofte - men gerne en hensigt
- langsom progression med mængden - når det føles passende
- en blanding af at løbe alene og sammen med andre, jeg synes "alene-løb" kan noget helt særligt

Det er jo ikke sikkert det er det samme, der vil give dig glæden, men det er den du skal finde og holde fast i.

Held og lykke - jeg har været der selv, det kan sagtens blive godt :)
M/54/189/82 - 5km/10km/½M
J.R.
 
Indlæg: 259
Tilmeldt: man 17 aug, 2009 09:18
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Komme tilbage på løbeniveau efter stress

Indlægaf Troels Y » tirs 29 aug, 2017 18:40

ca1979! Hvis du oplever at det trykker i brystet når du løber skal du omgående kontakte din læge. Det kan være et alvorligt symptom og må ikke negligeres selvom der kan findes alverdens gode forklaringer til det. Når det så er sagt - held og lykke med træningen!
Troels Y
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 02 aug, 2016 09:35

Re: Komme tilbage på løbeniveau efter stress

Indlægaf ca1979 » tors 31 aug, 2017 09:56

Tak til begge for svar :)

Selvfølgelig skal man ikke slå sådanne symptomer hen, og jeg vil følge op med en tur til min læge. Dog er netop den trykke fornemmelse noget, som rigtig ofte er forbundet med stress/angst, og jeg genkender selv den fysiske følelse fra dengang det det stod noget værre til mht. overskud etc.

Punkterne, som J.R. skriver er rigtig gode, og giver bestemt mening. Jeg er nok en anelse utålmodig med at komme op på en god distance igen - og det kommer selvfølgelig til at tage noget tid. Lidt ligesom dengang man første gang skulle arbejde sig op på 5km.

Jeg er stadig meget interesseret i, at høre andres erfaringer med at komme tilbage i løberutinen efter noget tids inaktivitet, så skriv endelig :)
ca1979
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 29 aug, 2017 12:00


Tilbage til Skader & genoptræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS