Alt om løb og løbetræning

Irriteret/øm læg og achillessene 2 måneder før Marathon

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Irriteret/øm læg og achillessene 2 måneder før Marathon

Indlægaf engelangel » søn 15 okt, 2017 09:26

Først og fremmest hej løbere - mit første indlæg af forhåbentligt mange.

Skriver da jeg er blevet lidt nervøs for mit næste marathon i Firenze som jeg glæder mig slemt til.

Jeg har efter en tydelig PR til CPH Half haft problemer med at få styr på specielt min venstre læg og achillessene.

Det trækker og jeg er super øm i min læg og det føles som om "elastikken" er for kort og musklen dunker og det ligesom "kilder/mudrer" i lægen. Selv når jeg ligger og slapper af.

Jeg er ved at være til ende i mit marathon program og det er her de helt lange pas kommer ind - og det er jeg lidt nervøs for. Jeg kan løbe langt på smerte så der har jeg ikke en grænse men vil ikek smadre mine ben til næste års liste af events/ønsker

I stil er jeg "natural runner" - let forfodsløb med et hælkys - en stil der tiltaler mig meget da mine tider efter omlægning for 1 1/2 år siden blev fantastiske og mine problemer med knæene forsvandt.

Så jeg ville høre om der er nogen superrutinerede løber der har en godt råd.

HVAD JEG HAR GJORT INDTIL VIDERE - og som desværre ikke har fjernet irritationen:
    - Udskiftet 6 træningspas med cykling i raten 1:2 - 10 km. løb giver 20 km. cykel (føles som om lægene stadig bliver belastet
    - Yder selvmassage med foamroller (av av av :shock:) på den lange led og på tværs af specielt musklen
    - Selvmassage med fingrene.
    - Bruger lægkompression fra CEP - føles godt men er dog det eneste udstyr jeg har tilføjet mit løb for 3 måneder tilbage
    - Udstrækker både på varme og kolde muskler 1 gange dagligt (op og stå på tær på trappetrin og vippe op og ned) - samt sidde i hug for at tage det lange stræk.

Jeg har ikke forsøgt at holde en lang restitutionspause da det er op til mit marathon og er lidt bange for hvad det vil gøre for min ellers gode benform og super form som er og har været i i lang tid.

Hvad er det jeg ikke får gjort som er det mest logiske ??? - skal jeg erstatte løbet med 100% cykling frem til løbet. Jeg kunne gøre det logiske og gøre det som mange mennesker ville vælge - aflysning af løbet -
ved det lyder skørt men som mange herinde vil forstå er det ikke en option.

Lidt langt indlæg men er her før en god søndagsløbetur i fantastisk vejr presset og lidt bennervøs

Hjælp en "nybegynder" - har løbet i snart 3 år med masser af udvikling bag mig. Gået fra en vægt på 104 til 78 kg, tider fra 7:40 til 5:15 og en masse fantastiske oplevelser på vejen i al slags vejr og i alle årstider. Elsker mit løb og det det giver mig :P
engelangel
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 15 okt, 2017 09:03

Re: Irriteret/øm læg og achillessene 2 måneder før Marathon

Indlægaf nørden » søn 15 okt, 2017 13:57

Tillykke med vægttab og din nyopdagede glæde ved løb.

Forfodsløb giver jo en ekstra belastning på lægge og achillessener så det er ikke så underligt at du bliver udfordret der. Jeg løber selv minimalistisk og slås lige nu med en øm achillessene. Samtidig er du gået meget frem i tempo på relativt kort tid.

Det JEG ville gøre er følgende:
- En tur til lægen og få en diagnose og evt en henvendelse til en fysioterapeut med erfaring i sportsskader. - Spring evt. lægen over og gå direkte til en fys.
- Pause fra løb og andre aktiviteter der stresser læg/sene. Det gælder også cykling hvis du får ondt af det. - Alternativ træning der ikke gør ondt. Du kan overveje svømning og jeg bruger selv en crosstrainer som ikke stresser min achillessene.
- Fortsæt med at strække og bruge foamroller, men vær forsigtig hvis musklen er meget øm.Det skal kunne mærkes, men må ikke gøre vildt ondt.

I mit eget tilfælde ville jeg regne med 14 dage uden løb og så starte så småt igen når det ikke gør ondt mere. Husk: start roligt!

