Kondicykel i stedet for løb under skade

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
Post Reply
Runningforhappiness
Posts: 1
Joined: Sun 24 Sep, 2017 14:26

Kondicykel i stedet for løb under skade

Post by Runningforhappiness » Sun 24 Sep, 2017 14:37

Jeg er i mit livs form og løber 30-90 minutter hver dag. Desværre er jeg blevet ramt af en senebetændelse i foden,hvilket gær at jeg ikke kan løbe pt.
Jeg vil gerne holde konditionen og ligeledes forbrændingen ved lige og cykler i stedet 30-90 minutter på en konficykel med samme høje pulsfrekvens og ligger lige ledes "spurt"-intervaller ind på cyklen, som jeg ville have gjort med løb så jeg kommer op på +90% af maxpulsen.
Mit spørgsmål er så bare om cyklen virkelig giver det samme ift. kalorieforbrændingen og konditionen? Selvom jeg presser mig selv lige så meget som ved løb og holder pulsfrekvensen er det svært at vurdere..

På forhånet tak til alle kloge hoveder :)

Rasmus96
Posts: 26
Joined: Thu 23 Feb, 2017 16:34

Re: Kondicykel i stedet for løb under skade

Post by Rasmus96 » Tue 26 Sep, 2017 21:05

Forskellen er relativ lille. Du bruger flere muskel grupper under løb, og forbrænder derfor lidt mere ved løb end cykling.

engelangel
Posts: 2
Joined: Sun 15 Oct, 2017 09:03

Re: Kondicykel i stedet for løb under skade

Post by engelangel » Sun 15 Oct, 2017 10:32

Hej
Uden at have de helt store målinger som grundlag for mit valg gør jeg altid det at jeg cykler dobbelt så langt som jeg ville løbe når jeg er i en restitutionsfase/reparationsfase.

Skulle jeg have været ude og løbe en 16 km. cykler jeg 32 km. Det giver den samme kalorieforbrænding på mit Garmin ur. Jeg løber dog ikke særligt meget intervalløb og derfor ikke intervalcykling - og jeg bruger heller ikke kondicykel men racercykel da jeg så kommer ud i naturen og får det samme kick af at være ude.
Jeg presser mig ikke max ud på cykel da det ville kræve en del pga. min gode form og føler også at det ikke giver den samme restitution hvis jeg gør dette.

Det har fungeret for mig og har cyklet flere knæ/ben skader væk uden at miste formen - er kommet ud på den anden side med samme VO2max og dejligt friske ben :)

Post Reply