Alt om løb og løbetræning

begynder løbeur "hjælp"

Stil dine begynderspørgsmål her

begynder løbeur "hjælp"

Indlægaf NicolaiL » tirs 10 okt, 2017 09:27

Hej

Det er jo en jungle at finde rundt i alle de ure.

Konkret ønsker jeg mig et løbeur med puls, hvor det er muligt at lave intervaller. Det vil være et plus hvis jeg kan have det på når jeg er på arbejde, men ikke et must Det skal primært bruges til løb - cykling kan komme på tale.
max pris 1500. Har kigget på Polar 430 - det er sandsynligvis overkill og størrelsen er til den store side.

kan panelet komme med foreslag ?.Jeg har tjekket diverse youtube videoer og kan se mange hælder til Garmin, men er ikke den store fan af garmin connect

pft
NicolaiL

Re: begynder løbeur "hjælp"

Indlægaf LasseVP » tors 12 okt, 2017 11:40

Hej NicolaiL,

Det kan rigtig nok være lidt en jungle. De fleste ure i mellemprisklassen kan, hvad du efterspørger.

Du er ikke tvangsbundet til Garmin Connect med et Garmin ure. Faktisk vil jeg tro, mange af os med Garmin enheder blot har sat Garmin Connect op til autosynkronisering til 3. parts tjenester. Dvs. at så snart fx en cykeltur er overført til GC, så "skubbes" den automatisk over på Strave, Endomondo eller hvad det nu måtte være.

I din prisklasse ville jeg kigge efter Polar m430, som du selv er inde på, hvis det ikke skal være Garmin. Hvis Garmin kan gå er Forerunner 235 et godt bud.
Nuværende rekorder: 5km: 20:47, 10km: 44:52, HM: 1:47:52
http://www.lassevp.dk - Min personlige blog om løb, cykling og at pjaske rundt i vand. Som oftest med en teknisk vinkel og passion for nyt gear.
LasseVP

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Ejaas » tors 12 okt, 2017 18:56

Jeg har selv løbet med Polar M430 - har du prøvet uret på selv?!
Umiddelbart synes jeg ikke det er større end f.eks. Garmin Forerunner 735XT.
PR 5000 m.: 15:43 (juni 2016 ). 10 km: 31:58 (marts 2016) HMT: 1.11:24 (sep 2017) MT: 2:33:12 (april 2016).
Følg mig på Instagram: Instagram.com/larsejaas
Ejaas

Indlægaf Don O » tors 12 okt, 2017 23:35

@NicolaiL

Hvis det er vigtigt, at du skal kunne have det på, når du er på arbejde, så er mellemklasseurene for de fleste lidt "FætterBR" agtige med deres udformning i plastic. Ure der er mere præsentable, ligger i højere prisklasser.
Ure med indbyggede pulsmålere vil med stor sandsynlighed ikke opdatere hurtigt nok til, at de er anvendelige til intervalløb. De fleste bruger stadig rem om brystet, for at få sikre pulsmålinger.
Ja, vi er mange der hælder til Garmin. Det er nemt at sætte intervalserier op i alle mulige afskygninger på GC og overføre dem til uret.

Enig med Lasse, mange skubber data videre til 3. part. Personligt bruger jeg selv:

https://sporttracks.mobi/

Her er det endnu nemmere at sende intervalserier til uret. Du får samtidig mange flere muligheder for at håndtere data, end på Endomondo, Strava, Garmin Connect. Alternativt er der også

https://www.trainingpeaks.com/

Gældende for de 2 tjenester jeg linker til er, at de koster et beløb pr. år. Man kan med held finde rabatkoder på nettet ved at google.

I de tjenester vil du også kunne planlægge fremefter, for at se hvilken indflydelse din træning har på formudvikling.

Mange vil bare ikke gå ned på data :)

Mit råd vil være, at finde lidt ekstra økonomi og kigge denne vej:

https://www.pulsure.dk/loeb/inkl-pulsba ... -735xt-run

Her er der også mulighed for lidt ekstra support til cykeldimser :) Dette ur har både optisk pulsmåling, men også et medfølgende pulsbælte ;) Her får du rigtigt meget for pengene, da dette ur har været væsentligt dyrere.

Venligst Henrik
Brugeravatar
Don O

Geografisk sted: Gadstrup

Indlægaf TWN » fre 13 okt, 2017 14:47

Der er fordele og ulemper ved alle urene, her er nogle generelle retningslinier, som jeg har erfaret:

- Let ur: lavet af plastic og holder ikke strøm så længe
- Tungt, stort ur: holder strøm længe, ofte lavet af mere holdbare materialer
- Dyrt ur: mange features, som kun folk med nørdet tilgang bruger. Man kan i meget høj grad skræddersy hvad man ser i displayet på løbeturen.
- Billigt ur: mangler barometrisk højdemåling, kadence, avancerede intervaller og kan ofte max vise 2 eller 3 datafelter på skærmen ad gange
- Nyt ur: Er typisk ikke bedre til løb end de gamle, men har smartwatchfunktioner og dataoverførsel til mobil
- Gammelt ur: Forrige års topmodeller kan fås billigt og har flere løbefeatures end de nye mellemklassemodeller, men mangler smartwatchfunktioner og man skal bruge pc for at dataoverføre.
- Optisk puls: Giver ofte fejlmålinger, man ved aldrig om man kan stole på det der står i displayet
- Pulsbælte: Holder nok ikke evigt og kan også give fejl, især i køligt vejr. Dog bedre end optisk.
http://www.endomondo.com/profile/1339028
PR: 5k: 17:39 dec14 | 10k: 36:32 maj15 | 21,1: 1:20:42 sep15 | 42,2: 2:48:29 sep17
Brugeravatar
TWN

Geografisk sted: København

Tilbage til Begyndere