Afbrækket i træning kan betyde at du må ændre din målsætning til løbet, eller helt droppe det – selvom det ikke er rart at høre. Det afhænger af hvor hurtigt du kommer i gang igen. Konsekvensen af at ”bide smerten i dig” kan være en skadespause på 6-12 måneder eller mere – been there, done that!

Nu skriver du ikke hvor gammel du er, men hvis du er i 20’erne kommer du dig hurtigere end os halvgamle tæt på 50. Det er derfor muligt du kan komme hurtigere i gang igen.

Held og lykke med det.

Mvh Jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 07 sep, 2009 20:07
Geografisk sted: Allerød

Re: Irriteret/øm læg og achillessene 2 måneder før Marathon

Indlægaf Redguf » ons 18 okt, 2017 09:51

Selvom du gør et godt forsøg på at beskrive hvad det er du føler i din læg og achillessene, så er det rigtig svært at vurdere hvor galt det står til. Opfattelsen af smerte er meget individuelt, og da du samtidig er relativ ny løber, har du heller ikke så meget at referere til.

Achillesseneskader er bestemt noget der skal tages alvorligt, da de kan være rigtig svære at slippe af med. Ud fra din beskrivelse er jeg ret meget i tvivl om der er en decideret skade, eller om du døjer med nogle spændinger i læg og baglår efter din optræning og halvmaraton, som du ikke selv kan få arbejdet væk med foamroller. En mulighed kunne derfor være en tur forbi en sportsmassør, der kan tage fat i dybden - her er tale om massage der bestemt ikke er velvære mens det står på! :-) Spændingerne gør at der er et konstant træk i din achillessene som derved bliver generet.

Jeg døjer selv med achillesproblemer og har gjort det i mange år. Alt efter mængden og intensiteten på træning skal jeg forbi min massør med 1-2 måneders mellemrum for at få løsnet op i dybden. Helt optimalt skulle jeg nok forbi hver anden uge, men der siger økonomien stop :-)

Hvis ikke det hjælper at få løsnet op, så må du nok indstille dig på at den vej nørden har beskrevet er hvad der skal til for at komme sikkert frem.
PR: MT 2:46:44 HMT 1:12:10 10k 32:23 5k 15:44 5000m(bane) 15:30,1
Mål: MT<2:30, HMT<1:10, 10k<32, 5k<15
http://www.anton-christensen.dk
Brugeravatar
Redguf
 
Indlæg: 521
Tilmeldt: tirs 13 okt, 2009 09:39
Geografisk sted: Århus, Denmark


Tilbage til Skader & genoptræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 990: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /cache/tpl_prosilver_overall_header.html.php:131)
VIDEN OM LØB
Begynder guide
Pulstræning
Løbetræning
Løbeteknik
Krop & træning
Kost & ernæring
Maraton guide
ARTIKLER
Forskning
Kost & ernæring
Begivenheder
Styrketræning
Træningsteori
Anmeldelser
Kendte løbere
BEREGNINGER
Løbetider
Nyttige formler
Pulstræning
Kondital & iltoptagelse
Vægttab & tid
BMI - body mass index
Energibalance
Aldersgradueret tider
Energiforbrug ved løb
Fedtprocent
Flere beregninger
FORUM
Løbetræning
Løbehistorier
Begyndere
Orienteringsløb & terrænløb
Motionsløb
Maraton & halvmaraton
Ekstremløb
Kost & ernæring
Løbeudstyr
Skader & geoptræning
Køb & salg
Diverse
MEDIER
Copenhagen Marathon (2012)
Copenhagen Marathon (2011)
Nike Marathontest 3 (2011)
Copenhagen Halvmarathon (2010)
Nykreditløbet (2010)
Copenhagen Marathon (2010)
Nike Marathontest 1 (2010)
MINI Havneløb (2009)
Änglemark Aftenløb (2009)
Copenhagen Athletics Games (2009)
Adecco Strandparkløb (2009)
LINKS
Generelt
Eliteløbere
Løbeblogs
Organisationer
Løbeklubber - Sjælland
Løbeklubber - Jylland
Løbeklubber - Fyn
Løbeklubber - Bornholm
Løbeklubber - Hele Danmark
© 2008-2012 LOEBESIDEN.DK - UDVIKLET AF REALWEB.DK KONTAKT  OM OS